Z tego artykułu dowiesz się
Swoją przygodę z elektromobilnością niemiecki koncern motoryzacyjny BMW rozpoczął w 2013 r. Wtedy to premierowo zaprezentowano (w styczniu), a następnie wdrożono do produkcji seryjnej (w listopadzie) model i3. Jednocześnie z i3 BMW wdrażało do sprzedaży model i8, który choć korzystał z silnika elektrycznego, nie był autem w pełni elektrycznym, ale typową hybrydą, wyposażoną także w silnik spalinowy (benzynową jednostkę o poj. 1.5 l). BMW kończy produkcję modelu i8, ale wciąż ma w swojej ofercie hybrydy, w tym ładowane z gniazdka hybrydy Plug-in, umożliwiające jazdę w trybie całkowicie elektrycznym. Na obecną hybrydową ofertę BMW składają się modele 225XE, 530e, 745e oraz wciąż jeszcze ofertowane BMW i8.
BMW modele elektryczne
BMW było jednym z pierwszych europejskich producentów pojazdów, który zrozumiał nadciągający trend elektromobilności. Wcześniej, przez bardzo długi czas europejskie marki stroniły od inwestycji w projekty samochodów elektrycznych czy hybrydowych, nie uważając ich za sensowną alternatywę wobec diesla czy silników benzynowych. Decyzje przyspieszone zostały przez decyzje na szczeblach władz, dotyczące polityki klimatycznej. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku stało się jasne, że aby spełnić najnowsze przepisy dotyczące emisji szkodliwych substancji do atmosfery, każdy producent będzie musiał – prędzej czy później - oferować auta z napędem alternatywnym. Władze BMW wiedziały, że jako koncern oferujący samochody z dużymi, mocnymi silnikami, spalającymi duże dawki paliwa, może jako jeden z pierwszych narazić się na kary, związane z przekroczeniem limitów. Auta z napędami alternatywnymi miały „zaniżyć średnią” emisji oferowanych modeli.
Auta marki BMW - dane techniczne
Pierwsze elektryczne auto BMW, czyli model i3 to małe miejskie auto, które jak na swoje gabaryty legitymuje się dużą mocą. Auto jest dostępne w wariantach mocy 170 lub 184 KM. W najlepszej wersji generuje nawet 260 km zasięgu. Więcej na temat danych technicznych BMW i3 przeczytasz na naszych stronach. Pierwszy elektryk BMW sprzedawał się dobrze, a w związku z trendem elektromobilności, producent postanowił wdrożyć kolejne modele elektryczne do swojej oferty. Jednocześnie zapowiedziano jednak, że powstanie nowy elektryczny samochód o nazwie i3, a dotychczasowy zostanie wycofany ze sprzedaży. Nowe i3 będzie jednak prawdopodobnie zupełnie innym autem – elektryczną wersją BMW serii 3.
Taki właśnie plan na przyszłość swojej gamy modelowej ma BMW. Powstawać będą elektryczne wersje znanych modeli z oferty bawarskiego koncernu oraz auta zupełnie nowe, takie jak BMW iNEXT. Do sprzedaży trafiła już zelektryfikowana wersja SUVa BMW X3, czyli model iX3. Auto przyspiesza do 100 km/h w 6,8 sekundy za sprawą silnika o mocy równej 286 KM. Z jego dokładnymi danymi technicznymi możesz zapoznać się czytając dane na stronie związanej z dokumentacją, a które znajdują się w opisie każdego z modeli.
Elektryczne samochody BMW – nadchodzące premiery
Poza BMW iX3 wkrótce na rynku pojawią się dwa dodatkowe, w pełni elektryczne auta BMW. Bawarski koncern pokazał już wersję koncepcyjną modelu i4, który będzie elektryczną wersją nowej serii 4. Nie wiemy o nim jeszcze wszystkiego, jednak prawdopodobnie otrzyma silnik o mocy 390 kW (530 KM), dzięki czemu będzie przyspieszał do 100 km/h w 4 sekundy. Auto ma stać się rynkowym konkurentem dla Tesli 3.
Wspomniany model BMW iNEXT ma być luksusowym SUVem o futurystycznym nadwoziu, który z założenia ma imponować także zasięgiem. Pierwotne zapowiedzi BMW mówiły nawet o zasięgu 700 km. Obecne testy egzemplarzy przedprodukcyjnych wskazują na nieco mniejszą liczbę.
Ile kosztuje auto elektryczne marki BMW?
BMW iX3 można zamawiać w cenie 282 900 złotych. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie samochodu, jest to cena porównywalna do podobnej konfiguracji X3 z silnikiem diesla. W sprzedaży nadal dostępne jest także BMW i3. To małe auto na prąd można znaleźć u dealerów już za niespełna 150 tys. zł. Lepiej wyposażone wersje z bateriami oferującymi lepszy zasięg kosztują ponad 220 tys. zł. Ceny BMW iNEXT oraz BMW i4 nie zostały jeszcze ujawnione. Możemy domyślać się, że w przypadku BMW i4 cena przekroczy 200 tys. zł, gdyż tyle kosztuje podstawowa Tesla model 3, od której i4 ma być droższe. Rynkowi analitycy spodziewają się ceny w przedziale od 250 do 300 tys. zł za podstawową wersję.
Samochody BMW – zasięgi
Zasięg to podstawowy problem współczesnych samochodów elektrycznych. Najdłużej dostępne na rynku auto na prąd BMW, czyli model i3 ma zasięg od 130 do nawet 260 km (w zależności od wybranej przez klienta wersji baterii). Wchodzące na rynek BMW iX3 posiada baterie o pojemności 74 KWh, co przekłada się na zasięg do 460 km (według testów WLTP). W przypadku BMW iNEXT, poddane testom WLTP egzemplarze przedprodukcyjne przejechały maksymalnie 580 km. Zasięg będzie zatem imponujący. BMW i4, jeżeli wierzyć zapowiedziom producenta, będzie dysponowało zasięgiem przekraczającym 500 km.