Mazda samochody elektryczne

Mazda jest firmą istniejącą od lat 20. XX wieku, jednak pierwsze dekady jej istnienia nie były związane z produkcją samochodów. Postawiono wówczas na produkcję maszyn do obróbki metalu, szczególnie przydatnych w czasach dynamicznego rozwoju przemysłu. Dopiero w latach międzywojennych w japońskim koncernie narodził się pomysł stworzenia pierwszych pojazdów. Prace przerwał jednak wybuch wojny, której konsekwencje miały dla Mazdy dotkliwe skutki (siedziba i fabryka koncernu znajdowały się w Hiroshimie). Do konceptu produkcji samochodów powrócono dopiero w latach 60. Był to czas intensywnego rozwoju motoryzacji w Japonii. Świetna koniunktura zaowocowała szybkim rozwojem i zyskami, które pozwoliły na rozpoczęcie międzynarodowej ekspansji. Samochody Mazdy szybko stały się znane na całym świecie, budząc skojarzenia ze świetnymi osiągami, sportowym prowadzeniem i ogólnie pojętą przyjemnością z jazdy. Mazda od początków swojego istnienia nie stawiała jednak na samochody elektryczne. Rozwijano głównie technologię silników benzynowych, często eksperymentując z nowymi rozwiązaniami (takimi jak np. silnik Wankla). Międzynarodową sławę zyskały także wydajne i oszczędne silniki benzynowe Mazdy z linii Skyactiv. Świat dążący do jak najszerszej popularyzacji napędów elektrycznych zmusił jednak włodarzy japońskiego koncernu do zainwestowania w projekt własnego auta na prąd. Mazda nie spełniłaby wymagań najnowszych norm emisji spalin nie mając w swojej ofercie samochodu elektrycznego.

Pierwsza elektryczna Mazda w historii zadebiutowała zatem późno, bo dopiero w 2019 r., podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Pojazd nie jest projektem stworzonym od zera jako auto elektryczne, gdyż bazuje na konstrukcji miejskiego SUVa CX-30. Mazda nie podążyła jednak tą samą drogą, co wielu innych producentów, którzy w swoich samochodach elektrycznych poszli na stylistyczną łatwiznę, po prostu kopiując nadwozia i wnętrze modeli dostępnych w dotychczasowej ofercie. Zmieniając jedynie ich napęd ze spalinowego na elektryczny. Mazda MX-30, choć bazuje technicznie na CX-30, charakteryzuje się innymi liniami nadwozia, inaczej poprowadzonymi przetłoczeniami oraz wnętrzem, różniącym się w wielu detalach. Co warto zaznaczyć, model MX-30 jest dostępny nie tylko w wersji w pełni elektrycznej, ale także jako hybryda.

Modele samochodów elektrycznych od Mazda

Ile kosztuje auto elektryczne marki Mazda?

Mazda od dawna nie uchodzi już za markę, oferującą tanie samochody. W ostatnich latach jej samochody plasują się na wysokiej półce cenowej, gdzieś pomiędzy segmentem aut budżetowych a segmentem premium. Nie inaczej jest w przypadku samochodów elektrycznych Mazdy. Ile kosztują? Cena początkowa nieco przestraszyła klientów, jednak z czasem japoński koncern zdecydował się ją nieco obniżyć. Tak czy inaczej, za auto na prąd Mazdy, nawet w podstawowej wersji, musimy zapłacić grubo ponad 100 tys. zł. Czy cena jest rekompensowana przez osiągi, dane techniczne i zasięg?

Samochody elektryczne marki Mazda - zasięgi

Tu dochodzimy do pewnego problemu z samochodami elektrycznymi marki Mazda. Za dość wysoką cenę otrzymujemy co prawda przestronne auto z dużym bagażnikiem, typowego SUVa, reprezentującego sobą coś więcej niż małe crossovery konkurencji. Problemem jednak jest zasięg auta na prąd Mazdy, który ze względu na zastosowanie baterii o niewielkiej pojemności jest stosunkowo niski, a przede wszystkim niski na tle bezpośredniej konkurencji. Tak dużego SUVa, którym realnie możemy przejechać tylko ok. 200 km trudno nazwać autem praktycznym. Kolejne samochody elektryczne marki Mazda mają już dysponować nieco większym zasięgiem, ale to na razie nieoficjalne zapowiedzi, niepotwierdzone przez producenta.

Auta marki Mazda - dane techniczne

Za dość niski zasięg pierwszej elektrycznej Mazdy odpowiada bateria marki Panasonic. Ma ona niewielką pojemność, sporo poniżej 40 kWh, co włodarze Mazdy tłumaczą w dosyć specyficzny sposób. Ich zdaniem niewielka bateria została zastosowana ze względów... ekologicznych. Chodzi o to, że przy jej produkcji oraz późniejszego recyklingu następuje mniejsze obciążenie środowiska naturalnego. Wydaje się to dość specyficznym wytłumaczeniem niewielkiego na tle bezpośredniej konkurencji zasięgu. Jeżeli przymkniemy oko na zasięg, dane techniczne elektrycznej Mazdy są całkiem przyzwoite, zarówno jeśli chodzi o przyspieszenie do 100 km/h jak i o prędkość maksymalną. Pojazd wyróżnia się także ciekawie zestrojonym układem kierowniczym, który ma zapewniać dobre wrażenia z jazdy oraz zawieszeniem dostosowanym do jazdy w warunkach miejskich jak i po nierównościach.