Z tego artykułu dowiesz się
Roadster jest pierwszym produkcyjnym modelem marki Tesla, oferującej samochody elektryczne. Pierwsza generacja Roadstera została zaprezentowana światu w 2007 roku, a rok później fabrykę opuściły pierwsze egzemplarze produkcyjne. Technicznie Tesla model Roadster bazuje na samochodzie Lotus Elise. Stylistycznie była jego bliźniakiem, natomiast technicznie różni się od niego oczywiście rodzajem napędu. Pierwszy Roadster posiadał trójfazowy silnik elektryczny o mocy 250 KM. Wybór właśnie Lotusa Elise jako dawcy był podyktowany bardzo dobrym współczynnikiem aerodynamicznym tego auta oraz jego niską masą własną, wynoszącą w zależności od wersji od ok. 800 do 900 kg. Wersja produkcyjna Tesli model Roadster, ze względu na wagę baterii litowo-jonowych była wyższa aż o około 500 kg, jednak osiągi, ze względu na wykorzystanie silnika elektrycznego o stosunkowo dużej mocy, generującego maksymalny moment obrotowy od momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia, były lepsze niż w przypadku Elise, wykorzystującego silnik spalinowy.
Tesla Roadster – dane techniczne
Pierwsza generacja Tesli Roadster była produkowana do 2012 r. Pięć lat później, światło dzienne ujrzał koncept drugiej odsłony tego sportowego auta. Już w momencie prezentacji Elon Musk, właściciel marki Tesla, ogłosił, że na premierę wersji produkcyjnej tego samochodu będzie trzeba długo poczekać. Pierwotnie plany zakładały produkcję Tesli model Roadster II w 2020 r., jednak okazało się, że zostaną one przesunięte na, co najmniej, końcówkę roku 2021, a prawdopodobnie na rok 2022 lub 2023.
Tesla Model Roadster – zasięg
Choć Tesli Roadster II nadal nie można kupić, ujawnione zostały jej prawdopodobne dane techniczne oraz cena. Auto będzie tym razem sportowym coupe a nie klasycznym roadsterem. Nadwozie nie zostanie tym razem zapożyczone, ale przygotowane w całości przez stylistów i inżynierów Tesli. Najwięcej uwagi przykuwają jednak dane techniczne modelu Roadster II. Auto ma osiągać prędkość do 400 km/h i przyspieszać do 100 km/h w mniej niż dwie sekundy. Jednocześnie nowa Tesla Roadster ma oferować zasięg dobijający do 1000 km. Jeżeli zapowiedzi się potwierdzą, Tesla będzie w czołówce super sportowych pojazdów pod względem zasięgu, co biorąc pod uwagę fakt, że będzie samochodem elektrycznym byłoby ewenementem.
Tesla Roadster sport – cena w Polsce
Tesla Model Roadster pierwszej generacji jest obecnie rynkowym rarytasem, praktycznie niedostępnym do kupienia na polskim rynku (mowa oczywiście o samochodach używanych). Jedyną możliwością dla osób, chcących jeździć elektrycznym Roadsterem jest import indywidualny zza granicy, np. z Niemiec. Ze względu na unikalność tego auta ceny są jednak wysokie. Na portalach ogłoszeniowych można znaleźć oferty opiewające na od ok. 100 do nawet 400 tys. zł. Przypomnijmy, że mówimy o samochodzie kilku lub kilkunastoletnim (produkcja Modelu Roadster zakończyła się w 2012 r.).
Osoby, które chcą kupić najnowszą sportową Teslę Roadster II generacji muszą uzbroić się w cierpliwość, gdyż samochodu nie ma jeszcze w produkcji. Już teraz producent pobiera jednak zaliczki od osób, które chcą nabyć auto jako pierwsze. Jak wysoka to zaliczka? Na ten moment jest to 50 tys. dolarów za wersję standardową, przy czym w momencie odbioru auta będzie trzeba dopłacić jeszcze 150 tys. dolarów (cena to 200 tys. dolarów). Ciekawostką jest tzw. edycja kolekcjonerska, w ramach której powstanie tylko tysiąc samochodów Roadster. Aby zapisać się na listę oczekujących na ten model, trzeba już teraz wpłacić pełną kwotę, a cena wynosi 250 tys. dolarów. Niewykluczone, że w związku z opóźnieniem startu produkcji auta, ceny jeszcze wzrosną. Możliwe zatem, że ci, którzy nie wpłacą zaliczki już teraz, finalnie zapłacą za ten samochód więcej.