
Co jest ważne dla klientów?
Firmy energetyczne muszą obecnie wprowadzić nowe systemy billingowe, a także nowe modele obsługi klienta, co będzie za sobą niosło dodatkowe koszty, ale podniesie poziom obsługi odbiorcy energii. Obecnie jednak praktycznie dla wszystkich klientów, przy wyborze sprzedawcy energii elektrycznej, najważniejszym kryterium dalej będzie cena. Eksperci stwierdzają jednak, że jest potencjał do tego, aby mieć jakość obsługi klienta na europejskim, akceptowalnym poziomie, a jednocześnie zachować atrakcyjną cenę energii elektrycznej. Część sprzedawców jest zdania, że w Polsce istnieje duże grono klientów, dla których cena nie jest głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu energii i którzy zwracają uwagę na inne elementy, takie jak np. elektroniczny dostęp do faktur, możliwość rozliczeń przez kanały zdalne i infolinię czynną 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Klienci, którzy są zainteresowani tymi usługami są gotowi za nie dodatkowo zapłacić, co dla firm energetycznych, głównie sprzedawców, jest okazją na dodatkową marżę.Dodatkowe produkty
Firmy energetyczne widzą też możliwość dodatkowego zarobku w połączeniu sprzedaży energii elektrycznej ze sprzedażą innych usług i produktów. Na przykład małym i średnim przedsiębiorstwom oferują takie dodatkowe usługi, jak np. modernizacja i utrzymanie ich infrastruktury energetycznej. To jest podstawowy kierunek rozwoju dla sprzedawców tradycyjnych, gdzie mogą poszukiwać dodatkowej marży i nie muszą konkurować tylko ceną energii. Można spodziewać się, że w najbliższym czasie rynek odbiorców energii elektrycznej zostanie podzielony na dwie grupy. Pierwsza to będą odbiorcy, dla których najważniejsze przy wyborze sprzedawcy energii jest kryterium ceny. Drugą grupą będą natomiast klienci zainteresowani także usługami dodatkowymi i tu właśnie sprzedawcy powinni poszukiwać dodatkowej marży i będą mieli pełne pole do popisu.źródło: gramwzielone.pl