Strona główna > Samochody elektryczne - co powinieneś wiedzieć? > Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Jednym z podstawowych czynników wpływających na tempo, w jakim rozwija się elektromobilność, jest poza kosztem zakupu auta oraz tym ile zapłacimy za ubezpieczenie samochodu elektrycznego - dostęp do stacji ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce pokrycie mapy, zwłaszcza szybkimi stacjami ładowania, nie jest jeszcze zbyt duże. Notujemy jednak dynamiczny rozwój.

Liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych wyniosła w Polsce cały czas wzrasta, tak samo jak liczba samych aut. Samochodów elektrycznych jest po prostu więcej w ofertach. Widać to także patrząc na ranking samochodów elektrycznych, gdzie z pewnością każdy znajdzie idelany model dla siebie. Wracając do stacji to na początku 2021 roku mamy prawie 1400 stacji. To o ok. 30 proc. więcej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Większość dostępnych ładowarek to urządzenia typu AC, w których wykorzystywany jest prąd zmienny, czyli wolniejsze – z uwagi na to, że ładowanie nie odbywa się w sposób bezpośredni, lecz przez prostownik, zamieniający prąd zmienny na stały.

Najwolniejsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych dysponują mocą do 11 kW. Za pomocą takich ładowarek akumulatory samochodu elektrycznego naładujemy w czasie około 6-8 godzin. Stacje elektryczne przyspieszonego ładowania dysponują mocą do 22 kW. Czas ładowania auta za ich pomocą skraca się do około 3-4 godzin. Tego typu ładowarek jest w Polsce najwięcej.

Błyskawiczne stacje ładowania samochodów elektrycznych dysponują mocą od 50 do nawet 120 kW. Dzięki nim możliwe jest naładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego do poziomu 80 proc. nawet w pół godziny. Najwięcej jest w Polsce stacji o mocy około 50 kW. Tych o mocy sięgającej 120 kW mamy w kraju zaledwie około 20.

Jeśli chcemy wiedzieć, które stacje będą dla naszego auta najlepsze, warto sprawdzić porównanie samochodów elektrycznych, gdzie pokazane są najważniejsze parametry techniczne związane z ładowaniem, zasięgami i eksploatacją auta.

Stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych

Czas potrzebny do naładowania do pełna akumulatorów jest podstawowym kryterium, na jakie zwracamy uwagę, kiedy mówimy o stacjach do ładowania samochodów elektrycznych. To oczywiste, ponieważ kierowcy takich aut chcieliby mieć podobny komfort jazdy, jak ci, którzy poruszają się samochodami spalinowymi. Auto zasilane benzyną zatankujemy w kilka minut, więc kilkugodzinny postój na trasie w przypadku auta elektrycznego sprawiał, że korzystanie z nich przed opracowaniem szybkich stacji ładowania było po prostu niepraktyczne.

Co ciekawe, moc, z jaką ładujemy samochód elektryczny nie wynika wyłącznie z tego, do jakiej ładowarki mamy dostęp. Teoretycznie, moglibyśmy ładować samochód podając mu w ładowarce prąd o bardzo dużym natężeniu. W praktyce jednak byłoby to w wielu przypadkach bardzo niebezpieczne. Zbyt szybkie ładowanie mogłoby prowadzić do bardzo nasilonego nagrzewania się akumulatorów litowo-jonowych, a w skrajnych przypadkach – nawet ich wybuchu.

Wszystko jednak wskazuje na to, że technologia litowo-jonowa będzie wprawdzie udoskonalana, lecz przyszłością elektromobilności staną się ogniwa zbudowane z grafenu. Materiał ten cechuje się bowiem bardzo powolnym nagrzewaniem, co w praktyce oznacza, że ładowarka samochodu elektrycznego może takim ogniwom podać prąd o bardzo dużym natężeniu. Już w najbliższej przyszłości stacje ładowania będą mogły naładować samochód elektryczny w kilkanaście, albo nawet kilka minut. Nie jest jednak tajemnicą, że koszt ładowania samochodu elektrycznego w takich stacjach będzie z pewnością wyższy niż w punktach o gorszych parametrach.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych mapa

Póki co, skupmy się jednak na dostępnej w Polsce infrastrukturze stacji ładowania samochodów elektrycznych. W tym celu warto prześledzić zamieszczoną poniżej mapę z naniesionymi punktami ładowania. Już na pierwszy rzut oka widać, że największe zagęszczenie stacji występuje w obrębie dużych aglomeracji miejskich wokół miast takich, jak Warszawa, Wrocław, Poznań, Kraków, Łódź, Katowice czy obszar Trójmiasta. Z drugiej strony widać, gdzie z dostępem do infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych jest w Polsce najgorzej. Białe plamy na mapie to przede wszystkim tak zwana „ściana wschodnia”, a więc przede wszystkim miasta powiatowe w województwie świętokrzyskim, lubelskim, podkarpackim i podlaskim, a także uboższe tereny w Polsce północnej.

Miasto Liczba stacji ładowania Liczba punktów ładowania Liczba gniazd ładowania

Operatorzy stacji ładowania samochodów elektrycznych

Poniżej przedstawiamy pełną listę firm będących właścicielami stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dzięki takiemu zestawieniu możliwe jest uzyskanie odpowiedzi m.in. na pytanie: która firma ma najwięcej stacji ładowania aut elektrycznych w Polsce? Dodatkowo wyszukując firmę po nazwie i klikając w link znajdujący się w pierwszej kolumnie zostaniemy przeniesieni na stronę wybranego operatora. Tam u góry strony pokazana jest mapa z informacją o lokalizacji punktów ładowania. Niżej znajdują się szczegółowe informacje dotyczące wszystkich punktów będących własnością firmy, której profil aktualnie przeglądamy.

Operator Liczba stacji ładowania Liczba punktów ładowania Liczba gniazd ładowania