Z tego artykułu dowiesz się
Zgrabne, miejskie MINI wreszcie doczekało się swojej wersji elektrycznej, w której jego producent, marka BMW postanowił wykorzystać elementy stosowane w elektrycznym BMW i3. Takie posunięcie pozwoliło wyposażyć MINI Electric, oznaczane przez producenta symbolem SE, w elektryczny napęd bez szwanku dla jego pojemności bagażnika czy ilości dostępnego miejsca w środku dla kierowcy i jego pasażerów. Poza tym model ten nie różni się zbytnio pod względem wyglądu zewnętrznego od swoich standardowych 3- drzwiowych wersji. Jedynym charakterystycznym dla niego elementem jest bowiem zaślepiony grill oraz limonkowy pas na przedniej części nadwozia. Wobec tego MINI Electric mierzy 385 centymetrów długości, 172,7 centymetra szerokości i 143,2 centymetra wysokości. Jego osie rozstawione są natomiast na szerokość 249,5 centymetra.
MINI Electric — cena w Polsce
MINI Electric oferowany jest przez producenta w salonach wyłącznie w jednej wersji silnikowej. Jego cena bazowa wynosi więc od 142 000 złotych. Warto jednak wspomnieć, że nawet najtańsza wersja tego modelu samochodu elektrycznego wciąż prezentuje się atrakcyjnie pod względem jego wyposażenia. Dzięki temu fani MINI na pewno nie zawiodą się na nim.
Kierowcy otrzymują jednak możliwość doposażenia tego auta także o jeden z kilku pakietów do wyboru. W związku z tym za dodatkowe wyposażenie należy dopłacić do bazowej ceny:
- w przypadku pakietu M - 15 430 złotych,
- w przypadku pakietu L - 26 440 złotych,
- w przypadku pakietu XL - 35 260 złotych.
Model ten mieści się więc w limitach rządowych dopłat w ramach programu Mój Elektryk, nawet w przypadku wersji z najbogatszym pakietem wyposażenia.
MINI Electric — zasięg
MINI Electric posiada zastosowany akumulator o pojemności 32,6 kWh, dzięki temu można nim pokonać na jednym ładowaniu do 234 kilometrów w trybie mieszanym oraz do 313 kilometrów w trybie miejskim.
Średnie zużycie energii elektrycznej w trakcie pokonywania trasy 100 kilometrów plasuje się natomiast na poziomie od 15,2 do 15,8 kWh. Sam akumulator objęty jest z kolei gwarancją 8 lat z limitem do 160 000 kilometrów jak w przypadku większości modeli samochodów elektrycznych. Jego niewielka pojemność sprawia natomiast, że ładowanie go nie zajmuje zbyt wiele czasu. Za pomocą szybkiej ładowarki DC 50 kW do 80% można napełnić go w zaledwie 35 minut, z kolei w przypadku użycia ładowarki AC 11 kW w 2,5 godziny.
MINI Electric — dane techniczne
W pełni elektryczne pierwsze MINI pod swoją maską skrywa silnik o mocy 135 kW przekładające się na 184 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy na poziomie 270 Nm. Dzięki temu jest ono w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy oraz uzyskać maksymalną prędkość do 150 km/h.
Sam napęd w MINI Electric przekazywany jest natomiast na przednią oś. Masa własna pojazdy wynosi z kolei 1440 kilogramów, a jego największą zaletą jest nisko osadzony środek ciężkości. Oznacza to więc, że pomimo nowego napędu elektrycznego MINI SE wciąż pozostało zwinnym autem miejskim, które obecnie nie ma praktycznie żadnych konkurentów wśród aut elektrycznych w swoim segmencie B. Zaliczane ono może być bowiem nadal do aut premium, które jednak jest o wiele przyjaźniejsze środowisku.