Z tego artykułu dowiesz się
Auto hybrydowe
W zwykłej hybrydzie, energia potrzebna do naładowania akumulatora odzyskiwana jest w czasie hamowania, poprzez przetworzenie energii kinetycznej na energię elektryczną. Ta energia wykorzystywana jest następnie do zasilenia silnika elektrycznego, który wspomaga pojazd przy ruszaniu, pozwalając mu uzyskać optymalne warunki pracy. Dzięki temu minimalizujemy pracę silnika spalinowego, który pracuje w mniejszym stopniu i przyspieszanie nie powoduje tak wielkiego wzrostu spalania jak mamy to w przypadku samochodów benzynowych. Istnieją też hybrydy, które ładujemy podobnie jak mamy to w przypadku samochodów elektrycznych. Mają one większy zasięg przy jeździe na samym prądzie (około 50km) i zainstalowane zupełnie inne rozwiązania techniczne. Wbrew pozorom hybrydy są dużo prostszymi konstrukcjami niż te napędzane tylko silnikiem spalinowym. Jednak przy próbie samodzielnej naprawy kilka problemów może przerosnąć domowego majsterkowicza, a w dodatku usterki związane z elektroniką nie zostaną naprawione w pierwszym lepszym warsztacie.Na chwilę obecną w Polsce brakuje serwisów nieautoryzowanych przeznaczonych do takich aut, wynika to z małego zapotrzebowania, ale z biegiem czasu także ten rynek usług rozwinie się. Samochody tego typu mają jedną widoczną wadę – muszą być regularnie używane. Nieużywanie samochodu kończy się całkowitym rozładowaniem akumulatora i brakiem możliwości jego ładowania, taki sprzęt nie nadaje się wtedy już do użytku. Rynek samochodów hybrydowych rozwija się całkiem dobrze. Najwięcej takich aut spotkamy w Azji. Dlatego też sprzedaż jest zdominowana przez firmy japońskie, które chwalą się ponad 95% udziałami na globalnym rynku. To takie marki jak Toyota z Lexusem oraz Honda zapoczątkowały erę samochodów hybrydowych w Europie i to większość ich maszyn znajdziemy na rynku wtórnym, który powoli zaczyna się rozwijać.
Auto elektryczne
Dzisiejsze samochody elektryczne nie mogą być porównywane z samochodami spalinowymi czy nawet hybrydowymi. Konkurenci mają o wiele lepsze parametry, pozwalając nie tylko szybciej jeździć, ale także zapewniając znacznie większy zasięg wykorzystując prąd. Przewaga konkurencji, która bardziej zagraża ekologii jest widoczna w każdym aspekcie. Akumulatory - dzięki nim można przemieszczać się na odpowiednie odległości, najnowsze modele mogą pokonać do 400km na jednym ładowaniu. Obecnie stosowane są akumulatory o większej pojemności przy ograniczeniu ich wielkości. Zazwyczaj umieszczane są w tylnej części samochodu lub pod spodem, w zależności od ich ilości czy też przesłanek technicznych. Zdarza się, że zamiast jednego silnika stosuje się kilka mniejszych, odpowiednio rozlokowanych tak, aby bez problemu mogły nadawać prędkość.Energia z akumulatorów przekazywana jest do silnika, skąd kierowana jest do kół bezpośrednio lub też przy zastosowaniu odpowiednich mechanizmów i przekładni. Tutaj także stosowane jest rozwiązanie, które polega na odzyskiwaniu części energii w czasie hamowania, co pozwala zwiększyć maksymalny zasięg pojazdu nawet o około 20%. Co do użytkowania auta, akumulatory tracą stosunkowo szybko swoją sprawność, dlatego trzeba je wymieniać. Jest to drogi proces i w dodatku recykling jest w większości przypadków praktycznie niemożliwy.