Auta elektryczne Citroen

Wydaje się, że Citroen jako część francuskiego koncernu PSA, miał kontakt z technologią elektrycznych napędów od początków motoryzacji. Tak naprawdę jednak, na początku XX wieku wyższą aktywność pod tym względem prezentowała firma Peugeot [LINK]. Citroen również może się jednak pochwalić ciekawymi projektami w swoim dorobku. Swoje pierwsze pojazdy w pełni elektryczne stworzył już w roku 1989. Były to dostawcze auta na prąd Citroen C15 i C25, które były częścią studyjnego projektu badawczego. Były adaptacjami modeli, znajdujących się wówczas w ofercie francuskiej marki. Zadaniem całej inicjatywy było sprawdzenie, czy elektryczne auta mają szansę stanowić realną alternatywę dla aut z silnikami spalinowymi. Stworzone do testów prototypy były sprawdzane w  codziennej eksploatacji. Po doświadczeniach z C15 i C25 przyszła pora na w pełni elektryczny samochód osobowy. Citroen zaprezentował go w 1993 r. Był to model AX Electrique, adaptacja popularnego miejskiego auta marki, czyli modelu AX. Z dzisiejszej perspektywy, tamten elektryczny Citroen wyróżniał się przede wszystkim bardzo lekkim nadwoziem, ważąc mniej niż tonę, razem z bateriami, którymi były akumulatory niklowo-kadmowe. Dzisiejsze pojazdy elektryczne oferowane w tym samym segmencie ważą sporo więcej. Dane techniczne tego e-auta również były imponujące, zwłaszcza na tamte czasy. Rozpędzało się do 90 km/h i było w stanie przejechać do 80 km. Zasięg był jednak pewnym kompromisem, uzyskanym m.in. ze względu na silnik o małej mocy (poniżej 30 KM). AX Electrique był produkowany seryjnie, powstało niespełna 400 sztuk, jednak model nie przypadł do gustu klientom. W 1997 r. Citroen spróbował kolejny raz, wypuszczając na rynek elektryczny model Saxo Electrique. Był on adaptacją następcy AX-a (model Saxo) i oferował nieco lepsze osiągi oraz zasięg. Propozycja również nie przyjęła się na rynku zbyt dobrze.

Kolejny elektryczny pojazd to już czasy "nowożytnej" elektromobilności. Citroen C-ZERO to oferowany od 2010 r. w pełni elektryczny samochód produkcji... Mitsubishi. U progu drugiej dekady XXI w., Grupa PSA zapragnęła wrócić do tematu aut na prąd. Jej uwagę przykuł nowy projekt japońskiej marki, czyli miejski samochód i-MiEV. Koncerny dogadały się i japońska produkcja, z niewielkimi zmianami stylistycznymi, była oferowana pod marką Citroen oraz Peugeot. Auto produkowano aż 10 lat, osiągając sprzedaż na umiarkowanym poziomie. W 2016 r. powstał pierwszy elektryczny SUV Citroena. Model E-Mehari został zaoferowany na niektórych rynkach, ale nigdy nie stał się niczym więcej niż rynkową ciekawostką. Doświadczenia przy jego produkcji zaowocowały jednak w przyszłości. Obecnie Citroen stoi na progu nowej ery samochodów elektrycznych. Nowe auta na prąd, takie jak dostawcze e-Berlingo, e-Jumpy czy nowy Citroen e-C4, reprezentują całkiem inne, nowoczesne podejście do napędów elektrycznych. Rynkową ciekawostką jest za to malutki Citroen Ami, do którego prowadzenia nie trzeba nawet posiadać prawa jazdy...

Ile kosztuje elektryczne auto marki Citroen?

Citroen rozpoczął zmasowaną ofensywę na rynku samochodów elektrycznych, wprowadzając od razu kilka modeli. Ambicją marki jest oferowanie elektrycznych aut w każdym segmencie cenowym rynku. Od miejskiego Citroena Ami, który w przeliczeniu na złotówki kosztuje od poniżej 30 tys. zł, po elektryczne SUVy z bogatym wyposażeniem, których cena oscyluje w granicach nawet 200 tys. zł. W tych widełkach Citroen zaoferuje wiele modeli, dostępnych dla kierowców o różnej grubości portfela.

Samochody elektryczne Citroen - zasięgi

Zasięg elektrycznych Citroenów to także kwestia, która jest zależna od konkretnego modelu. Wspominana już miejska ciekawostka, czyli model Ami, może przejechać maksymalnie niespełna 80 km, tymczasem zasięg większych pojazdów z oferty wynosi na jednym ładowaniu nawet ok. 300 km. Pomiędzy tymi skrajnymi rezultatami na polu zasięgu plasują się możliwości dostawczych elektrycznych Citroenów.

Auta elektryczne marki Citroen - dane techniczne

Elektryczne samochody Citroena wyróżniają się charakterystycznym designem i komfortem jazdy, pod tymi względami nie ustępując swoim spalinowym odpowiednikom. Citroen słynie z innowacyjnych konstrukcji zawieszenia pojazdów, zapewniających największy komfort jazdy po nierównościach, jak i dobrą przyczepność na równej nawierzchni. Niektóre elektryczne Citroeny mogą pochwalić się także osiągami przewyższającymi rynkową średnią. Przykładowo, silnik dostępny w Citroenie e-C4 oferuje moc dającą w przeliczeniu ok. 140 KM, co w połączeniu z wysokim momentem obrotowym, dostępnym już od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewnia bardzo przyzwoite przyspieszenie.