Strona główna > Aktualności > Samochody elektryczne 2021 > Ładowanie samochodów elektrycznych w domu

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu

12345

Ocena 5.0/5 (2 głosy/ów)

Samochody elektryczne zasilane energią skumulowaną w zastosowanych akumulatorach tak samo, jak modele spalinowe wymagają tankowania. Jednak nie paliwem, a prądem. Ich ładowanie może odbywać się więc zarówno na ogólnodostępnych stacjach ładowania w miastach lub przy drogach szybkiego ruchu, jak i w domu. Poniżej skupiamy się jednak wyłącznie na kwestiach związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych w domu, omawiając dwie dostępne metody oraz związane z tym koszty.

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu za pomocą gniazdka 230 V

Dla osób, która zamiast wybrać publiczne stacje ładowania samochodów elektrycznych. Pierwszą z metod na ładowanie samochodów elektrycznych w domu jest skorzystanie z klasycznego gniazdka elektrycznego 230 V. Podłączenie elektryka do gniazdka jest w pełni bezpieczne dla instalacji elektrycznej, gdyż moc, z jaką będzie się ładowało auto, wynosi od 2,2 do maksymalnie 3 kW. To rozwiązanie jest więc najprostszą i najmniej kosztowną metodą na naładowanie samochodu elektrycznego w domu. Wymaga ono jedynie zastosowania specjalnego kabla, który połączy wtyczkę w pojeździe z gniazdkiem, aby móc rozpocząć uzupełnianie stanu baterii. 

Pomimo prostoty, jaką oferuje ładowanie auta elektrycznego za pomocą gniazdka w domu, nie jest ono jednak najwydajniejszą opcją. Ze względu na niską moc stosowanych w tym przypadku ładowarek uzyskanie w ten sposób 100% baterii w zależności od jej pojemności może bowiem zająć nawet do ponad 24 godzin.  

Decydując się więc na naładowanie samochodu elektrycznego za pomocą klasycznego gniazdka, co prawda nie ponosimy żadnych kosztów związanych z zakupem specjalnych urządzeń i płacimy wyłącznie za wykorzystaną energię elektryczną, jednak w zamian otrzymujemy długi czas ładowania akumulatora.

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu za pomocą własnej stacji ładowania

Alternatywą dla klasycznych gniazdek 230 V są natomiast specjalne ładowarki samochodów elektrycznych przeznaczone do montażu w domu. W ich przypadku do wyboru mamy dwie opcję. Wolnostojącą stację ładowania samochodów oraz domową stację typu Wallbox, montowaną na ścianie w budynku lub na zewnątrz. Przy czym należy pamiętać, że zastosowanie tego typu urządzeń najlepiej sprawdza się w połączeniu z instalacją trójfazową 400 V, dlatego też wymaga ono konsultacji z elektrykiem, który doradzi najlepsze rozwiązanie i powinien wydać zgodę na montaż domowej stacji ładowania. 

Ponadto własna domowa stacja ładowania wiąże się także z wydatkami, które nie są małe. Ceny tego typu urządzeń oscylują bowiem w granicach od 5 do 10 tysięcy złotych. Za tą cenę zyskujemy jednak możliwość ładowania samochodu elektrycznego do 100% baterii w zależności od jej pojemności i mocy ładowarki w zaledwie od kilku do kilkunastu godzin. 

Jak dobrać odpowiednią domową ładowarkę do samochodu elektrycznego?

Aby zastosowana w domu ładowarka samochodów elektrycznych była dobrą inwestycją, która będzie spełniać swoje zadanie, powinna ona cechować się określonymi parametrami. Przede wszystkim moc jej ładowania nie może być większa niż moc ładowarki zastosowanej w danym modelu elektryka. Przykładowo Nissan Leaf może być bowiem ładowany z maksymalną mocą 3,6 kW, z kolei Renault Zoe R — z maksymalną mocą do 22 kW. Dodatkowo warto również zwrócić uwagę przy jej zakupie na to, czy wyposażona ona jest w:

  • oprogramowanie dające możliwość dopasowania mocy, z jaką ma być ładowany samochód,
  • zabezpieczenia przeciwprzepięciowe, nadprądowe i różnicowo-prądowe, 
  • opcję sterowania ładowarką w zdalny sposób za pomocą aplikacji mobilnych. 

Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych w domu?

Zarówno koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu za pomocą klasycznego gniazdka 230 V, jak i specjalnych stacji ładowania pomijając wydatki związane z ich zakupem i montażem, zależy od ilości zużytej podczas tego procesu energii elektrycznej oraz oferowanej przez sprzedawcę w ramach danej taryfy stawki za 1 kWh prądu. 

Wobec tego w przypadku najpopularniejszej taryfy G11, w której cena prądu jest stała przez całą dobę i wynosi około 0,55 zł/kWh za naładowanie akumulatora o pojemności 50 kWh przy pominięciu strat energii trzeba zapłacić:

50 kWh × 0,55 zł/kWh = 27,50 zł

Z kolei w przypadku taryfy G12, w której cena prądu zależna jest od danej pory dnia i najczęściej jest niższa w godzinach od 22:00 do 6:00 oraz od 13:00 do 15:00 - średnio 0,25 zł/kWh energii elektrycznej, jeśli właśnie w tych godzinach ładować będziemy w domu akumulator o pojemności 50 kWh, trzeba będzie za to zapłacić:

50 kWh × 0,25 zł/kWh = 12,50 zł

Jak więc widać ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest nie tylko wygodne, gdyż może odbywać się w nocy, ale także tanie w porównaniu do chociażby „tankowania” elektryka na ogólnodostępnych stacjach ładowania w miastach i przy drogach szybkiego ruchu. 

Podsumowując, samochód elektryczny może być ładowany w domu z wykorzystaniem klasycznego gniazda jednofazowego 230 V, proces ten wymaga jednak cierpliwości, gdyż może zająć nawet całą dobę przy chęci uzupełnienia stanu baterii w aucie do 100%. Może być także ładowany o wiele szybciej z użyciem domowych stacji ładowania, które wymagają jednak poniesienia kosztów związanych z ich zakupem i montażem.


Porównywarka cen prądu i gazu OptimalEnergy.pl logo

optimalenergy.pl

optimalenergy.pl to największa w Polsce porównywarka, w której skupiamy się na tematyce fotowoltaiki, prądu oraz gazu. Od 2010 roku piszemy o rynku energii, tworzymy raporty i rankingi, które pomagają wybrać najlepsze firmy oraz obniżyć rachunki naszym użytkownikom

Powrót