Strona główna > Stacje ładowania samochodów elektrycznych > Franczyza - stacje ładowania samochodów elektrycznych

Franczyza - stacje ładowania samochodów elektrycznych

Stale rosnąca liczba rejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych oraz nieproporcjonalna do tego liczba stacji ich ładowania stwarza nową szansę dla inwestorów, którzy chcą realnie zaangażować się w rozwój elektromobilności w naszym kraju. Jest nią natomiast zainwestowanie w stacje ładowania samochodów elektrycznych. Tego typu rozwiązanie wiąże się jednak z dużymi kosztami oraz sporą ilością formalności, a także obowiązków zarówno w trakcie budowy stacji, jak i późniejszym czasie, kiedy to trzeba nią w odpowiedni sposób zarządzać. Dlatego też coraz więcej firm zajmujących pierwsze miejsca, jeśli chodzi o ranking sieci ładowarek samochodowych w Polsce, zaczyna oferować możliwość inwestowania w stacje ładowania na zasadach franczyzy. 

Dlaczego warto inwestować w stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Od kilku lat rozwój elektromobilności stał się jednym z największych światowych trendów, które jak wszystko na to wskazuje, nie zamierza słabnąć w najbliższym czasie. Producenci samochodów elektrycznych prześcigają się więc w swoim ofertach, umożliwiając zakup tego typu auta na coraz korzystniejszych warunkach. To z kolei sprawia, że finalnie pojawia się ich coraz więcej na drogach, a co za tym idzie, zapotrzebowanie na stację ładowania rośnie w szybkim tempie. 

Inwestując więc w stacje ładowania samochodów elektrycznych, można wstrzelić się w obecny zwiększony popyt na nie oraz zdążyć, przyzwyczaić kierowców do tego, że występuje ona w danym miejscu. To z kolei zaprocentuje przychodami pochodzącymi z ich portfeli. Przy każdym ładowaniu swojego auta będą musieli oni bowiem zapłacić za udostępnienie dla nich ładowarki. Co istotne obecnie ceny ładowania samochodów elektrycznych nie są w żaden sposób regulowane. Oznacza to więc, że jeśli dany punkt ładowania jest jedynym w najbliższej okolicy, można pozwolić sobie na ich nieco wyższy poziom niż u konkurencji. 

Należy jednak pamiętać, że zainwestowanie w tego typu rozwiązanie jest sporym wydatkiem. Cena stacji ładowania w tym przypadku waha się bowiem od kilkudziesięciu tysięcy złotych do nawet kilkuset tysięcy, a do tego należy także doliczyć koszty związane z jej montażem i przystosowaniem zgodnie z przepisami miejsca wokół ładowarki. Istnieje jednak opcja pozwalająca na wejście w ten rynek bez ponoszenia ogromnych kosztów, a jest nim franczyza stacji ładowania. 

Na czym polega franczyza stacji ładowania samochodów elektrycznych?

Franczyza stacji ładowania opiera się na podobnych zasadach jak większość rozwiązań franczyzowych. Oznacza to więc, że osoby lub firma chcąca z niej skorzystać musi posiadać określony kapitał i miejsce spełniające wymogi związane z montażem stacji ładowania oraz podpisać umowę z wybraną firmą będącą franczyzodawcą. W ramach tego otrzymuje ona stacje ładowania, która montowana jest przez franczyzodawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, czyli między innymi wraz z odpowiednimi oznakowaniami, wykonaniem jej odbioru przez Urząd Dozoru Technicznego, a także zgłoszeniem jej do EIPA (Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych). Przy czym najczęściej pozostaje ona własnością firmy z możliwością jej wykupienia po zakończeniu okresu trwania umowy. Dodatkowo w czasie użytkowania stacji ładowania nie trzeba zazwyczaj przejmować się kwestiami związanymi z zarządzaniem nią w postaci systemów płatności, przeglądów czy też administrowania danych osób, które chcą z niej skorzystać. 

Najczęściej firmy oferujące tego typu rozwiązanie podpisują umowy na okres od 3 do 6 lat. W ramach nich franczyzobiorca może zarabiać, gdyż zwracają one mu koszty związane ze zużytym prądem, a także dzielą się marżą jaką płacą klienci stacji ładowania według określonych przez franczyzodawcę cenników. 

Dodatkową zaletą tego typu rozwiązania pozwalającego na zainwestowanie w stacje ładowania samochodów elektrycznych w prosty sposób jest również to, że najczęściej są one opatrzone logiem dobrze znanej już kierowcom sieci stacji ładowania. Dzięki temu o wiele chętniej korzystają oni z niej. Z tego samego powodu nie trzeba więc ponosić również kosztów związanych z marketingiem i promocją danego punktu, który pojawił się na mapie stacji ładowania w Polsce.

Ile można zarobić na stacji ładowania samochodów elektrycznych?

To ile można zarobić na stacji ładowania samochodów elektrycznych zamontowanej w modelu franczyzowym, zależy przede wszystkim od tego, gdzie zostanie ona umiejscowiona. Przychody w tym przypadku zależne są głównie od liczby korzystającej z niej kierowców. Im jest ich więcej, tym są one więc większe. Dlatego też najwięcej na stacjach ładowania zarabiają operatorzy, których punktu zlokalizowane są przy ruchliwych drogach lub w miejscach, w których nie znajdują się w najbliższej okolicy ładowarki samochodów elektrycznych. Szacunkowe kwoty w tym przypadku mogą dochodzić do nawet kilku tysięcy miesięcznie, przy czym należy pamiętać, że liczba zarejestrowanych aut elektrycznych w Polsce stale rośnie, co jednocześnie przekładać się będzie na coraz większą liczbę klientów chcących skorzystać z ładowarki.