Z tego artykułu dowiesz się
Jeszcze kilkanaście lat temu fani marki Porsche nie mogli wyobrazić sobie by ich ukochany producent wypuszczał na rynek samochody z napędem innym niż benzynowe silniki typu boxer o bardzo dużej mocy. Z czasem musieli się oni jednak pogodzić z silnikami diesla pod maską topowych modeli Porsche. Ci sami fani jako gorzką pigułkę traktowali fakt rozpoczęcia produkcji przez ich markę, samochodów innych niż sportowe roadstery. Niemałą panikę wśród motoryzacyjnych konserwatystów wzbudził debiut rodzinnej limuzyny Panamera. Premierze SUVa Cayenne towarzyszyły niemalże protesty fanatyków niemieckiej marki. Z perspektywy czasu można jednak powiedzieć, że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Z racji tego, że Porsche stopniowo oswajało swoich zwolenników z naturalnymi zmianami na rynku motoryzacyjnym, w sposób dość oczywisty potraktowali oni pierwsze auto tej marki z napędem całkowicie elektrycznym. Najważniejsze cechy marki zostały bowiem zachowane. Auta na prąd Porsche są szybkie, luksusowe i jedyne w swoim rodzaju pod względem drogowych osiągów i charakterystyki prowadzenia.
Choć ze względu na produkowanie przez dekady sportowych samochodów w wysokich cenach, Porsche jest kojarzone niemal wyłącznie z klasą premium, początki istnienia marki wcale na to nie wskazywały. Ferdynand Porsche był genialnym konstruktorem, który założył firmę produkującą samochody już w 1931 r. Swoim talentem szybko przykuł uwagę władz państwowych, a konkretnie Adolfa Hitlera, który zlecił mu zaprojektowanie "auta dla ludu", czyli pojazdu, na który będzie mógł sobie pozwolić każdy statystyczny Niemiec. Dzięki Ferdynandowi Porsche powstał zatem pierwszy Volkswagen Garbus - auto w niczym nieprzypominające sportowych konstrukcji. W latach powojennych firma Porsche mogła już skupić się na produkcji własnych pojazdów. Stosowanie silników typu boxer oraz innowacyjnego - jak na owe czasy - zawieszenia szybko wyklarowało charakter marki. Do tego stopnia, że - jak wspomnieliśmy na początku - kilka dekad później fani marki nie mogli pogodzić się z jakimikolwiek zmianami w napędach czy też wersjach nadwoziowych pojazdów z czarnym koniem w logotypie.
Porsche, podobnie jak wielu innych producentów samochodów zostało niejako zmuszone do włączenia do swojej oferty samochodu elektrycznego. Była to jedyna droga do spełnienia norm emisji spalin, które stały się coraz bardziej restrykcyjne. Niemiecka marka nie poszła jednak drogą niektórych producentów, których auta na prąd zdają się projektem wymuszonym, swego rodzaju "grą na alibi". Porsche zdecydowało, że wprowadzany przezeń na rynek samochód elektryczny od razu zajmie miejsce w światowym topie elektryków pod względem osiągów, zasięgu i innych danych technicznych.
Porsche modele elektryczne
Ile kosztuje auto elektryczne marki Porsche?
Pierwszy elektryczny samochód Porsche, czyli model Taycan jest modelem od początku projektowanym jako auto elektryczne, a nie adaptacją innych modeli marki. W pewnym sensie tłumaczy to bardzo wysoką cenę wyjściową. Ile kosztuje elektryczny samochód Porsche? To zależy od wybranej wersji napędu, baterii i wyposażenia. Najtańszy, dostępny w Polsce samochód elektryczny Porsche, czyli Taycan Turbo kosztuje niespełna 400 tys. zł. Jak na sportowe auto na prąd cena wydaje się akceptowalna, warto jednak dodać, że topowa wersja Taycana - Turbo S została wyceniona niemal dwa razy drożej. W przybliżeniu można zatem powiedzieć, że żeby myśleć o zakupie auta elektrycznego Porsche, trzeba dysponować kwotą ok. pół miliona złotych.
Samochody elektryczne Porsche - zasięgi
Dochodzimy do największych zalet elektrycznych modeli Porsche. Samochody te, mimo różnych wersji mocy układu napędowego, są w stanie przejechać ponad 400 km. Jest to zasięg, który producent uznał za minimalny, by spełnić oczekiwania klientów. Dystans, który może przejechać elektryczne Porsche należy uznać za bardzo korzystny, zwłaszcza że mówimy o autach gwarantujących bardzo dobre możliwości jezdne, dysponujące w każdej wersji mocą co najmniej ponad 400 KM.
Auta elektryczne marki Porsche - dane techniczne
Nawet podstawowy model elektrycznego Porsche musi dysponować mocnym silnikiem i rewelacyjnym przyspieszeniem do "setki". Prędkość maksymalna aut na prąd Porsche została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, jednak przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4 sekund robi wrażenie na każdym. Topowe modele elektryczne Porsche dysponują mocą rzędu ponad 750 KM. Te niewiarygodne liczby przekładają się na wrażenia z jazdy. Oczywiście wykorzystywanie potencjału tak mocnych jednostek napędowych oznacza skracanie zasięgu elektrycznego pojazdu. Porsche zadbało jednak o wystarczająco wydajne akumulatory, aby nawet w skrajnych warunkach zasięg pojazdów był co najmniej wystarczający do swobodnego przemieszczania się.