Porównaj oferty

Samochody elektryczne Renault

Przygoda marki Renault z samochodami elektrycznymi nie jest długa i trwa nieco ponad dekadę. Pierwszym wprowadzonym do sprzedaży modelem elektrycznym Renault jest ZOE, prace nad którym trwały od około 2007 r. W 2009 r. na targach we Frankfurcie, Francuzi pokazali wersję koncepcyjną miejskiego auta segmentu A, które miało być zasilane prądem. Wtedy jeszcze podobne projekty traktowano jako futurystyczne nowinki, popis fantazji inżynierów i projektantów, mający tworzyć w głowach nabywców zwykłych, spalinowych samochodów obraz zaawansowania technologicznego marki, którą wybrali. ZOE okazał się jednak w pełni realistycznym projektem. Już w 2010 r. w Paryżu pokazano jego nową wersję, bliską produkcyjnej. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2012 r.

Niemal równocześnie z osobowym ZOE, projektowanym od zera jako auto elektryczne, Renault rozpoczęło produkcję Kangoo Z.E., czyli elektrycznego odpowiednika dostawczej wersji modelu Kangoo.

Pisząc o samochodach elektrycznych Renault nie można zapominać o najmniejszym przedstawicielu tego gatunku, czyli miejskim Renault Twizy. Elektryczne, dwuosobowe auto elektryczne przypomina raczej skuter na kołach, ale jest w stanie rozpędzić się do 80 km/h i świetnie sprawdza się na zatłoczonych parkingach. Renault Twizy jest produkowane od 2012 r.

Wkrótce oferta aut na prąd Renault ma ulec poszerzeniu. W pierwszej kolejności możemy spodziewać się elektrycznego SUVa. Warto wspomnieć także, że już wkrótce na rynku pojawi się elektryczny samochód Dacii (marki należącej do koncernu Renault).

Renault modele elektryczne

Auta elektryczne marki Renault – dane techniczne

Renault ZOE w wersji prototypowej posiadało silnik elektryczny o mocy w przeliczeniu 96 KM, zasilany z litowo-jonowych akumulatorów. Ostatecznie, wersja produkcyjna dysponowała nieco mniejszą mocą, w przeliczeniu było to 88 KM. Przekłada się to na niezbyt imponujące osiągi. ZOE przyspiesza do setki w 13,5 s i osiąga prędkość maksymalną na poziomie 135 km/h. Słabe osiągi mają związek z dość dużą wagą baterii. Małe, miejskie auto segmentu A waży ok. półtorej tony. Z czasem na lepsze zmieniała się jednak wydajność baterii, dzięki czemu niski początkowo zasięg, znacznie się wydłużył. Na początku swojej rynkowej przygody ZOE cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem. Było traktowane raczej jako ciekawostka, przez co w pierwszym roku sprzedano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Narastający z czasem trend elektromobilności odmienił podejście nabywców do elektrycznego Renault i zaczęło się ono sprzedawać w dziesiątkach tysięcy. Przez to stało się najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Europie.

Renault Kangoo Z.E., podobnie jak ZOE produkowany jest do dziś, z dokonywanymi przez lata zmianami technologicznymi. Obecnie posiada elektryczny silnik o skromnej mocy 59 KM, generujący maksymalny moment obrotowy na poziomie 226 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h.

Samochody elektryczne Renault – zasięgi

W kolejnych latach po premierze ZOE, Renault udoskonaliło swój elektryczny samochód, ulepszając przede wszystkim baterię. Dzięki temu początkowo bardzo skromny zasięg auta udało się wydłużyć. Pierwsza generacja ZOE mimo różnych deklaracji ze strony producenta oraz organizacji wykonujących testy elektrycznych samochodów, w praktyce była w stanie przejechać w normalnym ruchu drogowym ok. 100 km. Do niedawna, za sprawą baterii o pojemności 40 kWh, ZOE miało zasięg do ok. 300 km. Aktualnie sprzedawana wersja, czyli nowa generacja ZOE posiada za to baterie o tych samych rozmiarach, ale pojemności aż 52 kWh. Oznacza to podniesienie maksymalnego zasięgu do ok. 390 km.

