Porównaj oferty

Samochody elektryczne

Jako aktualny lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego na naszych stronach dowiesz się na co zwrócić uwagę przy jego eksploatacji.

 

Porównywarka cen prądu

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że samochody elektryczne swój pierwszy okres świetności przeżywały już około 100 lat przed pojawieniem się na rynku marki Tesla. Autem elektrycznym przemieszczał się już 28. Prezydent Stanów Zjednoczonych, Woodrow Wilson. Jednak prawdziwy boom na samochody elektryczne rozpoczął się dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku, wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej. Jego szczyt jest jeszcze przed nami.

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów samochodów elektrycznych. BEV (ang. battery electric vehicle) to pojazdy w pełni elektryczne. Auta te są zasilane wyłącznie przez akumulatory ładowane z gniazdka, a pod maską nie znajdziemy silnika spalinowego. Zasięg takiego samochodu uzależniony jest od wydajności napędu i pojemności akumulatorów. BEV, z uwagi na brak obecności silnika spalinowego, są najbardziej ekologicznym wyborem. PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle), czyli hybrydy typu plug-in, to samochody łączące w sobie technologię aut BEV z tymi o napędzie spalinowym. W aucie na prąd typu PHEV znajdziemy więc zarówno silniki elektryczne, zasilane przez ładowane z gniazdka baterie, jak i silnik spalinowy. Rozwiązanie takie pozwala na zwiększenie funkcjonalności i zasięgu auta – w razie potrzeby można przejść w nich na tryb spalinowy. HEV (hybrid electric vehicle) to samochody o napędzie hybrydowym. Ten rodzaj aut niskoemisyjnych został spopularyzowany najwcześniej, ale jest to wybór najmniej ekologiczny, choć i tak niosący ogromną korzyść dla środowiska. HEV nie posiada ogniw, ładowanych z gniazdka. Baterie ładują się w nich na przykład w trakcie hamowania – poprzez odzyskiwanie energii. To rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się podczas jazdy w warunkach miejskich. Duży wybór powoduje, że na pierwszy rzut oka możemy mieć problem z odnalezieniem się w tym obszarze. Pomocne z pewnością okażą się nasze narzędzia czyli porównanie samochodów elektrycznych czy ranking samochodów elektrycznych.

Auto na prąd - nowoczesne, ciche, ekologiczne

Zeroemisyjność jest obecnie podstawowym atutem aut elektrycznych. W dobie stale rosnącego zanieczyszczenia powietrza fakt, iż samochody na prąd nie emitują spalin, jest ich ogromną zaletą. Nie sposób też nie wspomnieć o tym, że samochody elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie. Hałas, związany z poruszaniem się auta elektrycznego w warunkach miejskich wynosi około 40 dB, podczas gdy w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym jest to już co najmniej 60 dB. Aby jeszcze lepiej zobrazować to, jak cicha jest praca auta elektrycznego, możemy ją porównać do tego, z jaką głośnością pracuje… lodówka. Zakup auta elektrycznego to jednak również inwestycja w komfort i nowoczesność. Samochody elektryczne są bardzo dobrze wyposażone. Znakomita większość aut na prąd już w podstawowym pakiecie wyposażenia ma rozbudowany pakiet bezpieczeństwa, klimatyzację czy zaawansowany system multimedialny. To jednak nie wszystko.

Najnowsze samochody elektryczne przystosowane są już do tego, by funkcjonować w świecie internetu rzeczy. Wspomniany wcześniej Lucid Air, który do seryjnej produkcji wejdzie najprawdopodobniej już w przyszłym roku, ma być kompatybilny z siecią 5G, która pozwoli mu na łączność bezprzewodową w systemach V2X, V2V i V2G. Oznacza to w praktyce, że ten samochód elektryczny będzie się w stanie łączyć z infrastrukturą drogową, innymi autami, a także siecią elektryczną.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pojazdów elektrycznych sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące samochodów elektrycznych.

Nasz ranking producentów samochodów elektrycznych pomoże w podjęciu decyzji

Dla wygody naszych użytkowników przygotowaliśmy specjalne narzędzie, za pomocą którego można stworzyć własny ranking samochodów elektrycznych. Uzupełnij filtry i poznaj wynik.

 

WIĘCEJ O SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH

Porównanie samochodów elektrycznych

Wybierz auto na prąd najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb.

Ranking samochodów elektrycznych

Specjalne narzędzie, które umożliwi stworzenie rankingu według własnych preferencji.

Ubezpieczenie samochodu elektrycznego

Wybierz ubezpieczenie dedykowane pod auta elektryczne

Koszt ładowania samochodu elektrycznego

Sprawdź gdzie naładujesz auto najtaniej.

Producenci samochodów elektrycznych

Poznaj marki, które oferują do zakupu auta na prąd.

Aktualności
Samochód elektryczny czy hybryda: co będzie dla Ciebie lepsze?
11 sty 2024
Samochód elektryczny czy hybryda: co będzie dla Ciebie lepsze?

Samochody zasilane energią elektryczną z roku na rok są coraz częściej wybieranymi modelami przez kierowców. Dostępne są one zarówno w wersji wyłącznie elektrycznej, jak i hybrydowej. Jeśli więc nie wiesz, czy samochód elektryczny, czy hybryda będzie dla Ciebie lepszy, koniecznie zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na ich temat, które pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Czytaj więcej
Najbardziej ekologiczne samochody
9 lis 2023
Najbardziej ekologiczne samochody

Większość osób mówiąc o najbardziej ekologicznych samochodach, ma na myśli modele elektryczne, pozbawione silników spalinowych emitujących zanieczyszczenia do atmosfery. Jednak jak pokazują niezależne testy ADAC Eco test 2021 przeprowadzone w 2021 roku przez niemiecki automobilklub założony w 1903 roku elektryki nie znajdują się wcale na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o najbardziej ekologiczne auta, choć można znaleźć je w czołówce zestawienia.

