Z tego artykułu dowiesz się
Porównanie samochodów elektrycznych pod względem zasięgu
Auta elektryczne mogą mieć różny zasięg. Wynika to z faktu, że na jego wartość składa się wiele czynników. Jest to w głównej mierze pojemność akumulatora, a także masy pojazdu. By cieszyć się zasięgiem, który jest zbliżony do optymalnego podawanego przez producenta, warto w czasie jazdy nie korzystać z wielu udogodnień, które są prądożerne, np. z klimatyzacji, czy ogrzewania. Ponadto sposób, w jaki pokonuje się trasę, również nie jest bez znaczenia. Każde nagłe przyspieszenie, czy jazda z dużą prędkością sprawia, że zasięg automatycznie się zmniejsza. W niektórych modelach można nie tylko zużywać energię, ale też i odzyskiwać. Pomocny jest w tym system rekuperacji, który działa w momencie, kiedy się hamuje. W zależności od modelu pojazdu rekuperacja pozwala wydłużyć zasięg nawet o kilkadziesiąt procent. Poniżej auta elektryczne porównanie modeli pod względem zasięgu.Które auta elektryczne mają największy zasięg?
Samochody elektryczne o największym zasięgu to auta sportowe, takie jak:
- Jaguar I Pace – 470 km
- Mercedes EQC – 445 km
- Porsche Taycan (407 km przy mocy silnika 530 KM i 412 km przy silniku o mocy 761 KM)
Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że pomimo tak dużych zasięgów, samochody te zużywają nieporównywalnie więcej energii podczas jazdy niż auta, które są przeznaczone do jazdy typowo miejskiej. Jeśli więc poszukujemy pojazdu na prąd do jazdy po mieście, na przykład z domu do pracy, sportowy samochód elektryczny nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Warto jednak podkreślić, że wciąż auto sportowe na prąd jest bardziej oszczędne od tego na tradycyjne paliwo.
Jaki zasięg auta elektrycznego jest wystarczający do miejskiej jazdy
Poruszając się po mieście, warto pamiętać o tym, że stojąc w korku, samochód elektryczny nie zużywa energii. Chcąc dokonać wyliczenia na zapotrzebowanie na prąd w ciągu danego dnia, by auto mogło pokonać trasę o określonej długości, nie trzeba przeprowadzać zbyt skomplikowanych rachunków. Wystarczy tylko uwzględnić średnie zużycie energii pojazdu przeznaczonego do jazdy miejskiej, a także liczbę kilometrów. Auta miejskie na prąd pochłaniają od 15 do 20 kWh/100 km. Zatem, jeśli jeździ się każdego dnia określoną trasą, pokonując taką samą liczbę kilometrów, udaje się dość precyzyjnie ustalić przedział zasięgu samochodu elektrycznego, jaki będzie najbardziej dogodny dla użytkownika. Warto także przed podróżą sprawdzić jak wygląda mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych na trasie jaką będziemy się przemieszczać.
Auta elektryczne o zasięgu od 140 do 150 km:
- Mercedes-Benz B-Class Electric Drive – 140 km
- VW up! - 148 km
- Citroën C-Zero – 150 km
- Peugeot iOn – 150 km
- modele SMART – fortwo i forfour – 154 km.
Kiedy wskazany jest większy zasięg aut elektrycznych?
Na rynku można również zakupić samochody elektryczne o większym zasięgu. Takie pojazdy przydają się wtedy, gdy korzystanie z nich nie ogranicza się do pokonywania tych samych tras o określonej liczbie kilometrów. Większy zasięg sprawdza się wtedy, gdy po całym tygodniu planuje się np. wyjechać na weekend z całą rodziną. Warto też zdecydować się na auta elektryczne o większym zasięgu, jeśli na co dzień pracuje się w zawodzie, który wiąże się z regularną jazdą w terenie. W takich sytuacjach opłaca się wziąć pod uwagę pojazdy, które mają zasięg w zakresie od 200 do 380 km. Dla jednych zasięg do 300 km będzie wystarczający, dla innych ten sięgający 380 km. Dlatego dla każdych z tych grup zaprezentowane są dwa atrakcyjne zestawiania.
