Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że samochody elektryczne swój pierwszy okres świetności przeżywały już około 100 lat przed pojawieniem się na rynku marki Tesla. Autem elektrycznym przemieszczał się już 28. Prezydent Stanów Zjednoczonych, Woodrow Wilson. Jednak prawdziwy boom na samochody elektryczne rozpoczął się dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku, wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej. Jego szczyt jest jeszcze przed nami.
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów samochodów elektrycznych. BEV (ang. battery electric vehicle) to pojazdy w pełni elektryczne. Auta te są zasilane wyłącznie przez akumulatory ładowane z gniazdka, a pod maską nie znajdziemy silnika spalinowego. Zasięg takiego samochodu uzależniony jest od wydajności napędu i pojemności akumulatorów. BEV, z uwagi na brak obecności silnika spalinowego, są najbardziej ekologicznym wyborem. PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle), czyli hybrydy typu plug-in, to samochody łączące w sobie technologię aut BEV z tymi o napędzie spalinowym. W aucie na prąd typu PHEV znajdziemy więc zarówno silniki elektryczne, zasilane przez ładowane z gniazdka baterie, jak i silnik spalinowy. Rozwiązanie takie pozwala na zwiększenie funkcjonalności i zasięgu auta – w razie potrzeby można przejść w nich na tryb spalinowy. HEV (hybrid electric vehicle) to samochody o napędzie hybrydowym. Ten rodzaj aut niskoemisyjnych został spopularyzowany najwcześniej, ale jest to wybór najmniej ekologiczny, choć i tak niosący ogromną korzyść dla środowiska. HEV nie posiada ogniw, ładowanych z gniazdka. Baterie ładują się w nich na przykład w trakcie hamowania – poprzez odzyskiwanie energii. To rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się podczas jazdy w warunkach miejskich. Duży wybór powoduje, że na pierwszy rzut oka możemy mieć problem z odnalezieniem się w tym obszarze. Pomocne z pewnością okażą się nasze narzędzia czyli porównanie samochodów elektrycznych czy ranking samochodów elektrycznych.
Auto na prąd - nowoczesne, ciche, ekologiczne
Zeroemisyjność jest obecnie podstawowym atutem aut elektrycznych. W dobie stale rosnącego zanieczyszczenia powietrza fakt, iż samochody na prąd nie emitują spalin, jest ich ogromną zaletą. Nie sposób też nie wspomnieć o tym, że samochody elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie. Hałas, związany z poruszaniem się auta elektrycznego w warunkach miejskich wynosi około 40 dB, podczas gdy w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym jest to już co najmniej 60 dB. Aby jeszcze lepiej zobrazować to, jak cicha jest praca auta elektrycznego, możemy ją porównać do tego, z jaką głośnością pracuje… lodówka. Zakup auta elektrycznego to jednak również inwestycja w komfort i nowoczesność. Samochody elektryczne są bardzo dobrze wyposażone. Znakomita większość aut na prąd już w podstawowym pakiecie wyposażenia ma rozbudowany pakiet bezpieczeństwa, klimatyzację czy zaawansowany system multimedialny. To jednak nie wszystko.
Najnowsze samochody elektryczne przystosowane są już do tego, by funkcjonować w świecie internetu rzeczy. Wspomniany wcześniej Lucid Air, który do seryjnej produkcji wejdzie najprawdopodobniej już w przyszłym roku, ma być kompatybilny z siecią 5G, która pozwoli mu na łączność bezprzewodową w systemach V2X, V2V i V2G. Oznacza to w praktyce, że ten samochód elektryczny będzie się w stanie łączyć z infrastrukturą drogową, innymi autami, a także siecią elektryczną.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pojazdów elektrycznych sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące samochodów elektrycznych.