Zasięg Renault Kangoo Z.E. jest sporo niższy i wynosi do ok. 200 km. Ze względu na konieczność zachowania walorów użytkowych dostawczego auta, przestrzeń na baterie jest tam ograniczona. W efekcie mają one niższą pojemność. Nowa generacja baterii, które najpierw otrzymało ZOE, pozwoli jednak zmienić wkrótce ten stan rzeczy i wydłużyć zasięg.

Miejskie Renault Twizy to pojazd, który może osiągnąć zasięg ok. 100 km, jednak w praktyce oraz jego naturalnym środowisku (miasto) zazwyczaj jest to maksymalnie ok. 70-80 km.

Ile kosztuje auto elektryczne marki Renault?

W obecnym cenniku Renault, elektryczne ZOE kosztuje co najmniej 118 900 zł. Jest to cena promocyjna dobrze wyposażonej wersji ZEN. Cena została obniżona, aby nabywcy auta Renault na prąd mogli zmieścić się w progu rządowych dotacji na zakup samochodu elektrycznego. Elektryczne Renault Kangoo Z.E. dostępne jest w Polsce w cenie 119 990 zł, która również umożliwia skorzystanie z dotacji. Elektryczne autko miejskie Renault Twizy nie jest obecnie oferowane przez oficjalnego importera Renault w Polsce.

Aktualności
Samochód elektryczny czy hybryda: co będzie dla Ciebie lepsze?
11 sty 2024
Samochód elektryczny czy hybryda: co będzie dla Ciebie lepsze?

Samochody zasilane energią elektryczną z roku na rok są coraz częściej wybieranymi modelami przez kierowców. Dostępne są one zarówno w wersji wyłącznie elektrycznej, jak i hybrydowej. Jeśli więc nie wiesz, czy samochód elektryczny, czy hybryda będzie dla Ciebie lepszy, koniecznie zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na ich temat, które pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Czytaj więcej
Auta hybrydowe a elektryczne
9 maj 2019
Auta hybrydowe a elektryczne

Za kilkanaście lat auta spalinowe powinny odejść w zapomnienie, a o prym na rynku motoryzacyjnym będą walczyć tylko pojazdy hybrydowe i elektryczne. Oba typy są uważane za dużo bardziej przyjazne środowisku i to w nich jest pokładana nadzieja na zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń w aglomeracjach. Naukowcy i technolodzy wciąż prowadzą badania nad stworzeniem możliwie najlepszych maszyn, które nie będą odstraszały nabywców z powodu słabych osiągów i wysokiej ceny.

Czytaj więcej
Czy samochody elektryczne są ekologiczne?
22 lis 2021
Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

Samochody elektryczne swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim stosunkowo taniej eksploatacji oraz temu, że miały się one stać ekologiczną alternatywą dla aut z napędem spalinowym. Wraz ze zwiększającą się ich liczbą na drogach coraz częściej można jednak usłyszeć, że elektryki nie są tak przyjazne środowisko, za jakie się je uważa. Jak jest więc naprawdę? Czy samochody elektryczne są ekologiczne, czy też jest to wyłącznie chwyt marketingowy?

Czytaj więcej
Samochody elektryczne a VAT
13 cze 2022
Samochody elektryczne a VAT

Rozszerzenie zakresu beneficjentów, którzy od 22 listopada 2021 roku mogą skorzystać z dofinansowań na zakup samochodów elektrycznych o podmioty niebędące osobami fizycznymi, w tym także przedsiębiorców miało sprawić, że firmy chętniej zaczną decydować się na rozbudowę swojej floty pojazdów o zeroemisyjne elektryki. W praktyce okazuje się jednak, że o ile zakup samochodu elektrycznego do firmy może być dzięki temu tańszy, kwestię związane z rozliczaniem VAT-u pozostają w tym przypadku niezmienne. 

Czytaj więcej

Przeczytaj jeszcze