Porównaj oferty

Samochody elektryczne marki Dacia

Cel, który przyświecał rumuńskiej marce Dacia, należącej do francuskiego koncernu Renault był prosty: stworzyć najtańszy samochód elektryczny na rynku. Doświadczenie firmy zaowocowało stworzeniem bardzo ciekawego modelu, dzięki któremu elektromobilność może wkrótce trafić pod strzechy.

Dacia jest marką o dość złożonej historii. Rumuński pomysł na stworzenie własnej marki samochodów narodził się tuż po wojnie, jednak brakowało środków i technologii na rozpoczęcie produkcji. Ostatecznie kolebką lokalnej motoryzacji miała stać się fabryka, którą początkowo planowano jako skupiającą się wyłącznie na budowie silników do samolotów. W 1966 r. zdecydowano się jednak wytwarzać w niej pojazdy drogowe. Rumuni szybko pogodzili się z brakiem "know-how" w dziedzinie projektowania samochodów i już dwa lata później dogadali się z Renault, by na bazie licencji, produkować własne wersje francuskich modeli. Po obiecujących początkach, współpraca pomiędzy firmami w kolejnych dekadach była dość burzliwa, przez co niektóre auta Dacii bazowały na samochodach Renault, a niektóre były tworzone przez lokalnych inżynierów i projektantów. Finalnie w 1999 r. Renault wykupiło rumuńską fabrykę wraz z większością udziałów i prawami do marki. Dacia oficjalnie stała się budżetową marką koncernu Renault, co z perspektywy czasu okazało się rynkowym strzałem w dziesiątkę. Ciekawie zaprojektowane, tanie i proste konstrukcyjnie samochody Dacii zaczęły podbijać rynki całej Europy. Były także oferowane na rynkach poza Europą, jednak tam najczęściej sprzedawano je pod marką Renault.

Po sukcesach modeli Logan, Sandero i Duster, przyszedł dla Dacii czas na wkroczenie w świat samochodów elektrycznych. Choć sama marka nie ma żadnych doświadczeń na tym polu, może korzystać z wiedzy partnerów. Przypomnijmy, że koncern Renault swoje pierwsze auto na prąd produkowane seryjnie wypuścił na rynek już w 2012 r. Renault jest związane formalnie także z Nissanem, którego elektryczny model Leaf jest najlepiej sprzedającym się elektrykiem w wielu krajach. Warto wspomnieć także o współpracy koncernu z chińskim producentem pojazdów Dongfeng, który ma bardzo duże doświadczenie w produkcji samochodów elektrycznych.

Rezultatem połączenia myśli technicznej dwóch kontynentów jest najtańsze auto elektryczne na rynku. Dacia Spring, czyli „Wiosna” ma być samochodem na prąd dostępnym dla statystycznego nabywcy. Jej nadwozie nawiązuje do miejskiego samochodu Dacii, czyli modelu Sandero, natomiast technicznie pojazd bazuje na elektrycznym Renault K-ZE, oferowanym na rynku chińskim i współprodukowanym z firmą Dongfeng.

Dacia modele elektryczne

Ile kosztuje elektryczne auto marki Dacia?

Cenę elektrycznego samochodu Dacia można by streścić krótkim określeniem „mniej od reszty”. Celem, który od początku przyświecał marce było zaoferowanie najtańszego, pełnoprawnego auta na prąd. Nie porównujemy oczywiście Dacii Spring z małymi miejskimi eksperymentami, takimi jak dwuosobowe jeździki elektryczne (np. Renault Twizzy). E-auto Dacii to samochód z prawdziwego zdarzenia, dysponujący odpowiednią prędkością i zasięgiem, by porównywać go do innych, o wiele droższych modeli segmentu miejskiego.

Samochody elektryczne Dacii – zasięgi

Celem Dacii było stworzenie auta dobrze radzącego sobie w przestrzeni miejskiej, którego zasięg będzie mieścił się w okolicach rynkowej średniej wśród elektryków. Finalnie udało się uzyskać zasięg realnie dający możliwość przejechania ponad 200 km. Choć pojemność baterii nie jest imponująca, gdyż ma mniej niż 30 kWh, auto na prąd Dacii nadrabia stosunkowo niską masą i oszczędnym silnikiem.

