Porównaj oferty

Jakie auto elektryczne wybrać w 2021 roku?

W Polsce po drogach jeździ już ponad 12 000 aut elektrycznych, a liczba ta z miesiąca na miesiąc wciąż wzrasta. Wszystko za sprawą zwiększającej się świadomości polaków na temat elektryków, a także coraz szerszej oferty koncernów samochodowych, które stawiają coraz chętniej na produkcje tego typu samochodów. Jak więc wśród dziesiątek modeli samochodów na prąd znaleźć ten jeden idealny dla siebie? Postanowiliśmy w tym pomóc, prezentując 4 różnorodne samochody elektryczne warte uwagi w 2021 roku.

Wróć do: Aktualności Jakie auto elektryczne wybrać w 2021 roku?

Na co zwracać uwagę kupując samochody elektryczne?

Zakup auta elektrycznego w Polsce zaczyna się coraz bardziej opłacać, chociażby za sprawą uruchomionych 2 lipca dopłat w ramach programu "Mój elektryk" w ramach których można uzyskać nawet do 27 tysięcy złotych, o ile wartość kupowanego pojazdu nie przekracza 225 tysięcy złotych. Rosnąca popularność elektryków wynika także z ich ekologiczności, nie generują one bowiem spalin oraz są cichsze od tradycyjnych modeli spalinowych. Nie bez znaczenia pozostają także w tym przypadku koszty eksploatacyjne elektryków. Wszystko za sprawą tego, że właściciele samochodów elektrycznych nie muszą martwić się wymianą filtrów czy oleju silnikowego, a samo "tankowanie" może odbywać się nawet w domu. W związku z tym coraz więcej osób rozważa zakup tego typu samochodów, przed dokonaniem wyboru odpowiedniego modelu dla nich powinny one jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych czynników.

Zasięg auta elektrycznego

Pierwszym z nich jest zasięg, jaki posiadają auta elektryczne, który mówi nam o tym, jaką trasę jesteśmy w stanie nimi pokonać na jednym ładowaniu akumulatora do pełna. Wartości te zależne są więc od pojemności baterii w samochodach i wahają się od 200 do nawet ponad 600 kilometrów. Przy czym należy pamiętać, że im większy zasięg auta, tym czas ładowania jego baterii do pełna jest także dłuższy.

Dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkowników

Kolejną kwestią jest dopasowanie aut elektrycznych do indywidualnych potrzeb. Inny model sprawdzi się bowiem w przypadku posiadaczy rodziny, a inny, kiedy poszukujemy samochodu elektrycznego do miasta, który pozwoli np. w łatwy sposób znaleźć miejsce parkingowe.

Cena samochodów elektrycznych

Ostatnim z czynników jest budżet, jaki możemy przeznaczyć na zakup samochodu elektrycznego. Obecnie na rynku znaleźć można auta elektryczne, których ceny zaczynają się poniżej 100 tysięcy złotych. Jeśli jednak chcemy elektryka o dużym zasięgu i mocy silnika, należy liczyć się z wydatkami w okolicach raczej 200 tysięcy złotych.

Ranking 4 modeli aut elektrycznych do różnych potrzeb wartych uwagi w 2021 roku

Mając na uwadze powyższe czynniki, które są istotne przy zakupie samochodu elektrycznego, poniżej prezentujemy zestawienie 4 godnych uwagi modeli w 2021 roku. Aktualny przygotowany przez nas ranking samochodów elektrycznych dostępny jest także na naszych stronach. Wśród nich znaleźć można zarówno niewielkie, zwinne i kompaktowe elektryczne auto miejskie, jak i także wygodne i przestronne auto rodzinne, a także ciekawy samochód elektryczny w cenie poniżej 100 tysięcy złotych oraz ten o najdłuższym zasięgu, dla wymagających użytkowników, którzy poszukują pojazdu do dłuższych podróży. Własne zestawienie możemy wykonać wykonując porównanie aut elektrycznych na naszej stronie.

Miejskie auto elektryczne — Nissan Leaf

Pierwszym modelem w naszym zestawieniu jest więc miejski Nissan Leaf w wersji Tekna z akumulatorem 62 kWh, będącym jednym z najpopularniejszych elektryków, jeśli chodzi o modele aut wybieranych właśnie do miasta. I choć druga generacja Nissana Leaf swój debiut miała w 2017 roku, wciąż prezentuje się on atrakcyjnie wśród innych samochodów elektrycznych. Jeśli chodzi o jego design, kupując go, otrzymujemy klasyczny 5-drzwiowy hatchback z rozstawem osi wynoszącym 270 centymetrów, w którym z powodzeniem zmieszczą się 4 osoby, z nie przeładowanym dotykowym, banalnym w obsłudze kokpitem.

