Samochody elektryczne Suzuki

Suzuki to marka, która narodziła się już w roku 1909. Wtedy jednak jej założyciel wcale nie myślał o produkcji samochodów. Działał za to w przemyśle włókienniczym. Decyzja o zaangażowaniu się w raczkujący rynek pojazdów była spowodowana niczym innym jak chęcią dywersyfikacji działalności. Gdy w 1939 r. z fabryk Suzuki wyjechały pierwsze, prototypowe samochody, wszystkie prace zostały przerwane przez wybuch wojny. Powrót do koncepcji motoryzacyjnych nastąpił dopiero w 1951 r., gdy Suzuki wypuściło na rynek motorower. Czas na pierwszy, seryjnie wytwarzany samochód przyszedł w 1955 r. W tamtym czasie nie trzeba było wiele, aby samochody dobrze się sprzedawały. W kolejnych dekadach Suzuki zaczęło jednak pracować nad własną niszą, miejscem na rynku motoryzacyjnym, w którym można się wyróżnić i wyprzedzić konkurencję. Dla Suzuki taką niszą okazały się samochody terenowe. Ich największym atutem był fakt, że mimo właściwości pozwalających na poruszanie się nimi na bezdrożach, można było je także wykorzystywać w typowej codziennej eksploatacji.

W ostatnich latach prawdziwym hitem sprzedażowym marki Suzuki został model Jimny. Niewielkie auto o wyjątkowych zdolnościach terenowych, zasilane silnikiem benzynowym. Chwile chwały tego modelu przerwały jednak nowe przepisy ekologiczne, wymagające od producentów pojazdów wytwarzania aut emitujących mniej zanieczyszczeń. Jimny zniknął z większości rynków, na niektórych powracając wkrótce jako auto z homologacją ciężarową (by ominąć niekorzystne przepisy). Suzuki nie było przygotowane na nowe normy ekologiczne, nie prowadziło zaawansowanych prac nad napędami alternatywnymi. Stało się jednak jasne, że samochody elektryczne Suzuki muszą powstać, aby uchronić koncern przed dotkliwymi karami na wielu rynkach.

Rozwiązaniem tymczasowym dla Suzuki okazało zapożyczenie technologii od Toyoty. Chodzi tu jednak nie o samochody elektryczne, ale hybrydowe. Toyota użyczyła rodzimemu koncernowi napędy hybrydowe oraz całe pojazdy - w Europie pojawiły się model Suzuki Swace, czyli Toyota Corolla kombi, sprzedawana pod marką Suzuki, dysponująca napędem hybrydowym oraz również hybrydowe Suzuki Across, czyli adaptacja Toyoty RAV4. W zamian za to wsparcie, Suzuki pomaga Toyocie na rynku indyjskim, gdzie jest prawdziwym hegemonem z większością udziału w rynku. Oba koncerny razem pracują także nad pojazdami w pełni elektrycznymi.

Pierwsze elektryczne samochody Suzuki prawie na pewno trafią na rynek indyjski. W innych krajach prawdopodobnie ujrzymy na początek zelektryfikowane wersje najmniejszych modeli z gamy Suzuki, czyli Swifta i Alto. Suzuki ogłosiła prace nad tymi autami na prąd już kilka lat temu, jednak z niewiadomych przyczyn, inwestycja nie posuwała się do przodu.

Ile kosztuje elektryczne auto Suzuki?

Jest jeszcze za wcześnie, by odpowiedzieć na pytanie o cenę aut na prąd Suzuki. Teoretycznie, pierwsze samochody elektryczne Suzuki powinny być adaptacjami najmniejszych i najtańszych konwencjonalnych aut z oferty producenta. Trudno powiedzieć jednak, czy będzie oznaczało to niską cenę. Suzuki poniesie bowiem koszty transferu technologii od innych producentów, co jest konsekwencją braku własnych rozwiązań. 

Samochody elektryczne Suzuki - zasięgi

Chcąc wpasować się w rynek samochodów elektrycznych w Azji i Europie, auta na prąd Suzuki powinny dysponować realnym zasięgiem przekraczającym co najmniej 200 km. Trudno powiedzieć, czy marka zechce wyróżnić się pod względem tego parametru na tle konkurencji, czy raczej utrzymywać wyniki bliskie rynkowej średniej.

Auta elektryczne marki Suzuki - dane techniczne

Pierwsze samochody elektryczne Suzuki będą prawdopodobnie bazowały na znanych na całym świecie modelach marki. Nie znamy jeszcze szczegółów układu napędowego, który zostanie w nich zastosowany, nie podano także informacji na temat baterii. Wszystkie dane techniczne powinny zostać ujawnione w ciągu najbliższych miesięcy.