Porównywarka cen prądu i gazu OptimalEnergy.pl logo
Strona główna > Samochody elektryczne - co powinieneś wiedzieć?

Samochody elektryczne - co powinieneś wiedzieć?

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że samochody elektryczne swój pierwszy okres świetności przeżywały już około 100 lat przed pojawieniem się na rynku marki Tesla. Autem elektrycznym przemieszczał się już 28. Prezydent Stanów Zjednoczonych, Woodrow Wilson. Jednak prawdziwy boom na samochody elektryczne rozpoczął się dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku, wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej. Jego szczyt jest jeszcze przed nami.

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów samochodów elektrycznych. BEV (ang. battery electric vehicle) to pojazdy w pełni elektryczne. Auta te są zasilane wyłącznie przez akumulatory ładowane z gniazdka, a pod maską nie znajdziemy silnika spalinowego. Zasięg takiego samochodu uzależniony jest od wydajności napędu i pojemności akumulatorów. BEV, z uwagi na brak obecności silnika spalinowego, są najbardziej ekologicznym wyborem. PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle), czyli hybrydy typu plug-in, to samochody łączące w sobie technologię aut BEV z tymi o napędzie spalinowym. W aucie na prąd typu PHEV znajdziemy więc zarówno silniki elektryczne, zasilane przez ładowane z gniazdka baterie, jak i silnik spalinowy. Rozwiązanie takie pozwala na zwiększenie funkcjonalności i zasięgu auta – w razie potrzeby można przejść w nich na tryb spalinowy. HEV (hybrid electric vehicle) to samochody o napędzie hybrydowym. Ten rodzaj aut niskoemisyjnych został spopularyzowany najwcześniej, ale jest to wybór najmniej ekologiczny, choć i tak niosący ogromną korzyść dla środowiska. HEV nie posiada ogniw, ładowanych z gniazdka. Baterie ładują się w nich na przykład w trakcie hamowania – poprzez odzyskiwanie energii. To rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się podczas jazdy w warunkach miejskich.

Auta elektryczne - alternatywa wobec pojazdów spalinowych

Z uwagi na coraz większe zanieczyszczenie powietrza, za które w dużej mierze odpowiedzialny jest transport, konwersja na elektromobilność jest już nie tylko modnym trendem, ale po prostu koniecznością. Samochody elektryczne nie tylko przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin, ale i ograniczenia również innych niedogodnień – na przykład hałasu. Silniki aut na prąd nie tylko nie spalają paliwa, ale i pracują bardzo cicho – do tego stopnia, że samochód elektryczny, poruszający się po mieście może zostać wręcz nie usłyszany. Popularyzacja aut elektrycznych jest jednak procesem, który napotyka na szereg przeszkód, skutecznie opóźniających jego realizację.

Pierwszym i podstawowym problemem jest cena. Auta elektryczne są średnio o co najmniej kilkanaście procent droższe, niż ich spalinowe odpowiedniki. Głównym powodem, wpływającym na to, że za samochody elektryczne trzeba płacić więcej, jest znaczny koszt akumulatorów, w które są one wyposażone. Na szczęście, wraz ze wzrostem popytu i popularyzacją tej technologii ceny komponentów spadają. Oznacza to, że już za kilka lat koszt zakupu samochodu elektrycznego i spalinowego może się zrównać. Według prognoz ekspertów z Ministerstwa Energii, może to nastąpić już w 2022-2023 roku. Co więcej, niższa cena ogniw sprawi, że ich wymiana po wyeksploatowaniu nie będzie już generować kosztu, sprawiającego, że będzie to nieopłacalna inwestycja w starzejące się auto na prąd. Dodatkowo, działa już szereg programów dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. „Zielony Samochód”, „e-VAN” i „Koliber” to programy, w których do inwestycji w elektromobilność można uzyskać nawet do 70 tys. złotych dopłaty.

