Porównaj oferty

Samochody elektryczne Nissan - historia

Nissan to japoński producent pojazdów, który istnieje oficjalnie od 1933 r., ale korzenie firmy sięgają drugiej dekady XX wieku. Firma od początku swojego istnienia odważnie poszukiwała innowacji, które mogłyby zmienić na lepsze rynek samochodowy. Produkowała zarówno auta osobowe, jak i ciężarowe, szybko stając się marką eksportową Japonii. Co ciekawe, Nissan, jako nazwa marki ukształtowała się stosunkowo późno. Przez długi czas, w zależności od rynku, używano zamiennie nazw Nissan i Datsun. Dopiero w latach 80. Japończycy przyjęli wspólne nazewnictwo dla marki swoich samochodów. W 1999 r. jedną trzecią udziałów koncernu wykupiło francuskie Renault. Wkrótce to Nissan stał się właścicielem części udziałów Renault, przez co powstał międzykontynentalny alians, trwający do dziś. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że obie marki w podobnym czasie, zaprezentowały własne prototypy pojazdów elektrycznych. W 2009 r. Renault uczyniło to we Frankfurcie, natomiast Nissan w Tokio. W przypadku Nissana prototyp nosił nazwę ZE0 i był oparty na nadwoziu modelu Tiida, mało popularnego w Europie hatchbacka o charakterystycznym wyglądzie.

Choć ten czas nie jest odległy nawet z dzisiejszego punktu widzenia, Nissan należał do prekursorów w zakresie elektrycznego napędu pojazdów. Oczywiście wiele marek pracowało nad podobnymi rozwiązaniami już o wiele wcześniej, nawet w połowie XX w. Ówczesne prototypy można było jednak traktować w kategorii ciekawostek dla uczestników targów motoryzacyjnych, natomiast Nissan zaprezentował swój pojazd koncepcyjny, posiadając szczegółowo opracowany plan wdrożenia opartego na nim modelu pojazdu do seryjnej produkcji i sprzedaży. Stało się to już rok później.

Nissan modele elektryczne

Ile kosztuje auto elektryczne marki Nissan?

Jak już wspomnieliśmy, prezentując wersję prototypową swojego auta na prąd, Nissan miał już konkretny plan dotyczący wdrożenia do produkcji i sprzedaży swojego modelu. Pod koniec 2010 r. na rynku pojawił się Nissan Leaf z silnikiem elektrycznym o mocy 80 kW, co można przeliczyć na ok. 109 KM. Auto od razu spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony ekspertów motoryzacyjnych i dziennikarzy. Pewną zaporą dla ekspansji auta okazała się cena elektrycznego Nissana, która opiewała wówczas na ok. 30 tys. euro. Wielu klientów miało opory przed płaceniem tak wysokiej ceny za auto z zasięgiem na poziomie zaledwie ok. 150 km. Z pomocą przyszły rządy wielu państw, oferujące dopłaty do zakupów pojazdów przyjaznych środowisku. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych, elektrycznego Nissana Leaf można było kupić za ok. 25 tys., resztę kwoty zakupu dokładały rządy stanowe.

W kolejnych latach, samochód elektryczny Nissana sprzedawał się świetnie, przeszedł wiele usprawnień, pojawiła się także nowa generacja oraz zostały wprowadzone nowe modele - pojazd dostawczy E-NV200, bazujący na znanym i lubianym w Azji modelu NV200 oraz jego osobowa, a konkretnie 7-osobowa wersja - minibus E-NV200 Evalia. Na rynku od niedawna dostępny jest także elektryczny crossover Ariya.

Obecnie najtańsze elektryczne auto Nissana można kupić poniżej kwoty 125 tys. zł. Mówimy o aktualnej generacji modelu Leaf. To cena atrakcyjna na tle rynku, biorąc pod uwagę gabaryty auta, wywodzące się z segmentu C (kompakt). Za lepiej wyposażony czy też mocniejszy egzemplarz zapłacimy oczywiście od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. zł więcej. Ceny pozostałych elektrycznych Nissanów startują od ok. 160 tys. zł.