Z kolei, jeśli chodzi o dane techniczne Nissan Leaf II posiada przedni napęd oraz automatyczną skrzynię biegów. Jego silnik ma natomiast maksymalną moc 217 KM oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 340 Nm. Przez co pozwala on rozwinąć prędkości do maksymalnie 157 km/h. Od 0 do 100 km/h samochód ten rozpędza się z kolei w 6,9 s, a jego średnie zużycie energii z akumulatora o pojemności 62 kWh wynosi natomiast 18,5 kWh na 100 kilometrów. Oznacza to więc, że na jednym ładowaniu ma on zasięg 385 kilometrów, co jest dostateczną wartością, jeśli będziemy go wykorzystywać w mieście podczas dojazdów do pracy czy na zakupy.

Wszystkie te parametry sprawiają więc, że Nissan Leaf II na drodze sprawuje się naprawdę dobrze. Komfort jazdy jest na dostatecznym poziomie, przyspieszenie na poziomie 6,9 s do setki pozwala na sprawne poruszanie nim na światłach, jednak bez zbędnego "zrywania się" dzięki stonowanej reakcji na wciskanie pedału gazu. Na plus jest także jego dość duży bagażnik o pojemności maksymalnie 1161 litrów oraz system jazdy jednym pedałem, pozwalający niemal zrezygnować z konieczności wykorzystywania hamulca. Minusem tego miejskiego samochodu elektrycznego może być natomiast niewielka moc ładowania AC wynosząca zaledwie 6,6 kW, przez co pełne uzupełnienie energii w baterii może trochę potrwać. Pomimo to Nissan Leaf II jest naprawdę ciekawym modelem w segmencie aut miejskich, którego cena w wariancie z akumulatorem o pojemności 62 kWh oraz z bogatym wyposażeniem to około 170 tysięcy złotych.

Rodzinne auto elektryczne — Mazda MX-30

Dla osób poszukujących rodzinnego samochód elektrycznego, w którym z powodzeniem można zamontować fotelik dziecięcy, przewieźć wózek i jednocześnie zakupy proponujemy natomiast Mazdę Mx-30. Model ten jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem tej marki, który został wyposażony w akumulator o mocy około 32 kWh. Idealnie sprawdza się on więc w przypadku rodzin, które poszukują samochodu elektrycznego do jazdy po mieście.

Sam design Mazdy MX-30 prezentuje się ciekawie. Producent w tym przypadku postawił bowiem na nielakierowane osłony, inspirowane SUV-ami oraz profil wzorowany na autach typu coupé. Tylne drzwi otwierają się w niej natomiast pod wiatr, co choć przyciąga uwagę, może okazać się problematyczne podczas wysiadania z samochodu, zwłaszcza na małych parkingach. W środku auta znajdziemy natomiast wykończenie kabiny za pomocą korka i filcu, środkową konsolę oraz wygodne, miękkie fotele.

Parametry techniczne, jakimi cechuje się Mazda MX-30 to moc silnika na poziomie 145 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 270 Nm, przez co samochód ten pozwala rozwinąć maksymalna prędkość wynoszącą 145 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi w nim natomiast 9,7 sekundy. Podobnie jak w poprzednim modelu skrzynia biegów jest automatyczna. Z kolei sam zasięg auta podawany przez producenta to 200 kilometrów na pełnej baterii, choć w testach jego poziom rzeczywisty to 120 kilometrów.

Jeśli chodzi o prowadzenie Mazda MX-30 jest naprawdę wygodna. Jej zawieszenie dobrze izoluje wszelkie nierówności na drodze, a w sytuacji, kiedy jest obciążona, kierując nią, można poczuć się pewnie i komfortowo. Przy 145 konnym silniku Mazdy nie ma jednak co liczyć na dynamiczną jazdę, jest to jednak, jak sam producent określa auto elektryczne skierowane do rodzin mieszkających w mieście i szukających samochodu do poruszania się właśnie po nim. Na plus jest to, że moc ładowania tego samochodu w przypadku technologii AC wynosi 6,6 kW z kolei przy technologii DC 37 kW, a także jego cena wynosząca 156 900 złotych w przypadku wersji Enso, nieobciążająca zbyt mocno domowego budżetu.

