Auta elektryczne Fiata

Fiat jest jedną z marek, która późno zaczęła wprowadzać do oferty samochody elektryczne. W czasie, gdy inne marki pracowały już nad autami na prąd, włoski (od przejęcia Chryslera właściwie włosko-amerykański) koncern miał swoje wewnętrzne problemy i nie decydował się na podejmowanie podobnych inwestycji. Być może właściciele marki nie uważali, że elektromobilność tak szybko stanie się dominującym trendem na rynku motoryzacyjnym. Faktem jest jednak, że u progu drugiej dekady XXI wieku Fiat (wraz z innymi markami koncernu FCA - Fiat Chrysler Automobiles) musiał rozpaczliwie szukać możliwości szybkiego wprowadzenia do oferty aut na prąd. W innym przypadku Fiat mógł nie spełnić wymagań formalnych, związanych z rozporządzeniami Unii Europejskiej, dążącej do uczynienia transportu bardziej przyjaznym środowisku. Aby uniknąć kar, włosko-amerykański koncern dogadał się z... Teslą [LINK]. Amerykańska marka produkująca wyłącznie elektryczne samochody figuruje na rynku na dokładnie takich samych zasadach jak inni producenci, także ci produkujący konwencjonalne auta. Tesla miała zatem bardzo duży zapas niewykorzystanych limitów emisji CO2, którymi mogła podzielić się z kontrahentem, oczywiście za odpowiednią cenę. Według oficjalnego komunikatu, Fiat zapłacił Tesli za wspólne liczenie limitów ok. 1,8 miliarda euro. Konieczność dokonania tak kosztownego zabiegu była jedną z przyczyn zawarcia przez FCA umowy z francuskim koncernem PSA. Na jej mocy, koncern Fiat-Chrysler został w praktyce przejęty przez francuzów, choć początkowo przedstawiano ten rynkowy manewr jako fuzję.

Groźba ewentualnych kar i kosztów przyspieszyła także prace nad nowym Fiatem 500. Dobrze znanym, miejskim modelem Fiata, tym razem w wersji elektrycznej. Pierwszy prototyp elektrycznego auta Fiat zaprezentował już w Genewie, w 2019 r. Był to Fiat Centoventi - samochód elektryczny wyróżniający się futurystycznym designem, plasujący się w segmencie małych SUVów. Była to jednak tylko wersja koncepcyjna auta na prąd, Fiat doskonale zdawał sobie sprawę, że o wiele szybciej musi wypuścić na rynek bardziej "konwencjonalny" samochód elektryczny, który będzie łatwiejszy w produkcji. W marcu 2020 r. światło dzienne ujrzał zatem elektryczny Fiat 500, nazywany Fiatem 500e lub po prostu Nowym Fiatem 500.

Ile kosztuje auto elektryczne marki Fiat?

Cena samochodu elektrycznego Fiata jest wysoka... Nowy Fiat 500, który zadebiutował na rynku w 2020 r. z założenia miał konkurować z pojazdami takimi jak BMW i3 czy Honda-e, czyli miejskimi elektrykami mającymi aspiracje do klasy wyższej. Fiat nie zamierzał od początku walczyć o klientów w segmencie budżetowym. Mógł sobie na to pozwolić bowiem... korzystał z limitów CO2 Tesli. Zawarta pomiędzy koncernami umowa została podpisana do 2022 r. włącznie. Fiat miał zatem czas, aby powoli badać rynek aut elektrycznych, rozwijać swoje moce produkcyjne i stopniowo rozbudowywać ofertę. Szybko zapowiedziano elektryfikację kolejnych modeli z oferty.

Ile kosztuje elektryczny Fiat? Na początku ponad 150 tysięcy złotych. Producent szybko zapowiedział nowe wersje swojego auta na prąd, jednak początkowo cena - nomen omen - zelektryzowała fanów marki, liczących na przystępną kosztowo, elektryczną wersję małego Fiata.

Samochody elektryczne Fiata - zasięgi

Jak już wspomnieliśmy, cena nie jest głównym atutem aut na prąd marki Fiat. Ma nim być natomiast zasięg. Pierwszy elektryczny Fiat dostępny na rynku legitymuje się zasięgiem 320 km, co przekłada się realnie na ok. 250-260 km. Producent zapowiedział jednak zintensyfikowanie prac nad kolejnymi modelami tak, by również pojazdy o większych nadwoziach niż Nowy Fiat 500, dysponowały podobnym lub nawet lepszym zasięgiem.

Auta elektryczne marki Fiat - dane techniczne

Zasięg elektrycznych Fiatów to zaleta wynikająca z zastosowania baterii, które zostały opracowane we współpracy z firmą Samsung. Nowy Fiat 500 dysponuje możliwością ładowania z wykorzystaniem szybkiej ładowarki. Wystarczy 5 minut, aby naładować auto na prąd Fiata do poziomu, wystarczającego do pokonania 50 km drogi.

Elektryczny Fiat 500 jest produkowany w zakładzie Mirafiori w Turynie, gdzie dostarczane są podzespoły. Co ciekawe, nowy elektryczny samochód Fiata, bazuje na nowej platformie podłogowej, która zostanie wykorzystana także w przyszłych modelach. Mimo wizualnego podobieństwa, Fiat 500 i Nowy Fiat 500 są technicznie zupełnie odrębnymi pojazdami. I nie chodzi tu tylko o napęd, ale także wszelkie użyte na pokładach rozwiązania, łącznie z multimedialnymi.