Z tego artykułu dowiesz się
Cel, który przyświecał rumuńskiej marce Dacia, należącej do francuskiego koncernu Renault był prosty: stworzyć najtańszy samochód elektryczny na rynku. Doświadczenie firmy zaowocowało stworzeniem bardzo ciekawego modelu, dzięki któremu elektromobilność może wkrótce trafić pod strzechy.
Dacia jest marką o dość złożonej historii. Rumuński pomysł na stworzenie własnej marki samochodów narodził się tuż po wojnie, jednak brakowało środków i technologii na rozpoczęcie produkcji. Ostatecznie kolebką lokalnej motoryzacji miała stać się fabryka, którą początkowo planowano jako skupiającą się wyłącznie na budowie silników do samolotów. W 1966 r. zdecydowano się jednak wytwarzać w niej pojazdy drogowe. Rumuni szybko pogodzili się z brakiem "know-how" w dziedzinie projektowania samochodów i już dwa lata później dogadali się z Renault, by na bazie licencji, produkować własne wersje francuskich modeli. Po obiecujących początkach, współpraca pomiędzy firmami w kolejnych dekadach była dość burzliwa, przez co niektóre auta Dacii bazowały na samochodach Renault, a niektóre były tworzone przez lokalnych inżynierów i projektantów. Finalnie w 1999 r. Renault wykupiło rumuńską fabrykę wraz z większością udziałów i prawami do marki. Dacia oficjalnie stała się budżetową marką koncernu Renault, co z perspektywy czasu okazało się rynkowym strzałem w dziesiątkę. Ciekawie zaprojektowane, tanie i proste konstrukcyjnie samochody Dacii zaczęły podbijać rynki całej Europy. Były także oferowane na rynkach poza Europą, jednak tam najczęściej sprzedawano je pod marką Renault.
Po sukcesach modeli Logan, Sandero i Duster, przyszedł dla Dacii czas na wkroczenie w świat samochodów elektrycznych. Choć sama marka nie ma żadnych doświadczeń na tym polu, może korzystać z wiedzy partnerów. Przypomnijmy, że koncern Renault swoje pierwsze auto na prąd produkowane seryjnie wypuścił na rynek już w 2012 r. Renault jest związane formalnie także z Nissanem, którego elektryczny model Leaf jest najlepiej sprzedającym się elektrykiem w wielu krajach. Warto wspomnieć także o współpracy koncernu z chińskim producentem pojazdów Dongfeng, który ma bardzo duże doświadczenie w produkcji samochodów elektrycznych.
Rezultatem połączenia myśli technicznej dwóch kontynentów jest najtańsze auto elektryczne na rynku. Dacia Spring, czyli „Wiosna” ma być samochodem na prąd dostępnym dla statystycznego nabywcy. Jej nadwozie nawiązuje do miejskiego samochodu Dacii, czyli modelu Sandero, natomiast technicznie pojazd bazuje na elektrycznym Renault K-ZE, oferowanym na rynku chińskim i współprodukowanym z firmą Dongfeng.
Dacia modele elektryczne
Ile kosztuje elektryczne auto marki Dacia?
Cenę elektrycznego samochodu Dacia można by streścić krótkim określeniem „mniej od reszty”. Celem, który od początku przyświecał marce było zaoferowanie najtańszego, pełnoprawnego auta na prąd. Nie porównujemy oczywiście Dacii Spring z małymi miejskimi eksperymentami, takimi jak dwuosobowe jeździki elektryczne (np. Renault Twizzy). E-auto Dacii to samochód z prawdziwego zdarzenia, dysponujący odpowiednią prędkością i zasięgiem, by porównywać go do innych, o wiele droższych modeli segmentu miejskiego.
Samochody elektryczne Dacii – zasięgi
Celem Dacii było stworzenie auta dobrze radzącego sobie w przestrzeni miejskiej, którego zasięg będzie mieścił się w okolicach rynkowej średniej wśród elektryków. Finalnie udało się uzyskać zasięg realnie dający możliwość przejechania ponad 200 km. Choć pojemność baterii nie jest imponująca, gdyż ma mniej niż 30 kWh, auto na prąd Dacii nadrabia stosunkowo niską masą i oszczędnym silnikiem.
Auta na prąd marki Dacia – dane techniczne
Technicznie pierwsza elektryczna Dacia jest pięciodrzwiowym hatchbackiem o wymiarach mieszczących się powyżej średniej miejskiego segmentu A (długość 3,7 m, szerokość 1,6 m). Jest w stanie przewieźć maksymalnie 5 osób. Wspomniany wyżej silnik dysponuje bardzo niewielką na tle rynku mocą. Jest to w pewnym stopniu konieczny kompromis, który zastosowano dla wydłużenia zasięgu oraz obniżenia ceny pojazdu. Zaletą auta jest za to stosunkowo szybkie ładowanie. Szybka ładowarka podniesie poziom baterii do 80% w mniej niż godzinę. Dacia oferuje także domowego wallboxa, który umożliwia ładowanie do pełna w mniej niż 5 godzin. Kolejne auta na prąd, które Dacia ma w planie wypuścić na rynek, prawdopodobnie również będą bazowały na sprawdzonych rozwiązaniach z rynku chińskiego lub technologii marek Nissan i Renault.