Porównaj oferty

Samochody elektryczne Volvo - krótka historia

Volvo jako marka szwedzka, a więc kojarząca się z surowym klimatem Skandynawii, nie należy do prekursorów elektrycznych napędów w samochodach. Dziś producent oferuje jednak swoje samochody globalnie, niemal w każdym zakątku świata, wejście w elektromobilność było zatem nieuniknionym krokiem w rozwoju marki. Przez dziesięciolecia, pojazdy Volvo uchodziły za bezpieczne i niezawodne, nawet w surowym klimacie. Ze względu na niską pojemność baterii oraz ich słabszą wydajność w ujemnych temperaturach, samochody elektryczne przez lata wydawały się kiepskim rozwiązaniem dla krajów północy. Kłam temu twierdzeniu zadała jednak Norwegia, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych bije wszelkie rekordy. Okazało się, że kluczem do rozwoju takich pojazdów jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania.

Marka Volvo obserwowała sukces pojazdów elektrycznych w Skandynawii oraz krajach azjatyckich (od 2010 r. właścicielem marki jest chiński koncern Zhejiang Geely Holding), zbierając doświadczenia. Na swój własny elektryczny model zdecydowała się jednak dopiero pod koniec drugiej dekady XXI w. XC40 Recharge jest elektryczną wersją popularnego, kompaktowego SUVa Volvo i jednocześnie zapowiedzią całej linii nowych pojazdów. Recharge ma być nazwą gamy zelektryfikowanych samochodów Volvo. Nie chodzi tu wyłącznie o auta elektryczne, ale także hybrydy oraz hybrydy typu Plug-in. Ile potrwa pełna elektryfikacja pojazdów szwedzkiej marki? Koncern daje sobie na to 10 lat - zapowiedział, że do 2030 r. osiągnie neutralność klimatyczną. Ma to być związane nie tylko z produkcją ekologicznych pojazdów, ale także zmianą metod produkcji, oszczędnością energii i korzystaniem w fabrykach i zakładach z energii ze źródeł odnawialnych.

Pierwsze elektryczne Volvo jest produkowane w belgijskiej fabryce Volvo na platformie CMA, na której oparte są także inne, konwencjonalne pojazdy marki. Baterie do tego pojazdu są dostarczane przez znane koncerny LG Chem i CATL. Tym, co ma wyróżniać auta na prąd Volvo na rynku ma być komfort jazdy i wyposażenie rodem z klasy premium, wysoka moc silników oraz optymalny zasięg.

Volvo modele elektryczne

Ile kosztuje elektryczne auto marki Volvo?

Samochody marki Volvo nigdy nie należały do najtańszych i tak jest także w przypadku ich wersji elektrycznych. Pierwszy elektryczny samochód Volvo startował od ceny grubo przekraczającej 200 tysięcy złotych. Ile kosztuje auto na prąd Volvo w topowej wersji wyposażenia? O kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej. Kolejne wdrażane do produkcji elektryczne SUVy Volvo będą wiązały się z jeszcze większymi wydatkami.

Samochody elektryczne Volvo - zasięgi

Pierwszy elektryczny samochód Volvo, czyli XC40 Recharge, startuje z wysokiego pułapu pod względem zasięgu. Może przejechać na jednym, pełnym ładowaniu około 400 km, wg testów WLTP. Zasięg realny tego auta na prąd jest - według opinii użytkowników - nieco niższy, jednak biorąc pod uwagę, że mamy tu do czynienia z nadwoziem typu SUV, wynik na pewno nie jest zły na tle rynku. Bateria montowana w pierwszym elektrycznym samochodzie Volvo ma pojemność 75 kWh.

Auta elektryczne marki Volvo - dane techniczne

Tym, co wyróżnia i będzie wyróżniało w przyszłości elektryczne samochody Volvo na tle konkurencji ma być wysoki poziom bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów (co jest charakterystyczne dla pojazdów tej marki), a także napęd na obie osie. Elektryczne Volvo to SUVy z napędem 4x4, co jest obecnie wyróżniającą cechą na rynku. Pewnym ciekawym, a zarazem praktycznym dodatkiem jest obecność haka holowniczego. Producent chce podkreślić, że auta Volvo na prąd to auta w niczym nie ustępujące swoim odpowiednikom z napędem konwencjonalnym pod względem funkcjonalności i codziennej użyteczności. Pojazd dysponuje obszerną przestrzenią bagażową (wraz z dodatkowym schowkiem pod maską, wygospodarowanym dzięki zajmowaniu mniejszej ilości miejsca przez elektryczny zespół napędowy) oraz hakiem, pozwalającym na holowanie przyczepy. Napęd 4x4 wynika z zastosowanie dwóch silników elektrycznych, po jednym na każdej osi. Ich łączna moc to 300 kW, co przelicza się na ponad 400 KM. Gdy dodamy do tego, że maksymalny moment obrotowy elektrycznego Volvo wynosi 660 Nm i jest dostępny od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia, możemy mieć pewność, że mówimy o aucie o ponadprzeciętnych osiągach. Oczywiście Volvo, podobnie jak wszystkie auta na prąd, ze względu na konieczność zastosowania baterii, waży więcej niż przeciętne samochody z napędem spalinowym. Mimo to, wspomniane dane techniczne przekładają się na bardzo dobrą dynamikę jazdy.