Samochody elektryczne Nissan - historia

Nissan to japoński producent pojazdów, który istnieje oficjalnie od 1933 r., ale korzenie firmy sięgają drugiej dekady XX wieku. Firma od początku swojego istnienia odważnie poszukiwała innowacji, które mogłyby zmienić na lepsze rynek samochodowy. Produkowała zarówno auta osobowe, jak i ciężarowe, szybko stając się marką eksportową Japonii. Co ciekawe, Nissan, jako nazwa marki ukształtowała się stosunkowo późno. Przez długi czas, w zależności od rynku, używano zamiennie nazw Nissan i Datsun. Dopiero w latach 80. Japończycy przyjęli wspólne nazewnictwo dla marki swoich samochodów. W 1999 r. jedną trzecią udziałów koncernu wykupiło francuskie Renault. Wkrótce to Nissan stał się właścicielem części udziałów Renault, przez co powstał międzykontynentalny alians, trwający do dziś. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że obie marki w podobnym czasie, zaprezentowały własne prototypy pojazdów elektrycznych. W 2009 r. Renault uczyniło to we Frankfurcie, natomiast Nissan w Tokio. W przypadku Nissana prototyp nosił nazwę ZE0 i był oparty na nadwoziu modelu Tiida, mało popularnego w Europie hatchbacka o charakterystycznym wyglądzie.

Choć ten czas nie jest odległy nawet z dzisiejszego punktu widzenia, Nissan należał do prekursorów w zakresie elektrycznego napędu pojazdów. Oczywiście wiele marek pracowało nad podobnymi rozwiązaniami już o wiele wcześniej, nawet w połowie XX w. Ówczesne prototypy można było jednak traktować w kategorii ciekawostek dla uczestników targów motoryzacyjnych, natomiast Nissan zaprezentował swój pojazd koncepcyjny, posiadając szczegółowo opracowany plan wdrożenia opartego na nim modelu pojazdu do seryjnej produkcji i sprzedaży. Stało się to już rok później.

Ile kosztuje auto elektryczne marki Nissan?

Jak już wspomnieliśmy, prezentując wersję prototypową swojego auta na prąd, Nissan miał już konkretny plan dotyczący wdrożenia do produkcji i sprzedaży swojego modelu. Pod koniec 2010 r. na rynku pojawił się Nissan Leaf z silnikiem elektrycznym o mocy 80 kW, co można przeliczyć na ok. 109 KM. Auto od razu spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony ekspertów motoryzacyjnych i dziennikarzy. Pewną zaporą dla ekspansji auta okazała się cena elektrycznego Nissana, która opiewała wówczas na ok. 30 tys. euro. Wielu klientów miało opory przed płaceniem tak wysokiej ceny za auto z zasięgiem na poziomie zaledwie ok. 150 km. Z pomocą przyszły rządy wielu państw, oferujące dopłaty do zakupów pojazdów przyjaznych środowisku. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych, elektrycznego Nissana Leaf można było kupić za ok. 25 tys., resztę kwoty zakupu dokładały rządy stanowe.

W kolejnych latach, samochód elektryczny Nissana sprzedawał się świetnie, przeszedł wiele usprawnień, pojawiła się także nowa generacja oraz zostały wprowadzone nowe modele - pojazd dostawczy E-NV200, bazujący na znanym i lubianym w Azji modelu NV200 oraz jego osobowa, a konkretnie 7-osobowa wersja - minibus E-NV200 Evalia. Na rynku od niedawna dostępny jest także elektryczny crossover Ariya.

Obecnie najtańsze elektryczne auto Nissana można kupić poniżej kwoty 125 tys. zł. Mówimy o aktualnej generacji modelu Leaf. To cena atrakcyjna na tle rynku, biorąc pod uwagę gabaryty auta, wywodzące się z segmentu C (kompakt). Za lepiej wyposażony czy też mocniejszy egzemplarz zapłacimy oczywiście od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł więcej. Ceny pozostałych elektrycznych Nissanów startują od ok. 160 tys. zł.

Auta marki Nissan - zasięgi

Aktualna generacja Nissana Leaf jest na rynku od 2017 r. i jest dostępna w dwóch wersjach napędowych. Mogą one osiągnąć, zależności od wariantu, od ok. 270 do 385 km zasięgu. Deklarowany przez Nissana zasięg E-NV200 i E-NV20 Evalia to ok. 200 km. Jest to wynik średni na tle rynku, gdzie znajdziemy już tej wielkości dostawczaki mogące przejechać na jednym ładowaniu ponad 300 km. Model Ariya w topowej wersji przejedzie nawet 500 km.

Auta marki Nissan - dane techniczne

Każde auto na prąd Nissana korzysta z bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Główne różnice dostrzeżemy w układzie napędowym. Najnowszej generacji silniki generują przeliczeniowo od 150 do prawie 400 KM. Warte uwagi są szczególnie najmocniejszy warianty, gdzie w parze z dobrymi osiągami idzie całkiem przyzwoity (na tle rynku) zasięg. Mówimy tu o modelach Leaf i Ariya, gdyż pozostałe pojazdy korzystają wciąż z napędu poprzedniej generacji, generującego mniejszą moc.