Z tego artykułu dowiesz się
Firma Tesla została założona w 2003 r. w amerykańskim Palo Alto. Od początku celem firmy było wypuszczenie na rynek samochodu elektrycznego, który podoła trudom codziennej eksploatacji na drogach nie gorzej niż auta z silnikami spalinowymi, przez co wejdzie do seryjnej produkcji. Cel ten realizowano stopniowo. Już w 2008 roku zaprezentowano bazujący na sportowym Lotusie Elise, model Roadster. Niewielki pojazd zaimponował opinii publicznej nie tylko za sprawą całkowicie elektrycznego napędu, ale także osiągów i deklarowanego zasięgu na jednym ładowaniu baterii. Elektryczny, trójfazowy silnik Roadstera osiągał moc maksymalną 180 kW, czyli w przeliczeniu około 250 KM. Przyspieszał do 100 km/h w niespełna 4 sekundy. Rozpędzał się maksymalnie do 200 km/h, przy czym była to wartość ograniczana elektronicznie, gdyż jego napęd bez trudu pozwoliłby na więcej. Tesla Roadster rozpoczęła trend elektromobilności w motoryzacji, to właśnie wtedy świat dowiedział się, że auta elektryczne mogą oferować znakomite osiągi. Sceptycy przypominali jednak o głównym mankamencie takich aut, czyli ich zasięgu. Tesla Roadster, na jednym, pełnym ładowaniu, mogła pokonać nawet 394 km. To dużo, jednak osiągnięcie takiego wyniku było możliwe tylko w optymalnych warunkach drogowych i wiązało się z bardzo ostrożnym używaniem pedału przyspieszenia. Dodatkowo, pojazd ważył tylko ok. 1200 kg.
Tesla postanowiła zamknąć usta malkontentom i już w 2012 roku wypuściła na rynek pełnoprawny pojazd, rozmiarami i pojemnością, odpowiadający samochodom klasy średniej. Tesla S była połączeniem limuzyny i liftbacka, jej podstawowy wariant gwarantował moc odpowiadającą 302 KM i zasięgiem maksymalnym wynoszącym nieco ponad 250 km. Droższe wersje tego modelu oferowały zasięg nawet o ponad 200 km wyższy oraz większą moc. Sportowy wariant generował aż 690 KM i dysponował prędkością maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Mimo wysokiej ceny samochodów Tesla, za sprawą imponujących osiągów oraz efektu świeżości, zdobyły one szeroką popularność.
Samochody Tesla – modele w aktualnej ofercie
Sukces modelu S spowodował, że projektanci firmy kierowanej przez Elona Muska szybko wzięli się do pracy nad kolejnymi modelami. W 2015 r. zaprezentowano 7-osobowego crossovera – Teslę X, a rok później „budżetowy” model 3. W 2019 r. zapowiedziano produkcję futurystycznego pickupa Cybertruck oraz bazującego na modelu 3 crossovera Y.
koJakie auta Tesli znajdują się w aktualnej sprzedaży w Polsce? Do niedawna oficjalny kanał sprzedaży aut Tesla w naszym kraju nie istniał. Można było korzystać wyłącznie z importu pojazdów tej marki z innych krajów, w czym pośredniczyło kilka niezależnie działających firm. Sytuacja zmieniła się w lipcu 2020 r., kiedy to wystartował oficjalny konfigurator marki.
Ile kosztuje auto marki Tesla?
W obecnej ofercie amerykańskiego przedsiębiorstwa znajdują się modele S, X, 3. Firma przyjmuje już zamówienia także na model Y, jednak póki co będzie on dostępny tylko w wybranych krajach. Polscy klienci mogą zdecydować się na jeden z trzech podstawowych modeli.
