Z tego artykułu dowiesz się
Marka Ford nie bywa stawiana w jednym szeregu z Teslą, Nissanem czy Renault, czyli firmami, które jako pierwsze postawiły na szeroką sprzedaż samochodów elektrycznych na wielu rynkach. Niesprawiedliwe byłoby jednak traktowanie Forda jako producenta niedoświadczonego w dziedzinie elektrycznych napędów. Ford wypuścił na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny model samochodu już w latach 90. W 1998 r. ruszyła sprzedaż Forda Rangera EV, czyli znanego na rynku amerykańskim pickupa w wersji elektrycznej. Ten model wybrano oczywiście ze względu na gabaryty, pozwalające na umieszczenie w pojeździe wielu akumulatorów. Na początku zdecydowano się na akumulatory kwasowo-ołowiowe. Z czasem zostały one zastąpione przez akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH). Celem dla projektu było uzyskanie zasięgu elektrycznego auta na poziomie ok. 100 km. Elektryczny Ford trafił do sprzedaży, jednak jego cena była zbyt wysoka, by zdobyć zainteresowanie. Władze marki opracowały wówczas innowacyjną metodę, dzięki której użytkownicy nie musieli przejmować się tym, ile kosztuje elektryczne auto Forda. Pojazd był wypożyczany w formie leasingu z miesięczną opłatą ok. 155 dolarów. Samochód był produkowany do 2002 r., a po zakończeniu leasingów, wszystkie egzemplarze zostały zebrane przez producenta.
Kolejny eksperyment w zakresie samochodów elektrycznych Ford przeprowadzał od 2009 r., kiedy to na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano pojazd bazujący na najpopularniejszym modelu marki, czyli Fordzie Focusie. Nowe auto na prąd Forda trafiło do produkcji w 2011 r. Otrzymało akumulatory litowo-jonowe, mające gwarantować zasięg na poziomie ponad 120 km. Nadwozie pojazdu pochodziło od Forda Focusa III generacji. Można zatem powiedzieć, że optycznie elektryczny Ford nie wyróżniał się niczym specjalnym na tle konwencjonalnych pojazdów. Ford sprzedawał swojego elektrycznego Focusa głównie na rynku amerykańskim, aż do roku 2018. W międzyczasie auto otrzymywało kolejne usprawnienia.
Ford zdawał sobie jednak sprawę, że aby nie pozostać w tyle za konkurencją musi wyprodukować bardziej nowoczesne i zaawansowane technologicznie samochody elektryczne. Już w 2018 r. zaprezentowano prototyp pojazdu projektowanego od początku jako auto na prąd. Postawiono na ciekawy design i dane techniczne konkurencyjne z innymi nowymi na rynku elektrykami. Auto otrzymało nawiązującą do historycznego modelu Forda nazwę: Mustang Mach-E. Reprezentowało jednak inny segment niż legendarny Mustang, będąc małym miejskim SUVem. Design auta i zapowiadane dane techniczne szybko wywołały poruszenie na rynku. Sprzedaż pojazdu ruszyła w 2020 r. Jednocześnie Ford pracował już nad kolejnymi modelami elektrycznymi. Nie porzucił pierwotnej koncepcji zaoferowania klientom pickupa na prąd. Ford F-150 to samochód produkowany pod amerykańskie gusta, ma być odpowiedzią na plany wprowadzenia do produkcji modelu Cybertruck przez Teslę.
Ford modele elektryczne
Ile kosztuje elektryczne auto Forda?
Pierwsze elektryczne auta Forda miały bardzo wysoką cenę, co blokowało nieco rozwój ich sprzedaży. Sytuację polepszyło zaoferowanie leasingu na specjalnych, korzystnych warunkach. Samochody elektryczne Forda najnowszych generacji również nie należą do najtańszych. Przykładowo Mustang Mach-E otrzymał cenę grubo przekraczającą 200 tys. zł. Konieczność zapłacenia dużej kwoty mają rekompensować imponujące dane techniczne, zasięg i wyposażenie samochodu. Ford oferuje także darmowe ładowanie swojego auta w ładowarkach jednej z popularnych sieci, przez pewien czas po zakupie.
Samochody elektryczne Forda - zasięgi
Wieloletnie doświadczenie Forda w zakresie opracowywania napędów elektrycznych zaowocowało stworzeniem bardzo wydajnego układu napędowego. Elektryczne Fordy potrafią przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co jest wynikiem niezwykle imponującym na tle konkurencji. Tyle przejedzie jednak tylko Mustang Mach-E w wersji z największą dostępną baterią. Tańsze wersje aut na prąd Forda mają krótszy zasięg, jednak w każdym przypadku jest to więcej niż 400 km.
Auta elektryczne Forda - dane techniczne
Wspomniany zasięg, uzyskany dzięki niezwykle wydajnym i szybkim w ładowaniu bateriom to jedna z głównych zalet elektrycznych Fordów. Amerykański producent ma się jednak także czym pochwalić pod względem innych parametrów. Ford Mustang Mach-E jest jednym z najszybszych samochodów elektrycznych na rynku, znajduje się też w ścisłej czołówce najszybszych SUVów, oferowanych w seryjnej sprzedaży (bez podziału na formy napędu). Elektryk Forda potrafi rozpędzić się do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy, co zawdzięcza niezwykle wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu, przekraczającemu (w topowej wersji) 800 Nm.