Drugim problemem aut elektrycznych jest to, jaki zapewniają one zasięg. Te najtańsze, przeznaczone głównie do jazdy miejskiej, są w stanie na jednym ładowaniu pokonać zaledwie od 150 do 200 kilometrów. Najdroższe, takie jak samochody elektryczne oferowane między innymi przez lidera rynku, markę Tesla, mogą się pochwalić zasięgiem nawet około 500 kilometrów. To już zdecydowanie bardziej satysfakcjonująca odległość, ale samochody spalinowe, dostępne w podobnej klasie cenowej, jak limuzyny Tesla Model S mogą się pochwalić dwu, a nawet i trzykrotnie większym zasięgiem. Jednak i to w najbliższych latach może się zmienić.

Na 9 września zapowiadana jest internetowa premiera najnowszej elektrycznej limuzyny. Lucid Air ma być autem elektrycznym, które zapewni zasięg wynoszący nawet 830 kilometrów. Do tego będzie to auto elektryczne, którego akumulatory naładują się do pełna w zaledwie 20 minut.

Kolejną barierą rozwojową elektromobilności jest dostęp do szybkich i superszybkich stacji ładowania. Samochody elektryczne można wprawdzie ładować w przydomowych ładowarkach, ale naładowanie auta na prąd z ich wykorzystaniem może potrwać nawet całą noc. Polska nie jest wprawdzie liderem, jeśli chodzi o dostęp do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, ale pokrycie mapy naszego kraju ładowarkami stale się zwiększa.

Auto na prąd - nowoczesne, ciche, ekologiczne

Zeroemisyjność jest obecnie podstawowym atutem aut elektrycznych. W dobie stale rosnącego zanieczyszczenia powietrza fakt, iż samochody na prąd nie emitują spalin, jest ich ogromną zaletą. Nie sposób też nie wspomnieć o tym, że samochody elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie. Hałas, związany z poruszaniem się auta elektrycznego w warunkach miejskich wynosi około 40 dB, podczas gdy w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym jest to już co najmniej 60 dB. Aby jeszcze lepiej zobrazować to, jak cicha jest praca auta elektrycznego, możemy ją porównać do tego, z jaką głośnością pracuje… lodówka. Zakup auta elektrycznego to jednak również inwestycja w komfort i nowoczesność. Samochody elektryczne są bardzo dobrze wyposażone. Znakomita większość aut na prąd już w podstawowym pakiecie wyposażenia ma rozbudowany pakiet bezpieczeństwa, klimatyzację czy zaawansowany system multimedialny. To jednak nie wszystko.

Najnowsze samochody elektryczne przystosowane są już do tego, by funkcjonować w świecie internetu rzeczy. Wspomniany wcześniej Lucid Air, który do seryjnej produkcji wejdzie najprawdopodobniej już w przyszłym roku, ma być kompatybilny z siecią 5G, która pozwoli mu na łączność bezprzewodową w systemach V2X, V2V i V2G. Oznacza to w praktyce, że ten samochód elektryczny będzie się w stanie łączyć z infrastrukturą drogową, innymi autami, a także siecią elektryczną. Poniżej zestawienie cen dostępnych w Polsce samochodów elektrycznych:

  • Audi e-tron – 307500 zł 
  • BMW i3 – 169700 zł 
  • Hyundai Ioniq – 184900 zł 
  • Hyundai Kona – od 155400 zł do 179400 zł 
  • Jaguar I Pace – 395000 zł 
  • Kia e Niro – od 146990 zł do 167990 zł 
  • KIA e-Soul – od 139990 zł do 160990 zł 
  • Mercedes EQC – 334600 zł 
  • Nissan LEAF od 118000 zł do 211150 zł 
  • Opel Corsa – 124500 zł 
  • Peugeot 208 – 124900 zł 
  • Porsche Taycan – od 454000 zł do 790000 zł 
  • Renault ZOE – od 135900 zł do142900 zł 
  • SMART forfour – od 98400 zł do 96900 zł 
  • VW e-Golf – 141890 zł 
  • VW up! – 97990