Porównaj oferty

Auta elektryczne Toyota

Wprowadzenie elektryczności do napędu pojazdów okazało się jednym z największych sukcesów w historii marki Toyota. W 1997 r. na światowych rynkach zadebiutowała pierwsza generacja modelu Prius, czyli samochodu hybrydowego, w którym wykorzystano silnik spalinowy sprzężony z dodatkową jednostką elektryczną. Rozwiązanie bardzo szybko zdobyło popularność, a Toyota stała się gigantem na rynku aut hybrydowych. Co ciekawe, zaangażowanie w hybrydy spowodowało, że japońska marka nieco zaniedbała prace nad napędami w pełni elektrycznymi. Wydaje się, że właściciele koncernu nie wierzyli w to, że auta elektryczne kiedyś zdominują rynek (głównie ze względu na konieczność rozwoju sieci szybkiego ładowania).

Skupienie się na hybrydach nie oznacza jednak, że Toyota w ogóle nie eksperymentowała z samochodami elektrycznymi. W latach 90. światło dzienne ujrzała elektryczna wersja popularnego SUVa, czyli Toyota RAV4 EV. Powołanie do życia elektrycznego auta było związane z przepisami prośrodowiskowymi wprowadzonymi w amerykańskim stanie California. Aby spełnić nowe normy i limity, wielu producentów przygotowało wówczas elektryczne wersje swoich znanych modeli. Produkowana w latach 1997-2003 elektryczna RAV4 EV, oferowana była na wynajem (ze względu na bardzo wysoką cenę bazową). Wyprodukowano łącznie ok. 1500 pojazdów. Niektórzy użytkownicy elektrycznych Toyot zdecydowali się na wykupienie samochodu po zakończeniu leasingu. Do tematu elektrycznych SUVów, Toyota powróciła w 2012 r., kiedy światło dzienne ujrzała nowa generacja RAV4 EV. Tym razem japońska marka, opracowując swoje nowe auto na prąd, współpracowała z Teslą. SUV dysponował baterią o pojemności 41,8 kWh i zasięgiem na poziomie ok. 150 km. Choć z dzisiejszego punktu widzenia dane techniczne aut na prąd marki Toyota nie powalają, wówczas pojazd spotkał się z pozytywnym odbiorem rynku. Produkcja potrwała do 2014 r., a łącznie sprzedano prawie 2, 5 tysiąca egzemplarzy nowej RAV4 EV.

Toyota modele elektryczne

Samochody elektryczne Toyoty – zasięgi

Produkowane w Ameryce samochody elektryczne Toyoty były w stanie przejechać na jednym ładowaniu ok. 150 km. Były to zadowalające rezultaty jak na tamte czasy, jednak współczesne auta na prąd Toyoty muszą wykazać się w tym względzie o wiele lepszymi danymi technicznymi. Na tle rynku, satysfakcjonującym zasięgiem realnym byłby wynik w okolicach 300 km na jednym ładowaniu.

Ile kosztuje auto elektryczne marki Toyota?

Zaangażowanie Toyoty w samochody w pełni elektryczne nigdy nie było jednak zbyt wysokie. Marka od lat odważnie działa pod prąd rynkowi, przez co zdarza jej się odnosić sukcesy, tak było po rozpoczęciu globalnej sprzedaży aut hybrydowych. Wszyscy spodziewali się, że dzięki doświadczeniu zdobytemu właśnie dzięki hybrydom, Toyota szybko wprowadzi na rynek innowacyjne samochody w pełni elektryczne. Nic bardziej mylnego. Japoński koncern znów postanowił ruszyć pod prąd i wprowadzić do sprzedaży Toyotę Mirai, czyli samochód zasilany ogniwami wodorowymi. Pojazd ten posiada co prawda silnik elektryczny, ale zasilany jest on nie z baterii, ale poprzez wodorowe ogniwa paliwowe. Wodór łączy się w ogniwie paliwowym z tlenem. Wynikiem tej reakcji chemicznej jest uwolnienie się energii oraz... wody. Choć inni producenci odnoszą się raczej sceptycznie co do przyszłości tej technologii (wymaga ona poniesienia bardzo dużych kosztów dla stworzenia infrastruktury tankowania wodoru), Toyota idzie w zaparte, a jej prezes publicznie krytykuje samochody elektryczne, jako kierunek, w którym zmierza motoryzacja. Mimo to, aby dopasować się do międzynarodowych przepisów prośrodowiskowych, które w jednoznaczny sposób sprzyjają napędom elektrycznym, Toyota została niejako zmuszona do wprowadzenia na rynek własnych aut na prąd. Toyota C-HR w wersji elektrycznej oraz zaprojektowany od zera pojazd oparty na platformie e-TNGA to początek tej drogi. Ile kosztują elektryczne samochody Toyoty? Cenniki nie zostały jeszcze ogłoszone.