Czytaj więcej
Co to jest samochód hybrydowy?
6 wrz 2023
Co to jest samochód hybrydowy?

Samochody zasilane za pomocą energii elektrycznej można podzielić na dwa główne rodzaje — auta w pełni elektryczne oraz hybrydy. O ile jednak w przypadku klasycznych elektryków większość z nas jest w stanie określić czym one są i jak działają, o tyle w przypadku wskazania co znaczy samochód hybrydowy, pojawiają się większe problemy. Dlatego w tym artykule odpowiadamy na pytanie związane z tym, co to jest hybrydowy samochód oraz w jaki sposób on działa.

Czytaj więcej
Auta elektryczne: czy warto spróbować?
19 cze 2023
Auta elektryczne: czy warto spróbować?

Popularność samochodów elektrycznych z roku na rok rośnie coraz bardziej. Zgodnie z danymi wykazywanymi przez PZPM i PSPA pod koniec grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było 61 570 sztuk aut elektrycznych, czyli o 33% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Pomimo to wciąż nie brakuje wątpliwości związanych z tym czy warto inwestować w auto elektryczne.

Czytaj więcej

Najczęściej zadawane pytania

Z uwagi na coraz większe zanieczyszczenie powietrza, za które w dużej mierze odpowiedzialny jest transport, konwersja na elektromobilność jest już nie tylko modnym trendem, ale po prostu koniecznością. Samochody elektryczne nie tylko przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin, ale i ograniczenia również innych niedogodnień – na przykład hałasu. Silniki aut na prąd nie tylko nie spalają paliwa, ale i pracują bardzo cicho – do tego stopnia, że samochód elektryczny, poruszający się po mieście może zostać wręcz nie usłyszany. Popularyzacja aut elektrycznych jest jednak procesem, który napotyka na szereg przeszkód, skutecznie opóźniających jego realizację. Trzeba jednak od razu przyznać, że producenci samochodów elektrycznych robią co mogą, aby rozwój tego rynku był płynny.
Pierwszym i podstawowym problemem jest cena auta elektrycznego. Auta elektryczne są średnio o co najmniej kilkanaście procent droższe, niż ich spalinowe odpowiedniki. Głównym powodem, wpływającym na to, że za samochody elektryczne trzeba płacić więcej, jest znaczny koszt akumulatorów, w które są one wyposażone. Na szczęście, wraz ze wzrostem popytu i popularyzacją tej technologii ceny komponentów spadają. Oznacza to, że już za kilka lat koszt zakupu samochodu elektrycznego i spalinowego może się zrównać. Według prognoz ekspertów z Ministerstwa Energii, może to nastąpić już w 2024-2025 roku. Co więcej, niższa cena ogniw sprawi, że ich wymiana po wyeksploatowaniu nie będzie już generować kosztu, sprawiającego, że będzie to nieopłacalna inwestycja w starzejące się auto na prąd. Dodatkowo, działa już szereg programów dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. „Zielony Samochód”, „e-VAN” i „Koliber” to programy, w których do inwestycji w elektromobilność można uzyskać nawet do 70 tys. złotych dopłaty.
Drugim problemem aut elektrycznych jest to, jaki zapewniają one zasięg. Te najtańsze, przeznaczone głównie do jazdy miejskiej, są w stanie na jednym ładowaniu pokonać zaledwie od 150 do 200 kilometrów. Najdroższe, takie jak samochody elektryczne oferowane między innymi przez lidera rynku, markę Tesla, mogą się pochwalić zasięgiem nawet około 500 kilometrów. To już zdecydowanie bardziej satysfakcjonująca odległość, ale samochody spalinowe, dostępne w podobnej klasie cenowej, jak limuzyny Tesla Model S mogą się pochwalić dwu, a nawet i trzykrotnie większym zasięgiem. Jednak i to w najbliższych latach może się zmienić. Na 9 września zapowiadana jest internetowa premiera najnowszej elektrycznej limuzyny. Lucid Air ma być autem elektrycznym, które zapewni zasięg wynoszący nawet 830 kilometrów. Do tego będzie to auto elektryczne, którego akumulatory naładują się do pełna w zaledwie 20 minut.
Kolejną barierą rozwojową elektromobilności jest dostęp do szybkich i superszybkich stacji ładowania. Na naszej stronie możecie zobaczyć jak wygląda obecnie mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych. Samochody elektryczne można wprawdzie ładować w przydomowych ładowarkach, ale naładowanie auta na prąd z ich wykorzystaniem może potrwać nawet całą noc. Polska nie jest wprawdzie liderem, jeśli chodzi o dostęp do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, ale pokrycie mapy naszego kraju ładowarkami stale się zwiększa. Istotny jest też koszt ładowania samochodu elektrycznego. Ten możesz sprawdzić wykorzystując nasz kalkulator. Na koniec musimy także wspomnieć o cyklicznych kosztach związanych z zakupem auta na prąd. Ubezpieczenie samochodu elektrycznego często nie maleje wraz z wiekiem auta. Sposób kalkulacji składek różni się dość mocno od tego jaki został przyjęty przez firmy ubezpieczeniowe w przypadku aut spalinowych.