Jakie są wady samochodów elektrycznych?

Zaczniemy od wad i w tym przypadku nie sposób nie wspomnieć o cenie aut elektrycznych. Nawet niewielkie modele tych samochodów cechują się bowiem wyższą ceną od tradycyjnych spalinówek. Dodatkowo w koszcie auta elektrycznego należy także ująć konieczność zakupu stacji ładującej. Kwota ta finalnie wobec tego potrafi skutecznie odstraszyć potencjalnych nabywców.

Kolejną wadą aut jest ich zasięg. To właśnie z tego względu auta elektryczne uznawane są jako idealne rozwiązanie do miasta. Nie można jednak zapomnieć o tym, że coraz częściej na rynku oferowane są także modele, które pozwalają przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 kilometrów. Wobec tego problem związany z ograniczeniami długości tras pokonywanych autem elektrycznym zaczyna być coraz mniej spotykany.

Mówiąc o wadach aut elektrycznych, nie można także nie wspomnieć o nieprzystosowanej do nich infrastrukturze w naszym kraju. Na trasie wciąż trudno o znalezienie stacji z punktami do ładowania elektryków. Choć z roku na roku sytuacja ta zaczyna się na szczęście poprawiać.

Zalety samochodów elektrycznych

Pomimo jednak tego, że samochody elektryczne posiadają swoje wady, ilość zalet skutecznie przemawia na ich korzyść.

Pierwszą z zalet aut elektrycznych jest ekologiczność tego rozwiązania. Napędy elektryczne nie generują bowiem spalin, które uwalniają do środowiska szkodliwe związki chemiczne. Dzięki czemu ich użytkowanie przyczynia się między innymi do zmniejszenia smogu w miastach.

Kolejną zaletą elektryków jest także w porównaniu do klasycznych spalinówek, niższy koszt eksploatacji. Jeśli dodatkowo dołożymy do tego fotowoltaikę, która stanie się źródłem zasilania domowej stacji ładującej. Koszty związane z użytkowaniem auta elektrycznego stają się naprawdę minimalne.

Warto także wspomnieć, że właściciele aut elektrycznych mogą liczyć na wiele udogodnień dedykowanych dla nich w miastach. Samochody elektryczne mogą bowiem bez najmniejszego problemu wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu, a także korzystać z buspasów czy specjalnie przystosowanych miejsc parkingowych. W związku z tym życie właścicieli elektryków w mieście staje się wygodniejsze.

Ostatnią z wymienionych przez nas zalet jest natomiast możliwość uzyskania dotacji na zakup auta elektrycznego, którą szerzej omówimy w kolejnych akapitach.

Jaki samochód wybrać elektryczny czy spalinowy?

Samochód elektryczny vs spalinowy to pojedynek, który trwa od samego początku wprowadzenia na rynek aut elektrycznych. Chcąc rozstrzygnąć go, porównamy ich wygląd, napęd oraz koszty związane z naprawami eksploatacyjnymi.

Samochód elektryczny vs spalinowy - wygląd

Początkowo w latach 90, elektryczny napęd aut próbowano adaptować do klasycznych modeli, umieszczając baterie w podwoziu między fotelami lub w bagażniku. Na takie rozwiązania stawiał między innymi włoski Fiat czy francuski Renault. Obecnie koncerny samochodowe, starają się wyróżnić wersje elektryczne od spalinowych. Projektując je od podstaw. Jednak wciąż na pierwszy rzut oka po samej karoserii ciężko stwierdzić jaki napęd posiada dane auto, które prezentuje się zwyczajnie. Z wyjątkiem niekiedy pełnych felg czy zabudowanej osłony chłodnicy, które wpływają na poprawę aerodynamiki tych modeli.

Samochód elektryczny i spalinowy- napęd

W zależności od wybranego wariantu auta elektryczne zasilane są jednym lub dwoma silnikami. W przypadku dwóch silników, każdy z nich odpowiada za napędzanie tylko jednej osi, gwarantując napęd na cztery koła. Niezaprzeczalnie jednak silniki elektryczne są o wiele sprawniejsze od klasycznych spalinówek. Mają wysoki moment obrotowy, gwarantowany od razu po uruchomieniu pojazdu. Dzięki temu auta tego typu cechują się dużym przyspieszeniem nie tylko od 0 do 100 km/h, ale i przy każdej prędkości. Ponadto auta elektryczne nie posiadają klasycznej skrzyni biegów, a za rozłożenie momentu obrotowego odpowiada w nich komputer.

Samochód elektryczny vs spalinowy- koszty eksploatacji

Jeśli chodzi natomiast o koszty eksploatacji, należy pamiętać, że auta elektryczne nie posiadają silników spalinowych, które wymagają regularnych wymian rozrządu, świec, olejów czy filtrów. W związku, z tym koszt związany z ich utrzymaniem w należytej sprawności staje się automatycznie o wiele niższy.

Jak działa samochód elektryczny?

