Samochody elektryczne Mercedes-Benz

Mercedes to marka, której przygoda w świecie elektromobilności pełna jest paradoksów. Z jednej strony jest to jedna z pierwszych firm, które potraktowały silnik elektryczny jako możliwe źródło napędu dla samochodów. Z drugiej jednak strony, na pierwszy, seryjnie produkowany samochód w pełni elektryczny tej marki, trzeba było czekać bardzo długo. Mówimy tu o rozbieżności rzędu... stu lat. Pierwszy elektryczny samochód opracowany przez koncern, został zaprezentowany już w 1906 roku. Był to koncepcyjny pojazd o nazwie Mercedes Electrique, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. W kolejnych dekadach inżynierowie Mercedesa pracowali nad samochodami elektrycznymi, jednak nie były one priorytetem marki, nastawionej na rozwój innych technologii, opartych na paliwach konwencjonalnych i gwarantujących zyski. Kolejny elektryczny samochód Mercedesa pojawił się w latach 70. Co ciekawe, było to dostawcze auto na prąd. Przygoda z tym modelem również zakończyła się na etapie wersji koncepcyjnej.

O wiele poważniejsze podejście do kwestii samochodów elektrycznych Mercedes pokazał na początku lat 90. Powstały wówczas elektryczne wersje Mercedesów typoszeregu 190. Mercedes 190 E Elektro (W201) był nie tylko modelem koncepcyjnym. Powstały jeżdżące egzemplarze, które przeszły nawet testy w warunkach drogowych. Rezultaty były obiecujące, ale koniunktura na pojazdy elektryczne wciąż słaba. Powrót do koncepcji rozpoczęto zatem dopiero w nowym tysiącleciu. Na początku nie bezpośrednio, bowiem elektryczne pojazdy wprowadziła na rynek najpierw marka Smart, której niemiecki koncern był głównym właścicielem. Elektryczne Smarty stały się na tyle popularne, że od 2020 r. marka ta produkuje już wyłącznie samochody o napędzie elektrycznym. Mercedes w międzyczasie pracował nad pojazdami elektrycznymi, oferowanymi pod własną marką. Jeszcze przed końcem drugiej dekady nowego millenium, światło dzienne ujrzał model EQC. Ekskluzywny SUV elektryczny Mercedesa, projektowany od podstaw jako auto elektryczne. SUV ten był zapowiedzią całej linii aut na prąd Mercedesa - począwszy od vana EQV po zelektryfikowane odpowiedniki aut kolejnych klas pojazdów - klasy S, A, B i E (EQS, EQA, EQB, EQE) oraz nowych elektrycznych SUVów.

Ile kosztuje auto elektryczne Mercedes-Benz?

Samochody elektryczne Mercedesa, podobnie jak wszystkie inne pojazdy tej marki nigdy nie wyróżniały się niską ceną. Mercedes pozycjonuje swoje produkty jako premium, za sprawą czego odpowiedź na pytanie, ile kosztuje elektryczny Mercedes może być tylko jedna - sporo. Wspomniany wyżej, pierwszy elektryczny SUV Mercedesa produkowany seryjnie startował z ceną grubo przekraczającą 300 tys. zł. Co ciekawe jednak, była to wartość niższa niż w przypadku podobnych propozycji rynkowych konkurentów, czyli marek klasy premium. Tańszą alternatywą dla samochodów elektrycznych Mercedesa pozostają nadal pojazdy marki Smart, gdzie niemiecki koncern nadal ma swoje udziały. Malutkie pojazdy (dwuosobowy EQ Fortwo i czteroosobowy EQ Forfour) są dostępne w cenie oscylującej wokół 100 tysięcy złotych.

Samochody elektryczne Mercedesa - zasięgi

Zasięg aut na prąd Mercedesa, które dotychczas miały swoją rynkową premierę, plasuje się w okolicach średniej dla segmentu. Priorytetem producenta wydaje się zapewnienie kompromisu pomiędzy wystarczającym zasięgiem a odpowiednią mocą układu oraz utrzymanie charakterystycznego dla marki komfortu podróżowania i przestronności. Zasięg elektrycznego SUVa, oscylujący w okolicach 400-500 km nie powala na kolana, jednak marka nadal pracuje nad kolejnymi usprawnieniami, które mają w przyszłości poprawić te wyniki. Wspomniane przez nas elektryczne Smarty to auta typowo miejskie, których realny zasięg nie przekracza 100 km, choć teoretycznie tymi pojazdami w odpowiednich warunkach można przejechać 150 km.

Auta elektryczne marki Mercedes - dane techniczne

Seria elektrycznych samochodów Mercedesa - EQ, którą niemiecki koncern traktuje jako submarkę, to pojazdy mające wyróżniać się wysoką mocą i poziomem komfortu jazdy. Projektując je, Mercedes bazuje na rozwiązaniach, stosowanych w modelach z napędem konwencjonalnym. Z założenia, elektryczne samochody Mercedesa mają być równie funkcjonalne co modele napędzane paliwami kopalnymi, mimo gabarytów potrzebnych do zamontowania baterii oraz wyższej masy własnej, przy czym oferować mają przewagę wynikającą z obecności silnika elektrycznego, dającego m.in. maksymalny moment obrotowy od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia. Przykładowo moc SUVa EQC wynosi w przeliczeniu ponad 400 KM, co jest wartością wystarczającą do dynamicznego przyspieszania, mimo że auto waży prawie 2,5 tony.