Z tego artykułu dowiesz się
W ostatnich latach Opel przechodził trudny czas. Przez moment mówiono nawet o możliwym kresie historycznej marki. Z powodu jej słabej rentowności, amerykański właściciel - koncern General Motors zdecydował o sprzedaży marek Opel i Vauxhall (pod tą marką auta Opla były sprzedawane w Wielkiej Brytanii). Chętny na zakup okazał się francuski koncern PSA. Tym samym niemiecka marka stała się częścią grupy, w skład której wchodziły już Citroen, Peugeot, DS, a niedługo później także Fiat. Dla nieco zacofanego pod kątem rozwiązań dotyczących elektromobilności Opla, dostęp do francuskiej technologii w tym zakresie okazał się szalupą ratunkową. Pod koniec drugiej dekady drugiego tysiąclecia na rynku pojawiły się w pełni elektryczne samochody Opla. Historycznie rzecz ujmując nie była to jednak pierwsza przygoda Opla z autami na prąd...
Opel był wręcz jednym z prekursorów elektromobilności w Europie. Pod koniec lat 60. jego inżynierowie zaprojektowali innowacyjny napęd hybrydowy. W pojeździe koncepcyjnym Kadett B Stir-Le zamontowano akumulatory, które były ładowane przez tradycyjny silnik spalinowy. Wiele lat później, bo w 2011 r., bardzo podobne rozwiązanie zastosowano w modelu Ampera. W latach 70. Opel stworzył więcej prototypowych pojazdów wykorzystujących napęd częściowo lub całkowicie elektryczny. Opel Electro GT był w stanie przejechać wykorzystując wyłącznie prąd ponad 50 km, co jak na tamte czasy było dużym osiągnięciem. Podobnie jak wiele innych marek, Opel, z powodu braku zainteresowania rynku napędami elektrycznymi, zaniechał jednak prac. Wznowił je dopiero w latach 90. Opel Kadett Impuls był w pełni elektryczną wersją popularnego kompaktowego auta niemieckiej marki. Stworzono aż dwie generacje, z których jednak żadna nie doczekała się produkcji seryjnej. Powodem były zbyt wysokie oczekiwania rynku. Zasięg samochodu elektrycznego Opla wynosił nawet 80 km, jednak nie gwarantował takich osiągów i przestrzeni wewnątrz jak wersja spalinowa. Konstrukcja musiała zatem odejść do lamusa.
Jeszcze przed przejęciem przez PSA, Opel zdążył wypuścić na rynek swoje pierwsze nowożytne auto na prąd. Samochód elektryczny Opla był formalnym następcą hybrydowej Ampery, dlatego też otrzymał nazwę Ampera-e. Konstrukcyjnie był to jednak inny pojazd - bliźniak amerykańskiego Chevroleta Bolta (koncern General Motors). Zasięg tego samochodu wynosił maksymalnie ok. 200 km.
Współczesne samochody elektryczne Opla bazują w dużej mierze na samochodach elektrycznych Peugeot i Citroena [LINK]. Z tego względu ich dane techniczne są podobne - jak np. w przypadku Opla Corsy-e oraz Peugeota e-208. Oprócz tego w ofercie znajduje się także mały elektryczny SUV Mokka-e oraz minivan Zafira-e i mały pojazd dostawczy Vivaro-e.
Opel modele elektryczne
Ile kosztuje auto elektryczne marki Opel?
Przystępność cenowa to jeden z priorytetów właścicieli marki Opel w zakresie samochodów elektrycznych. Miejska Corsa-e znajduje się w gronie najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce. Ile kosztuje ten elektryczny Opel? Cena rynkowa waha się, jednak zwykle oscyluje w okolicach 120 tys. zł, dzięki czemu małe auto na prąd Opla należy do najtańszych na rynku w segmencie B. Oczywiście w kategorii aut elektrycznych. W przypadku elektycznego SUVa, Opel mógł pozwolić sobie na wyższą cenę, jednak bazowo nadal jest ona atrakcyjna i wynosi ok. 20 tys. więcej niż w przypadku Corsy-e. Co ciekawe, w podobnej cenie sprzedawany jest dostawczy elektryczny samochód Opla Vivaro-e. Zafira-e ze względu na swój rozmiar oraz dane techniczne musi plasować się już na wyższej półce cenowej.
Samochody elektryczne Opla - zasięgi
Auta na prąd Opla dysponują dobrym jak na segment rynkowy, w którym się znajdują, zasięgiem. Najlepszy wynik w swojej kategorii osiąga Corsa-e. Ten samochód elektryczny Opla oferuje zasięg sięgający realnie ok. 300 km. Jest to zdecydowanie bardzo dobry wynik na tle konkurencji. Bazująca na Corsie-e, Mokka-e ma zasięg o ok. 30-50 km krótszy. Większe pojazdy mogą przejechać mniej więcej tyle, co Corsa. Są oczywiście większe i cięższe, jednak posiadają większe baterie.
Auta elektryczne marki Opel - dane techniczne
Pod względem danych technicznych auta na prąd Opla wyróżniają się właśnie opisanym przez nas w poprzednim akapicie zasięgiem. Pod względem mocy silnika, sięgającej w bazowej wersji silnika stosowanego w większości elektrycznych modeli ok. 136 KM, nie ma raczej mowy o drogowych szaleństwach. Oczywiście maksymalny moment obrotowy wynoszący 260 Nm, dostępny od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia jest imponujący, jednak niekoniecznie na tle aktualnej konkurencji w segmencie samochodów elektrycznych.