To jak działa samochód elektryczny, można ująć w krótkim i dość zwięzłym opisie. Kumulowana w akumulatorach aut EV energia pochodząca ze stacji ładujących przekazywana jest bezpośrednio do silnika elektrycznego. Ten następnie napędza koła samochodu w sposób bezpośredni lub z wykorzystaniem przekładni mechanicznych. Ze względu na fakt, że silniki elektryczne mają dostępny moment obrotowy od zerowej prędkości, nie wymagają użycia sprzęgła, a cały układ napędowy jest banalnie prosty.

Jaka jest cena za samochód elektryczny?

Jak wspomniano już wcześniej auta elektryczne cechują się wyższą ceną od spalinówek, nie oznacza to jednak, że mogą sobie na nie pozwolić wyłącznie bogacze. Chcę kupić samochód elektryczny, cena jednego z najtańszych modeli wynosi bowiem 86 600 złotych. Mówimy w tym przypadku o modelu Skoda CITIGOe, który na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczne auto. Niewiele więcej trzeba także zapłacić za elektryka od Volkswagena lub Opla. Wobec czego można stwierdzić, że inwestycję na zakup samochodu elektrycznego z salonu spokojnie można zamknąć w kwocie 100 000 złotych.

Przy czym warto pamiętać o tym, że istnieje możliwość skorzystania z dopłaty oferowanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dopłata ta jest oferowana dla aut mieszczących się w górnych limitach cenowych wynoszących 125 000 złotych i wynosi 15% wartości samochodu. Osoby zainteresowane tym rozwiązaniem mogą znaleźć więcej szczegół na ten temat stronie programu “Zielony samochód”.

Czy samochody elektryczne emitują CO2

Wśród zagorzałych przeciwników aut elektrycznych w naszym kraju można spotkać się z opinią, że rozwiązanie to wcale nie jest ekologiczne w naszych warunkach, gdzie większość prądu uzyskiwana jest w procesie spalania węgla. Jednak jak podaje raport dra Maartena Message z Vrije Universiteit z Brukseli i think-tanku MOBI samochody elektryczne jeżdżące w naszym kraju redukują ilość emisji CO2 o około 25% w porównaniu do analogicznych aut napędzanych dieslem. Ponadto stosując samochody elektryczne, emisja CO2 przenoszona jest w przestrzeni miejskich w rejony elektrowni, zmniejszając tym samym poziom smogu w zatłoczonych aglomeracjach.

Co więcej, jeśli auto będzie ładowane wyłącznie w przydomowej stacji, zasilanej poprzez fotowoltaikę, emisja CO2 przez taki model zostanie zredukowana niemal do zera. Wobec tego koronny argument przeciwników elektryków w naszym kraju zostaje całkowicie podważony.

Jak ładować samochód elektryczny?

Wiedząc już jakie posiada wady i zalety oraz ile kosztuje i emituje CO2, warto także wiedzieć jak naładować samochód elektryczny. Sposobów dostarczania do niego energii jest kilka. Wcześniej jednak sprawdźmy gdzie znajdziemy najbliższe stacje ładowania samochodów elektrycznych.

  1. Ładowanie z gniazdka elektrycznego- samochód elektryczny można z powodzeniem ładować poprzez klasyczne gniazda domowe o napięciu 230V i natężeniu 16A. W tym przypadku w ciągu godziny jesteśmy w stanie dostarczyć do akumulatora od 2 do 2,3 kW. W związku, z tym ładowanie modelu o pojemności 36,8 kWh potrwa 13 godzin.
  2. Zastosowanie Wallbox- czyli ładowarki zwiększającej natężenie prądu, poprzez co dostarczamy do akumulatora 7,2 kW w ciągu godziny, a na pełne naładowanie modelu o pojemności 36,8 kWh potrzeba będzie 4 godzin.
  3. Stacje szybkiego ładowania- to najszybszy sposób, aby naładować samochód elektryczny. Jak ładować? Należy przede wszystkim sprawdzić, czy dany model umożliwia korzystanie ze stacji szybkiego ładowania. Jeśli tak podłączamy się do stacji, która już w ciągu godziny da nam 80 procent mocy w akumulatorze o takiej samej pojemności jak wymienione we wcześniejszych punktach.

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Chcąc naładować samochód elektryczny, koszt ładowania zależny jest od tego jaka zostanie wybrana metoda spośród tych wymienionych powyżej. I tak dla akumulatora o pojemności 36,8 kWh:

Podsumowując, jeśli chodzi o samochody elektryczne, informacje zawarte w tym artykule jasno wskazują, że są one rozwiązaniem o wiele bardziej ekonomicznym i ekologicznym w porównaniu do klasycznych aut. Jedyną ich wadą jest wysoka cena zakupy, która jednak biorąc pod uwagę niskie koszty eksploatacji i niemal całkowity brak konieczności wymiany podzespołów wciąż wydaje się uzasadnioną ekonomicznie decyzją. Pamiętajmy także o tym, że inaczej niż w przypadku aut tradycyjnych kalkulowane jest ubezpieczenie samochodu elektrycznego.