Auta elektryczne marki Toyota - dane techniczne

Poza Toyotą Mirai, która jest sprzedawana w wielu krajach, ale jak wspomnieliśmy nie jest samochodem elektrycznym we współczesnym tego słowa rozumieniu, japoński koncern nie ma jeszcze swoich elektrycznych przedstawicieli. Mirai dysponuje zasięgiem ok. 500 km i silnikiem elektrycznym o mocy 155 KM. Samochód osiąga 100 km/h w niecałe 9 sekund. Można spodziewać się, że w pełni elektryczne modele Toyoty będą mieć nieco lepsze dane techniczne pod kątem przyspieszenia i mocy. Trudno będzie im jednak pokonać zasięg Toyoty Mirai, która jest pojazdem niezwykle innowacyjnym, któremu jednak nie sprzyjają światowe trendy.

Aktualności
Jak działa samochód elektryczny?
25 kwi 2022
Jak działa samochód elektryczny?

Choć samochody elektryczne z roku na rok zyskują na coraz większej popularności, przez co ich liczba stale zwiększa się na polskich drogach, dla wielu osób wciąż pozostaje tajemnicą, to jak one działają. Dlatego też postanowiliśmy omówić to, w jaki sposób zbudowany jest samochód elektryczny, jaka jest zasada działania napędów elektrycznych zastosowanych w nich oraz to jakie osiągi pozwalają one uzyskać.

Czytaj więcej
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?
26 wrz 2022
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?

Popularność samochodów elektrycznych wynika z kilku kwestii. Te są przede wszystkim wysoce ekologiczne, komfortowe w użytkowaniu oraz znacznie mniej awaryjne niż pojazdy spalinowe. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że modele elektryczne są nieco droższe od aut tradycyjnych. To wynika głównie z tego względu, iż do ich produkcji używa się znacznie większych ilości elektroniki, układów scalonych, a do zasilania potrzebne są drogie w produkcji ogniwa bateryjne o dużej pojemności. Mimo to, rynek aut elektrycznych cieszy się rosnącym zainteresowaniem zarówno wśród miłośników nowoczesnych technologii, jak i osób chcących przyczynić się nieco do ochrony środowiska naturalnego.

Czytaj więcej
Ładowanie samochodów elektrycznych w domu
11 paź 2021
Ładowanie samochodów elektrycznych w domu

Samochody elektryczne zasilane energią skumulowaną w zastosowanych akumulatorach tak samo, jak modele spalinowe wymagają tankowania. Jednak nie paliwem, a prądem. Ich ładowanie może odbywać się więc zarówno na ogólnodostępnych stacjach ładowania w miastach lub przy drogach szybkiego ruchu, jak i w domu. Poniżej skupiamy się jednak wyłącznie na kwestiach związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych w domu, omawiając dwie dostępne metody oraz związane z tym koszty.

Czytaj więcej
Auta elektryczne: czy warto spróbować?
19 cze 2023
Auta elektryczne: czy warto spróbować?

Popularność samochodów elektrycznych z roku na rok rośnie coraz bardziej. Zgodnie z danymi wykazywanymi przez PZPM i PSPA pod koniec grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 61 570 sztuk aut elektrycznych, czyli o 33% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Pomimo to wciąż nie brakuje wątpliwości związanych z tym czy warto inwestować w auto elektryczne.

Czytaj więcej

Przeczytaj jeszcze