Auta marki Nissan - zasięgi

Aktualna generacja Nissana Leaf jest na rynku od 2017 r. i jest dostępna w dwóch wersjach napędowych. Mogą one osiągnąć, zależności od wariantu, od ok. 270 do 385 km zasięgu. Deklarowany przez Nissana zasięg E-NV200 i E-NV20 Evalia to ok. 200 km. Jest to wynik średni na tle rynku, gdzie znajdziemy już tej wielkości dostawczaki mogące przejechać na jednym ładowaniu ponad 300 km. Model Ariya w topowej wersji przejedzie nawet 500 km.

Auta marki Nissan - dane techniczne

Każde auto na prąd Nissana korzysta z bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Główne różnice dostrzeżemy w układzie napędowym. Najnowszej generacji silniki generują przeliczeniowo od 150 do prawie 400 KM. Warte uwagi są szczególnie najmocniejszy warianty, gdzie w parze z dobrymi osiągami idzie całkiem przyzwoity (na tle rynku) zasięg. Mówimy tu o modelach Leaf i Ariya, gdyż pozostałe pojazdy korzystają wciąż z napędu poprzedniej generacji, generującego mniejszą moc.

Aktualności
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?
18 wrz 2021
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Dla przeciwników w pełni elektrycznych samochodów głównym argumentem jest czas, jaki należy poświęcić na ich naładowanie, zwłaszcza podczas długich tras, kiedy ich zasięg jest niedostateczny, aby pokonać je na jednym akumulatorze. Mają w tym trochę racji, gdyż ładowanie auta elektrycznego na pewno nie trwa tyle, co tankowanie samochodów spalinowych, jednak czas ten nie jest także tak duży, aby go aż tak strasznie demonizować. Poza tym jest świetną okazją na zrobienie sobie przerwy od siedzenia za kółkiem, wpływającej na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jeśli więc jesteś ciekaw, ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego i od czego to zależy, zachęcamy do lektury.

Czytaj więcej
Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?
3 mar 2022
Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?

Choć w przypadku samochodów elektrycznych wiele mówi się o ich ekologiczności ze względu na zeroemisyjność spalin, niskich kosztach podróżowania nimi, to nie wiele wiadomo tak naprawdę, ile trzeba zapłacić za ich naprawę. A przecież samochody elektryczne, jak każdy inny pojazd mogą ulec wypadkowi lub awarii ze względu na zużycie ich części i wymagać serwisowania. Ponadto pozostaje jeszcze kwestia baterii, której żywotność wynosi, jak zapewnia większość producentów samochodów elektrycznych do 8 lat lub 160 000 przejechanych kilometrów. Dlatego też poniżej skupiamy się na tym, jaka jest cena baterii do samochodów elektrycznych.

Czytaj więcej
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?
26 wrz 2022
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?

Popularność samochodów elektrycznych wynika z kilku kwestii. Te są przede wszystkim wysoce ekologiczne, komfortowe w użytkowaniu oraz znacznie mniej awaryjne niż pojazdy spalinowe. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że modele elektryczne są nieco droższe od aut tradycyjnych. To wynika głównie z tego względu, iż do ich produkcji używa się znacznie większych ilości elektroniki, układów scalonych, a do zasilania potrzebne są drogie w produkcji ogniwa bateryjne o dużej pojemności. Mimo to, rynek aut elektrycznych cieszy się rosnącym zainteresowaniem zarówno wśród miłośników nowoczesnych technologii, jak i osób chcących przyczynić się nieco do ochrony środowiska naturalnego.

Czytaj więcej
Ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym?
7 kwi 2022
Ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym?

Pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych 39 933 sztuki samochodów elektrycznych, z czego większość, bo aż 38 001 stanowiły elektryczne samochody osobowe, pozostałe części to natomiast modele użytkowe. Dane te pozwalają więc jasno określić, że elektryki w naszym kraju stają się coraz popularniejsze. Czy popularność ta wynika jednak z niskich kosztów użytkowania? Postanowiliśmy to sprawdzić, a najprostszym sposobem na to jest określenie, jaki jest koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym.

Czytaj więcej

Przeczytaj jeszcze