Samochody elektryczne marki Honda

Honda, podobnie jak inni producenci, eksperymentowała z napędami elektrycznymi samochodów już w stosunkowo zamierzchłych czasach, jednak była jedną z pierwszych marek, które ponownie podjęły prace na ten temat w czasach "nowożytnych". Konkretnie stało się to w latach 90., kiedy to w Stanach Zjednoczonych zaprezentowano model Honda EV Plus (1997 rok). Był to samochód w pełni elektryczny, dzięki któremu Honda chciała spełnić wygórowane (jak na tamte czasy) normy środowiskowe dla producentów pojazdów w Kalifornii. Projekt był zaskakująco udany, gdyż niewielkich rozmiarów miejski samochód był w stanie przejechać ponad 150 km, a w idealnych warunkach jego zasięg wynosił nawet ok. 200 km. Co warte odnotowania, auto na prąd Hondy nie było tylko jeżdżącym prototypem znanym z wystaw, ale produkowanym seryjnie (co prawda małoseryjnie) pojazdem ujętym w oficjalnej ofercie marki. Samochód spotkał się z zainteresowaniem po pierwszych zapowiedziach i premierze, jednak klienci szybko zaczęli zadawać pytania, ile kosztuje elektryczny samochód Hondy? Odpowiedź na to pytanie odstraszyła dużą część potencjalnej klienteli, przez co władze japońskiego koncernu zdecydowały się zaoferować samochód w modelu wynajmu. W ten sposób na ulice trafiły niemal wszystkie z 300 wyprodukowanych Hond EV Plus. Produkcja potrwała jednak łącznie tylko 2 lata, gdyż Honda porzuciła czasowo starania nad napędami w pełni elektrycznymi skupiając się nad technologią hybrydową. Biorąc pod uwagę ówczesny poziom technologii motoryzacyjnej oraz infrastrukturę ładowania było to działanie jak najbardziej słuszne. Hybrydy Hondy szybko spotkały się z dużym zainteresowaniem na wielu rynkach, co postawiło markę w roli prekursora ekologicznych napędów, wraz z innym japońskim koncernem, pracującym nad zelektryfikowanymi napędami - Toyotą.

Honda powróciła do produkcji w pełni elektrycznych samochodów stosunkowo niedawno - na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano wersję produkcyjną modelu Honda e (dwa lata wcześniej pokazano jej wersję koncepcyjną - Urban EV). Małe, elektryczne auto Hondy szybko przykuło uwagę publiczności ze względu na zachowawczy, ale jednak nowoczesny design oraz interesujące dane techniczne. Niektórzy zauważyli, że najnowsze auto na prąd Hondy przypomina pierwszą generację modelu Civic z lat 70., czyli najlepiej sprzedające się auto w historii marki. Według niektórych interpretacji miało być to zapowiedzią kolejnego, długofalowego sukcesu.

Elektryczne modele samochodów Honda

Ile kosztuje elektryczne auto marki Honda?

Ci, którzy oczekiwali, że na pozór skromnie wyglądająca, mała elektryczna Honda otrzyma niewysoką cenę, srogo się zawiedli. Japońska marka szybko pokazała, w którym kierunku chce iść ze swoimi samochodami elektrycznymi. Honda e została wyceniona na ponad 150 tys. zł i to w bazowej wersji silnikowej oraz wyposażeniowej. To cena wysoka na tle rynku, zwłaszcza w segmencie miejskich pojazdów. Sugeruje to, że Honda uważa swoje auto na prąd za produkt premium i nie zamierza walczyć o klientów wyłącznie ceną.

Samochody elektryczne Hondy - zasięgi

Wysoką cenę elektrycznych Hond ma rekompensować duży zasięg oraz komfortowe wyposażenie. Pierwsze elektryczne auto jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu ponad 200 km. Zasięg zależy oczywiście od sposobu jazdy, ale także od wyboru wersji silnikowej. Bazowo od początku klienci mogli wybierać pomiędzy dwiema jednostkami.

Auta elektryczne marki Honda - dane techniczne

Podstawowy silnik Hondy e ma dwa warianty mocy, którą uśredniając można przeliczyć na ok. 150 KM. Jest to wartość absolutnie akceptowalna jak na samochód o takich gabarytach. Warto zaznaczyć, że w pojeździe zastosowano napęd na tył, co ma przełożyć się na pozytywne wrażenia z jazdy oraz większą wydajność. Stosowana w elektrycznych samochodach Hondy bateria jest chłodzona wodą.

Pierwsze nowożytne auto elektryczne Hondy powstało na zupełnie nowej płycie podłogowej, na której zostaną oparte kolejne modele. Oczywiście każde kolejne auto reprezentuje inny segment rynku i dysponuje większymi gabarytami niż model e. Ceny są wysokie na tle rynku, ale każda elektryczna Honda ma swój indywidualny charakter i ciekawy design. Model e i jego nadwozie oraz wnętrze, nawiązujące do dawnych czasów, szybko rozkochały w sobie klientów, którzy chcieli stać się właścicielami takiego auta. Trzeba przyznać, że Hondzie udało się wyróżnić na coraz większym już rynku samochodów elektrycznych.