Najtańsze auto elektryczne — Dacia Spring

Deklasującym wszelkie modele aut elektrycznych na polskim rynku pod względem ceny jest natomiast Dacia Spring, za którą w podstawowej wersji wyposażenia trzeba zapłacić 76 900 złotych, z kolei w wersji z pełnym wyposażeniem 87 400 złotych, czyli wciąż mniej niż za dotychczas plasujące się w segmencie najtańszych elektryków Smarty EQ czy też Skody Citigo iV.

Dacia Spring to małe, lekkie 5-drzwiowe auto, którego niska cena wynika przede wszystkim z zastosowanych w nim rozwiązań oraz skali produkcji. Pomimo to w jej wnętrzu z powodzeniem zmieszczą się 4 osoby. Wyposażona jest ona w akumulator o pojemności 27,4 kWh, którego zasięg wynosi około 230 kilometrów, przy czym na 100 kilometrów zużywa ona 13,9 kWh energii elektrycznej.

Pod maską Dacii Spring zamontowano natomiast silnik o mocy 44 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 125 Nm. Przez co można w niej liczyć na przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 19,1 s oraz maksymalnie rozwijać prędkość wynoszącą 125 km/h. Samo prowadzenie auta jest w miarę komfortowe, z powodzeniem można nim ruszyć dynamiczniej na przykład na światłach czy podczas wyjazdu z bocznych uliczek. Wygłuszenie wnętrza na dobrym poziomie pozwala natomiast odciąć się od miejskiego zgiełku. Decydując się jednak na zakup Dacii Spring, trzeba mieć na uwadze, że jest to budżetowy samochód elektryczny, w związku z tym nie ma co liczyć w nim na takie udogodnienia jak rekuperacja pozwalająca operować niemal wyłącznie tylko jednym pedałem.

Auto elektryczne z największym zasięgiem — Tesla Model S

Ostatnim z modeli w naszym zestawieniu jest natomiast Tesla Model S, która deklasuje swoją konkurencję na rynku pojazdów elektrycznych pod względem zasięgu, który w wersji Long Range Plus to aż 652 kilometry. Jednak nie tylko to ją wyróżnia. Tesla Model S to designerskie wnętrze wyposażone w duży ekran dotykowy pozwalających na ustawienia zaawansowane pod wieloma względami oraz wiele udogodnień, takich jak autopilot czy też podgrzewane fotele.

Jeśli chodzi natomiast o zastosowany w niej silnik mamy tutaj do czynienia z modelem o mocy 330 Kw oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 660 Nm, dzięki temu model ten rozpędza się w zaledwie 3,8 s od 0 do 100 kilometrów na godzinę. Takie osiągi i zasięg wymaga jednak także odpowiedniego akumulatora. W związku z tym Tesla Model S wyposażona jest w baterie o pojemności 100 kWh, która może być ładowana z mocą 120 kW DC.

Prowadzenie tego auta to natomiast, jak określają jego właściciel istna poezja. Jest ono bowiem dynamiczne, komfortowe i bezpieczne. Łączy więc w sobie wszystkie zalety aut spalinowych i elektrycznych. Stąd wynika także cena, jaką trzeba zapłacić za samochód elektryczny, którym jest Tesla Model S. Wynosi ona bowiem w wersji Long Range Plus z podstawowym wyposażeniem 435 900 złotych.

Podsumowując, w 2021 roku oferta samochodów elektrycznych w Polsce jest naprawdę szeroka, a zaprezentowany powyżej ranking modeli to wyłącznie przykładowe propozycje dowodzące tego, że każdy może znaleźć idealnego elektryka dla siebie. Niezależnie od tego, czy chce kupić samochód elektryczny do miasta, dla rodziny czy też w niskiej cenie lub z dużym zasięgiem.


Oceń artykuł bez dodawania komentarza

5 (2 opinii)

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Twoja ocena:

Optimal Energy - optymalne rachunki

optimalenergy.pl to największa w Polsce porównywarka na rynku energii. Działamy nieprzerwanie od 2010 roku. Piszemy o rynku energii, OZE i elektromobilności. Tworzymy raporty i rankingi, które pomagają wybrać najlepsze firmy do współpracy oraz obniżyć rachunki naszym użytkownikom.

Zobacz ile możesz zaoszczędzić