Samochody Tesla, które można kupić w Polsce
Na polskim rynku dostępne są podstawowe modele należące do gamy Tesli. Flagowa limuzyna marki, czyli model S, dostępna jest na polskim rynku w dwóch wersjach. Tańsza wersja Long Range kosztuje minimum 360 490 zł, przy czym za sprawą wyboru dedykowanych opcji (kolor lakieru, wzór felg, wersja wykończenia wnętrza itd.), cena może znacznie wzrosnąć. Zaletą wariantu Long Range jest zasięg maksymalny przekraczający 600 km oraz oczywiście przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy. Droższa wersja Tesli S – Performance to prawdziwy „potwór” pod względem osiągów. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 2,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 261 km/h. Jest to jednak auto dużo droższe niż podstawowa wersja. Zasięg Tesli S Performance to maksymalnie 593 km, według testów przeprowadzanych zgodnie ze standardami WLTP.
Kolejnym dostępnym w Polsce autem Tesli jest siedmioosobowy, elektryczny crossover Tesla X, który również można zamawiać w Polsce poprzez oficjalny kanał dystrybucji Tesli. Ten wyjątkowo komfortowy pojazd wyposażony w nowoczesne systemy multimedialne (m.in. 17-calowy tablet w standardowym wyposażeniu), również można zamówić w dwóch wariantach. Ceny X startują od 385 490 zł i jest to kwota, którą należy zapłacić za podstawowy samochód w wariancie Long Range. Zasięg maksymalny tego pojazdu to 507 km, a czas przyspieszenia do 100 km/h to tylko 4,6 sekundy, co jest swego rodzaju ewenementem w klasie tak dużych pojazdów. Warto dodać, że siedmioosobowa wersja wnętrza nie jest ofertą podstawową. Najtańszy wariant posiada miejsca dla tylko 5 osób. Dwa dodatkowe wymagają dopłaty. Tesla X w wersji Performance ma niższy zasięg (do 487 km), ale i większą moc. Przyspiesza do 100 km/h w 2,8 sekundy, co jest unikatową cechą w segmencie rodzinnych crossoverów.
Tesla udostępniła także polskim klientom swój „budżetowy” Model 3. Powstał on z myślą o ludziach, którzy chcą jeździć elektrycznym samochodem, ale nie mogą pozwolić sobie na wydatek zbliżony do 100 tys. dolarów. Czterodrzwiowy sedan oferuje większość zalet droższych modeli amerykańskiego koncernu. W Polsce dostępne są trzy warianty modelu 3 Tesli. Podstawowa – Standard Range + dostępna jest już za niespełna 200 tys. zł. Co otrzymamy za te pieniądze? Samochód z napędem na tylne koła, przyspieszający do 100 km/h w 5,6 sekundy. Osiągający prędkość 225 km/h i oferujący zasięg maksymalny do 409 km. Auto Tesli jest bogato wyposażone w standardzie (automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, 17-calowy tablet itd.). Dopłacić trzeba za elementy personalizujące pojazd (inny niż standardowy kolor lakieru, dwukolorowa tapicerka) oraz za dodatkowe wyposażenie takie jak autopilot czy hak holowniczy. Wyższe, dostępne w Polsce warianty Tesli 3 posiadają dwa silniki, a zatem napęd na wszystkie koła. Atutem wersji Long Range jest zasięg maksymalny do 560 km. Wersja Performance oferuje przyspieszenie do 100 km/h w czasie 3,4 sekundy, ale ma też niższy zasięg (do 530 km). Jest za to sportowo wyposażona w standardzie (m.in. spojler z włókna węglowego, 20-calowe felgi, obniżone zawieszenie).
Wszystkie wyżej wymienione modele Tesli, charakteryzują się lepszymi osiągami od większości samochodów elektrycznych dostępnych na polskim rynku. Ich atutami są przede wszystkim przyspieszenie oraz zasięg. Mankamentem wyboru Tesli może być uboga sieć serwisowa, w odróżnieniu od aut marek o ugruntowanej pozycji w Polsce, które posiadają swoje serwisy autoryzowane w wielu miastach.