Auta elektryczne – porównanie modeli o zasięgu od 200 do 290 km:
- Renault Kangoo Z.E. - 200 km,
- VW e-Golf – 232 km
- Nissan LEAF – 270 km (przy mocy silnika 150 KM)
- Kia e Niro – 259 km
- Renault Kangoo Maxi Z.E. - 270 km
- KIA e-Soul – 277 km (z mocą silnika 136 KM)
- Nissan e-NV200 – 280 km
- Hyundai Kona – 289 km (moc silnika 136 KM),
Auta elektryczne – porównanie marek o zasięgu od 300 do 380 km:
- BMW i3 – 300 km
- Hyundai Ioniq – 311 km
- Opel e-Corsa – 330 km
- Audi e-tron – 334 km
- Peugeot e-208 – 340 km
- Nissan LEAF – 378 km (przy mocy silnika 217 KM).
Jak wybrać auta elektryczne uwzględniając zasięg i cenę?
Warto pamiętać, że zwykle im większy zasięg, tym wyższa cena. Przykładem mogą być, chociażby sportowe modele, zasilane elektrycznie. Za Jaguara I Pace o zasięgu 470 km zapłaci się w granicach 395 000 zł. Mając mniejsze wymagania związane z maksymalną liczbą kilometrów, jaką można przejechać na jednym ładowaniu, można znaleźć dobry pojazd w swojej klasie, który nie będzie też zbyt drogi. Zestawienia samochodów "naj" zanjdziesz w przygotowanych na naszych stronach narzędziach, takich jak ranking samochodów elektrycznych.Najtańsze auta elektryczne w swojej kategorii
Do jednych z bardziej ekonomicznych można zaliczyć auta miejskie. Najtańszy z zestawienia samochodów o zasięgu do 150 km, SMART fortwo kosztuje 96 900 zł. Najmniej zapłaci się natomiast za auta elektryczne, którymi można przejechać niewielki dystans. Wśród takich modeli znajduje się Renault Twizy o zasięgu do 100 km – cena wynosi 33 900 zł. Wśród samochodów o zasięgu do 300 km najbardziej atrakcyjną cenę ma Renault Kangoo Z. E., czyli 79 900 zł netto (brutto 98 277 zł) – w wersji Komfort z roku 2012. Natomiast chcąc wybrać niedrogi model o zasięgu w zakresie od 300 do 380 km, można wziąć pod uwagę Peugeot 208 – jego zasięg wynosi 340 km a cena 124 900 zł. Poniżej auta elektryczne porównanie za pomocą tabeli, w której uwzględniony został zasięg i koszt zakupu.
Tabela porównująca auta elektryczne pod względem zasięgu i ceny
Model auta elektrycznego | Zasięg [km] | Cena [zł] |
SMART fortwo | 154 | 96 900 |
VW up! | 260 | 96 290 |
SMART forfour | 154 | 96 900 |
Citroën C-Zero | 150 | od 121 770 zł brutto (2012) od 145 386 zł brutto (2011) |
Mercedes-Benz B-Class Electric Drive | 140 | od 172 700 zł brutto |
Peugeot iOn | 150 | od 121 770 zł brutto (2013, 2012) od 145 386 zł brutto (2011) |
Renault Twizy | 100 | 33 900 |
Mitsubishi i-MiEV | 99,8 | od 112 300 zł brutto (2012.5) od 112 914 zł brutto (2011/2012) od 160 800 zł brutto (2011) |
Renault Kangoo Z. E. | 200 | Komfort 2014: 84 600 zł netto (brutto 104 058 zł) Komfort 2013: 81 500 zł netto (brutto 100 245 zł) Komfort 2012: 79 900 zł netto (brutto 98 277 zł) |
Renault Kangoo Maxi Z. E. | 270 | od 129 400 zł brutto |
VW e-Golf | 232 | 141 890 |
259 | 146 990 | |
289 (silnik 136 KM) | 155 400 | |
277 (silnik 136 KM) | 139 990 | |
270 (silnik 150 KM) | 118 000 | |
280 | Furgon Acenta – od 132 840 zł brutto od 15.10.2014 Furgon Tekna - od 135 669 zł brutto " Combi Acenta - od 137 760 zł brutto " Combi Tekna - od 140 589 zł brutto " | |
300 | 169 700 | |
311 | 184 900 | |
334 | 307 500 | |
330 | 124 500 | |
340 | 124 900 | |
378 (silnik 217 KM) | 211 150 | |
395 | 135 900 | |
452 (silnik 204 KM) | 160 990 | |
484 (silnik 204 KM) | 179 400 | |
445 | 334 600 | |
470 | 395 500 | |
407 (silnik 530 KM) | 445 400 | |
412 (silnik 761 KM) | 790 000 |