Auta na prąd marki Dacia – dane techniczne

Technicznie pierwsza elektryczna Dacia jest pięciodrzwiowym hatchbackiem o wymiarach mieszczących się powyżej średniej miejskiego segmentu A (długość 3,7 m, szerokość 1,6 m). Jest w stanie przewieźć maksymalnie 5 osób. Wspomniany wyżej silnik dysponuje bardzo niewielką na tle rynku mocą. Jest to w pewnym stopniu konieczny kompromis, który zastosowano dla wydłużenia zasięgu oraz obniżenia ceny pojazdu. Zaletą auta jest za to stosunkowo szybkie ładowanie. Szybka ładowarka podniesie poziom baterii do 80% w mniej niż godzinę. Dacia oferuje także domowego wallboxa, który umożliwia ładowanie do pełna w mniej niż 5 godzin. Kolejne auta na prąd, które Dacia ma w planie wypuścić na rynek, prawdopodobnie również będą bazowały na sprawdzonych rozwiązaniach z rynku chińskiego lub technologii marek Nissan i Renault.

Aktualności
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?
26 wrz 2022
Czy samochody elektryczne są droższe od spalinowych?

Popularność samochodów elektrycznych wynika z kilku kwestii. Te są przede wszystkim wysoce ekologiczne, komfortowe w użytkowaniu oraz znacznie mniej awaryjne niż pojazdy spalinowe. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że modele elektryczne są nieco droższe od aut tradycyjnych. To wynika głównie z tego względu, iż do ich produkcji używa się znacznie większych ilości elektroniki, układów scalonych, a do zasilania potrzebne są drogie w produkcji ogniwa bateryjne o dużej pojemności. Mimo to, rynek aut elektrycznych cieszy się rosnącym zainteresowaniem zarówno wśród miłośników nowoczesnych technologii, jak i osób chcących przyczynić się nieco do ochrony środowiska naturalnego.

Czytaj więcej
Ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym?
7 kwi 2022
Ile kosztuje 100 km samochodem elektrycznym?

Pod koniec grudnia 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych 39 933 sztuki samochodów elektrycznych, z czego większość, bo aż 38 001 stanowiły elektryczne samochody osobowe, pozostałe części to natomiast modele użytkowe. Dane te pozwalają więc jasno określić, że elektryki w naszym kraju stają się coraz popularniejsze. Czy popularność ta wynika jednak z niskich kosztów użytkowania? Postanowiliśmy to sprawdzić, a najprostszym sposobem na to jest określenie, jaki jest koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym.

Czytaj więcej
Ładowanie samochodów elektrycznych w domu
11 paź 2021
Ładowanie samochodów elektrycznych w domu

Samochody elektryczne zasilane energią skumulowaną w zastosowanych akumulatorach tak samo, jak modele spalinowe wymagają tankowania. Jednak nie paliwem, a prądem. Ich ładowanie może odbywać się więc zarówno na ogólnodostępnych stacjach ładowania w miastach lub przy drogach szybkiego ruchu, jak i w domu. Poniżej skupiamy się jednak wyłącznie na kwestiach związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych w domu, omawiając dwie dostępne metody oraz związane z tym koszty.

Czytaj więcej
Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?
3 mar 2022
Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego?

Choć w przypadku samochodów elektrycznych wiele mówi się o ich ekologiczności ze względu na zeroemisyjność spalin, niskich kosztach podróżowania nimi, to nie wiele wiadomo tak naprawdę, ile trzeba zapłacić za ich naprawę. A przecież samochody elektryczne, jak każdy inny pojazd mogą ulec wypadkowi lub awarii ze względu na zużycie ich części i wymagać serwisowania. Ponadto pozostaje jeszcze kwestia baterii, której żywotność wynosi, jak zapewnia większość producentów samochodów elektrycznych do 8 lat lub 160 000 przejechanych kilometrów. Dlatego też poniżej skupiamy się na tym, jaka jest cena baterii do samochodów elektrycznych.

Czytaj więcej

Przeczytaj jeszcze