Z tego artykułu dowiesz się
Wprowadzenie elektryczności do napędu pojazdów okazało się jednym z największych sukcesów w historii marki Toyota. W 1997 r. na światowych rynkach zadebiutowała pierwsza generacja modelu Prius, czyli samochodu hybrydowego, w którym wykorzystano silnik spalinowy sprzężony z dodatkową jednostką elektryczną. Rozwiązanie bardzo szybko zdobyło popularność, a Toyota stała się gigantem na rynku aut hybrydowych. Co ciekawe, zaangażowanie w hybrydy spowodowało, że japońska marka nieco zaniedbała prace nad napędami w pełni elektrycznymi. Wydaje się, że właściciele koncernu nie wierzyli w to, że auta elektryczne kiedyś zdominują rynek (głównie ze względu na konieczność rozwoju sieci szybkiego ładowania).
Skupienie się na hybrydach nie oznacza jednak, że Toyota w ogóle nie eksperymentowała z samochodami elektrycznymi. W latach 90. światło dzienne ujrzała elektryczna wersja popularnego SUVa, czyli Toyota RAV4 EV. Powołanie do życia elektrycznego auta było związane z przepisami prośrodowiskowymi wprowadzonymi w amerykańskim stanie California. Aby spełnić nowe normy i limity, wielu producentów przygotowało wówczas elektryczne wersje swoich znanych modeli. Produkowana w latach 1997-2003 elektryczna RAV4 EV, oferowana była na wynajem (ze względu na bardzo wysoką cenę bazową). Wyprodukowano łącznie ok. 1500 pojazdów. Niektórzy użytkownicy elektrycznych Toyot zdecydowali się na wykupienie samochodu po zakończeniu leasingu. Do tematu elektrycznych SUVów, Toyota powróciła w 2012 r., kiedy światło dzienne ujrzała nowa generacja RAV4 EV. Tym razem japońska marka, opracowując swoje nowe auto na prąd, współpracowała z Teslą. SUV dysponował baterią o pojemności 41,8 kWh i zasięgiem na poziomie ok. 150 km. Choć z dzisiejszego punktu widzenia dane techniczne aut na prąd marki Toyota nie powalają, wówczas pojazd spotkał się z pozytywnym odbiorem rynku. Produkcja potrwała do 2014 r., a łącznie sprzedano prawie 2, 5 tysiąca egzemplarzy nowej RAV4 EV.
Toyota modele elektryczne
Samochody elektryczne Toyoty – zasięgi
Produkowane w Ameryce samochody elektryczne Toyoty były w stanie przejechać na jednym ładowaniu ok. 150 km. Były to zadowalające rezultaty jak na tamte czasy, jednak współczesne auta na prąd Toyoty muszą wykazać się w tym względzie o wiele lepszymi danymi technicznymi. Na tle rynku, satysfakcjonującym zasięgiem realnym byłby wynik w okolicach 300 km na jednym ładowaniu.
Ile kosztuje auto elektryczne marki Toyota?
Zaangażowanie Toyoty w samochody w pełni elektryczne nigdy nie było jednak zbyt wysokie. Marka od lat odważnie działa pod prąd rynkowi, przez co zdarza jej się odnosić sukcesy, tak było po rozpoczęciu globalnej sprzedaży aut hybrydowych. Wszyscy spodziewali się, że dzięki doświadczeniu zdobytemu właśnie dzięki hybrydom, Toyota szybko wprowadzi na rynek innowacyjne samochody w pełni elektryczne. Nic bardziej mylnego. Japoński koncern znów postanowił ruszyć pod prąd i wprowadzić do sprzedaży Toyotę Mirai, czyli samochód zasilany ogniwami wodorowymi. Pojazd ten posiada co prawda silnik elektryczny, ale zasilany jest on nie z baterii, ale poprzez wodorowe ogniwa paliwowe. Wodór łączy się w ogniwie paliwowym z tlenem. Wynikiem tej reakcji chemicznej jest uwolnienie się energii oraz... wody. Choć inni producenci odnoszą się raczej sceptycznie co do przyszłości tej technologii (wymaga ona poniesienia bardzo dużych kosztów dla stworzenia infrastruktury tankowania wodoru), Toyota idzie w zaparte, a jej prezes publicznie krytykuje samochody elektryczne, jako kierunek, w którym zmierza motoryzacja. Mimo to, aby dopasować się do międzynarodowych przepisów prośrodowiskowych, które w jednoznaczny sposób sprzyjają napędom elektrycznym, Toyota została niejako zmuszona do wprowadzenia na rynek własnych aut na prąd. Toyota C-HR w wersji elektrycznej oraz zaprojektowany od zera pojazd oparty na platformie e-TNGA to początek tej drogi. Ile kosztują elektryczne samochody Toyoty? Cenniki nie zostały jeszcze ogłoszone.
Auta elektryczne marki Toyota - dane techniczne
Poza Toyotą Mirai, która jest sprzedawana w wielu krajach, ale jak wspomnieliśmy nie jest samochodem elektrycznym we współczesnym tego słowa rozumieniu, japoński koncern nie ma jeszcze swoich elektrycznych przedstawicieli. Mirai dysponuje zasięgiem ok. 500 km i silnikiem elektrycznym o mocy 155 KM. Samochód osiąga 100 km/h w niecałe 9 sekund. Można spodziewać się, że w pełni elektryczne modele Toyoty będą mieć nieco lepsze dane techniczne pod kątem przyspieszenia i mocy. Trudno będzie im jednak pokonać zasięg Toyoty Mirai, która jest pojazdem niezwykle innowacyjnym, któremu jednak nie sprzyjają światowe trendy.