Auta elektryczne Peugeot

Choć z dzisiejszej perspektywy trudno w to uwierzyć, pierwszy samochód elektryczny Peugeot wyjechał na ulicę sporo ponad 100 lat temu. W początkach motoryzacji francuska marka (jak i szereg innych, często dziś już zapomnianych) eksperymentowała z wieloma formami napędu pojazdów. Pierwszym autem na prąd Peugeot był niewielki pojazd dostawczy. Koncepcja upadła w związku z szybszym rozwojem aut spalinowych. Doświadczenie z początku XX wieku nie przepadło jednak w annałach historii, gdyż Peugeot powrócił do koncepcji aut elektrycznych ok. cztery dekady później. W czasie pierwszej wojny światowej Francja borykała się z problemami z dostępem do paliw kopalnych. Benzyna była reglamentowana, a zapotrzebowanie na środki transportu nie malało. Stworzono wówczas model VLV, którego nazwa w języku francuskim jest skrótem od określenia miejskiego, niewielkiego samochodu. Choć koszty produkcji były wysokie, a dostępna technologia niesatysfakcjonująca, wyprodukowano kilkaset modeli tego pojazdu. Swój następny powrót do napędów elektrycznych, Peugeot zaliczył kolejnych kilka dekad później, w latach 70. Nie mieliśmy jednak wówczas do czynienia z produkcją seryjną, ale raczej czymś na kształt projektu badawczego. Rola pojazdów napędzanych spalinowo była w ówczesnej motoryzacji tak silna, że władze francuskiej marki nie wierzyły w potencjalny sukces modelu, który nie byłby w stanie dorównać swoim konwencjonalnym odpowiednikom przynajmniej niektórymi danymi technicznymi. Peugeot pracował nad projektem przez kilkanaście lat, tworząc modele koncepcyjne bazujące na pojazdach ze swojej oferty. Współpracował w tym czasie z kilkoma innymi firmami motoryzacyjnymi z krajowego podwórka. Ostatecznym efektem tych starań było wypuszczenie na rynek 50 prototypów, które były wykorzystywane w ruchu ulicznym. Nadal jednak był to wyłącznie projekt testowy, mający na celu sprawdzenie przydatności, wad i zalet elektrycznych samochodów Peugeot w typowym codziennym użytkowaniu.

Testy nie przyniosły na tyle satysfakcjonujących rezultatów, by wdrożyć którykolwiek z prototypów do produkcji seryjnej. Peugeot nie porzucił jednak badań, a o podtrzymaniu swojego zainteresowania autami na prąd świadczyć miały prezentowane na niemal każdych większych targach motoryzacyjnych pojazdy koncepcyjne z napędem elektrycznym. Zaprezentowano ich kilka, aż w końcu, w 2010 wdrożono do sprzedaży seryjnej model iOn. Zawiodą się jednak ci, którzy spodziewali się, że ten niewielki miejski samochód elektryczny Peugeot był ukoronowaniem lat pracy marki w zakresie elektromobilności. Pojazd był produkowany przez japońskie Mitsubishi, które również oferowało go na rynku, jako model iMiEV. Trzecim bliźniakiem z tego tercetu był Citroen C-ZERO. Japoński elektryk z logo Peugeot znalazł łącznie ok. 5 tys. nabywców. Zainteresowanie ograniczała wysoka cena i dość niski zasięg (realnie ok. 100 km), co przy małych gabarytach auta ograniczało funkcjonalność.

Dopiero pod koniec drugiej dekady XXI wieku, Peugeot wprowadził na rynek auta na prąd własnej konstrukcji, z którymi wiąże duże nadzieje. Są to bazujący na miejskim Peugeocie 208, model e-208 oraz bazujący na małym SUVie 2008, model e-2008. Sukcesywnie oferta jest poszerzana o kolejne modele z przedrostkiem „-e” w nazwie.

Ile kosztuje auto elektryczne marki Peugeot?

Ceny elektrycznych samochodów Peugeot startują od ponad 100 tys. zł. Im większy model tym wyższa cena. Na tle rynku francuskie auta elektryczne plasują się w okolicach średniej. Biorąc pod uwagę dane techniczne pojazdów oraz wyposażenie, cena wydaje się uzasadniona, choć zdaniem niektórych pewnym minusem jest fakt, że auta na prąd Peugeot są adaptacją spalinowych modeli marki, a nie pojazdami projektowanymi od zera jako auta elektryczne.

Samochody elektryczne Peugeot  - zasięgi

Układ napędowy współcześnie oferowanych samochodów elektrycznych Peugeot pozwala na przejechanie realnie ok. 300 km, w przypadku mniejszych modeli i ok. 250-260 km w przypadku modeli o podwyższonym zasięgu (segment crossover/SUV). Są to parametry mieszczące się w okolicach rynkowej średniej.

Auta elektryczne Peugeot – dane techniczne

Trudno oprzeć się wrażeniu, że projektując swoje samochody elektryczne, Peugeot celował w okolice rynkowej średniej. Przykładowo, standardowe baterie jego pojazdów mają pojemność 50 kWh. To więcej niż najuboższe wersje modeli konkurencji, ale zarazem mniej niż ich wyższe wersje, mające zapewnić wyższy zasięg. Podobnie jest z mocą elektrycznych silników, które choć pozwalają na „wykręcanie” satysfakcjonujących osiągów, nie zbliżają się do rynkowej czołówki w swoich segmentach oraz półce cenowej.