Mazda MX-30

Mazda MX-30 zadebiutowała na rynku samochodów elektrycznych w 2020 roku i zaledwie po 4 miesiącach od rozpoczęcia jej sprzedaży zajęła 4 miejsce pod względem najczęściej kupowanych elektryków. Model ten zaliczany jest do rodziny elektrycznych crossoverów, który wyróżnia się przeciwstawnie otwieranymi tylnymi drzwiami. Jej wymiary to niemal 440 centymetrów długości, 179,5 centymetra szerokości oraz 155,5 centymetra wysokości. Osie Mazda MX-30 posiada natomiast rozstawione na szerokość 265,5 centymetra. To, czym wyróżnia się Mazda MX-30 na rynku samochodów elektrycznych jest przede wszystkim bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjna cena w porównaniu do jakości jazdy, jaką oferuje. 

Mazda MX-30 - cena w Polsce

Elektryczny SUV, jakim jest Mazda MX-30 obecnie dostępny jest w salonach wraz z pięcioma wersjami wyposażenia do wyboru, od których zależy także jej finalna cena. Wobec tego zapłacić za nią trzeba: 

  • od 142 900 złotych w wersji z podstawowym, jednak wciąż bogatym wyposażeniem Kai,
  • od 145 900 złotych w wersji z wyposażeniem Kanjo,
  • od 151 900 złotych za wersję z wyposażeniem Hikari,
  • od 156 900 złotych za wersję z wyposażeniem Enso,
  • od 168 900 złotych za wersję z jubileuszowym wyposażeniem 100th Anniversary. 

Przy czym decydując się na podstawową wersję tego modelu Mazda MX-30 wyposażona jest w między innymi automatyczną klimatyzację, systemy SBS, TSR, LAS, BSM, RCTA, a także kamerę cofania oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów.

Mazda MX-30 - zasięg

W przypadku zasięgu japoński koncern produkujący model, jakim jest Mazda MX-30 postanowił postawić na wyważoną odległość, która jest optymalnie wyliczona względem żywotności zastosowanego w niej akumulatora. W związku z tym wyposażona jest ona w baterię o pojemności 35,5 kWh z gwarancją na 8 lat lub 160 tysięcy przejechanych kilometrów, pozwalającą przejechać na jednym ładowaniu do 200 kilometrów. Przy czym średnie zużycie energii na trasie 100 kilometrów Mazda MX-30 generuje na poziomie około 19 kWh. Istotne jest także to, że model ten wyposażony jest również w system rekuperacji odzyskującej energię podczas hamowania, sterowany za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy samochodu.

Ładowanie zastosowanego akumulatora w tym elektryku potrwa z kolei w przypadku zastosowania szybkiej ładowarki około 30 minut do poziomu 80%, w przypadku wallbox około 4,5 godziny „do pełna”. Natomiast jeśli odbywać się to będzie za pomocą zwykłego gniazdka w domu od 10 do 12 godzin.

Mazda MX-30 - dane techniczne

Mazda MX-30 dostępna jest w salonach wyłącznie w jednej wersji silnikowej e-SKYACTIV z jednobiegową przekładnią. Sam silnik przekazuje natomiast swoją moc na przednią oś auta i posiada 145 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 270 Nm. Dzięki temu Mazda MX-30 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy, a maksymalna prędkość, z jaką może się poruszać po drogach to 140 km/h.

Parametry te nie przeszkadzają jednak w tym, aby jeżdżenie nią było po prostu wygodne. Jej posiadacze doceniają przede wszystkim precyzyjny układ kierowniczy, czułe i zapewniające poczucie bezpieczeństwa hamulce, a także zawieszenie, które skutecznie tłumi wszelkie nierówności na drogach. Dzięki temu, że Mazda MX-30 waży niewiele jak na SUV-a, bo zaledwie 1,6 tony, poruszanie się nią zarówno po mieście, jak i poza nim jest przyjemne. Szybko „się zbiera” podczas ruszania z miejsca, nie generuje także problemów podczas pokonywania nawet ostrych zakrętów, przez co może przypaść do gustu nawet zagorzałym miłośnikom samochodów spalinowych.