Z tego artykułu dowiesz się
Skoda to czeski producent samochodów, którego historię można określić jako długą i dość burzliwą. Formalnie marka istnieje od 1859 r., jednak dopiero po pierwszej wojnie światowej, zakłady Skody zaczęły produkować samochody. Dzięki kilku interesującym modelom w latach powojennych, marka zdobyła uznanie, jednak przez większość dekad Skoda raczej walczyła o rynkowy byt niż wyznaczała trendy w motoryzacji. Z tego względu w historii marki próżno szukać rewolucyjnych koncepcji takich jak wypuszczenie na rynek auta elektrycznego w czasach dominacji samochodów konwencjonalnych. Stało się to dopiero w czasach nowożytnych.
Od 2000 r. Skoda formalnie należy do grupy Volkswagena. Od początku uchodzi za markę budżetową koncernu, jednak jej pojazdy z czasem bardzo zbliżyły się ceną do propozycji marki macierzystej. Zależność od Volkswagena jest bardzo istotna w kontekście samochodów elektrycznych Skody, gdyż to właśnie na technologii tego koncernu bazują modele czeskiej marki.
O tym, że Skoda nie była prekursorem w świecie samochodów elektrycznych dobitnie świadczy fakt, że jej pierwsze seryjnie produkowane auto na prąd trafiło do sprzedaży dopiero w 2019 r. Była to elektryczna wersja miejskiego modelu Citigo - Citigo-e iV. Od tego momentu rozwój sektora samochodów elektrycznych Skody znacznie przyspieszył. Już rok później zaprezentowano elektrycznego SUVa marki, pojazd zbudowany od podstaw jako auto elektryczne, choć bazujący na technologii innego samochodu, a konkretnie modelu ID.4 Volkswagena. SUV jest wypadkową dwóch samochodów koncepcyjnych o nazwach Vision E oraz Vision iV, które Skoda zaprezentowała w 2017 i 2019 r. Te dwa koncepcyjne auta na prąd Skody były zapowiedzią całej nowej linii elektrycznych modeli. Kolejne lata to zatem kolejne ambitne plany i wprowadzanie kilku zupełnie nowych modeli samochodów elektrycznych Skody.
Skoda modele elektryczne
Ile kosztuje elektryczne auto marki Skoda?
Swoje pierwsze elektryczne auto Skoda wyceniła bardzo skromnie, aby jak najskuteczniej rywalizować z konkurencją. Citigo-e iV w cennikach startowało jako najtańsze auto elektryczne w Polsce z ceną 73 300 zł. Obecnie można je kupić za ok. 80 tys. zł. Pierwszy elektryczny SUV Skody - model Enyaq iV to już inna półka cenowa, jednak ze względu na szeroką paletę wersji napędu i wyposażenia, niektóre jego warianty prezentują się bardzo atrakcyjnie na tle rynku. O tym, ile kosztuje elektryczna Skoda decyduje klient, wybierając odpowiednią wersję auta. Ceny startują od ok. 170 tys. zł za wersję z najsłabszym silnikiem i najmniej pojemną baterią.
Samochody elektryczne Skoda - zasięgi
Najmniejsza elektryczna Skoda - Citigo-e iV dysponuje maksymalnym zasięgiem ok. 260 km, co w typowych warunkach przekłada się na realnie niespełna 200 km. Większe auta na prąd Skody to już większa różnorodność w kwestii zasięgu. W zależności od wybranej wersji silnika i baterii zasięg może oscylować od ok. 300 km do nawet ponad 500 km.
Auta elektryczne marki Skoda - dane techniczne
Z racji dość skromnej w początkowym okresie oferty aut na prąd, Skoda zamierzała rywalizować z rynkowymi konkurentami ceną oraz możliwościami konfiguracyjnymi. Pierwsze elektryczne auto marki było adaptacją znanego modelu miejskiego i podobnie jak pierwowzór imponowało przestrzenią dla kierowcy i pasażerów. Sukcesem producenta był fakt, że mimo obecności silnika elektrycznego i baterii, udało się tej przestrzeni nie ograniczyć.
W przypadku elektrycznych SUVów Skody, dzięki bazowaniu na volkswagenowskiej platformie MEB, można wybierać w wielu wariantach napędu oraz oczywiście wyposażenia. Celem Skody jest to, aby każdy klient mógł skonfigurować swoje przyszłe auto elektryczne adekwatnie do swoich potrzeb i możliwości finansowych. Przykładowo wybrać można słabszy silnik z baterią o małej pojemności, by otrzymać niską cenę. Możliwe jednak jest także m.in. wybranie słabszego silnika z dużą baterią dla zyskania na zasięgu auta. Szerokie możliwości konfiguracji zdecydowanie wyróżniają Skodę na tle innych producentów samochodów elektrycznych.
Samochody elektryczne Skody wyróżniają się także za sprawą dostępności wielu nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy i inteligentnych rozwiązań, kojarzonych raczej z markami klasy premium. Kolejnym ważnym punktem, na którym Skoda chce oprzeć plan sprzedażowy swoich samochodów elektrycznych jest oferowanie większej niż konkurencja przestronności w podobnych segmentach cenowych. Niezależnie od tego, ile kosztuje elektryczna Skoda, prawdopodobnie będzie ona oferować więcej miejsca w środku niż propozycje konkurentów w tym samym wariancie cenowym.