Kiedy zadzwonić po pogotowie energetyczne? Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań odnośnie tej usługi. Społeczeństwo ma stosunkowo małą świadomość odnośnie podejmowania odpowiednich czynności związanych z awariami. Na pogotowie energetyczne trzeba zadzwonić gdy:
- zauważysz uszkodzone linie wysokiego napięcia
- zauważysz iskry wydobywające się z jakiegoś pomieszczenia, skrzynki energetycznej (pod żadnym pozorem nie zbliżać się!)
- odrzucisz przyczyny opisane w tym artykule
- wykonałeś remont i dokonałeś uszkodzenia instalacji elektrycznej
- gdy Twój licznik działa nieprawidłowo
Dlaczego w Twoim mieszkaniu, bądź firmie nie ma prądu? Powodów może być wiele a poniżej wymieniamy te najczęściej spotykane:
- niezależna awaria na obszarze dystrybucji Enea
- wyłączone bezpieczniki
- nieopłacone rachunki
- usterka w lokalu odbiorcy prądu.
Awaria prądu w firmie lub domu. Co robić?
Jeśli w Twoim domu, bądź firmie przestaną świecić żarówki, wyłączą się komputery i przestanie działać pralka i lodówka, a po drugiej stronie ulicy widać włączone lampy i pracujące maszyny, to prawdopodobnie doszło do awarii sieci w Twoim obszarze dystrybucji energii elektrycznej, lub planowanego wcześniej wyłączenia z powodu np. konserwacji sieci. W tym momencie trzeba przede wszystkim:
- zachować spokój
- upewnić się, czy mamy włączone bezpieczniki
- sprawdź czy na terenie firmy lub w domu nie widać miejsca powstania awarii
Powinny to być pierwsze czynności jakie wykonujemy, po to, aby nie zgłaszać zbyt wcześnie awarii, którą w tym wypadku można samodzielnie usunąć lub w przypadku wykonania kontaktu wiedzieć co jest źródłem problemu.
Planowane wyłączenia Enea
Co zrobić wypadku, gdy bezpieczniki są włączone, a my nadal nie mamy prądu? Zakładając że mamy dostępny internet w smartfonie czy laptopie, to polecamy przejść na stronę Operator Enea, a tam w zakładce planowane wyłączenia poszukać, czy może było to wcześniej planowane wyłączenie. W razie kłopotów polecamy skorzystać z krótkiego przewodnika odnośnie planowanych odłączeń. Nie ma potrzeby dzwonienia pod numer 991, gdy Twój adres znajduje się na liście awarii Enea.
Błędne odczyty licznika
Co jeśli licznik wskazuje zdecydowanie zbyt duże wartości? Wtedy mamy do czynienia z awarią licznika, której nie możemy naprawić samodzielnie (pod żadnym pozorem!), ponieważ jest to własność naszego dystrybutora. Drugą możliwością jest kradzież prądu. Takie zdarzenie trzeba zgłosić, można to uczynić w wybrany sposób:
- telefoniczny,
- internetowy,
- pisemny.
Zadłużenie odbiorcy
Jakie jeszcze mogą być przyczyny braku prądu, skoro na 991 stwierdzili, że nie nastąpiła żadna awaria z ich strony? Możliwe jest, że doszło do odłączenia dostaw prądu z powodu zadłużenia odbiorcy, czyli po prostu niezapłacenia rachunków. W tym wypadku trzeba jak najszybciej uregulować zaległości, najlepiej korzystając z konta eBOK Enea. Wszelkie wątpliwości można wyjaśnić dzwoniąc do pracowników biura obsługi klienta, odpowiedzą oni na pytania i udzielą odpowiednich rad dotyczących postępowania w tej sytuacji.
Awaria prądu na terenie Enea
Jeśli dotychczasowe możliwości nie są wyjaśnieniem nagłego braku prądu nie pozostaje nic innego jak zgłoszenie awarii na bezpłatny i całodobowo dostępny numer 991. Bezzwłocznie zostanie skierowana na miejsce ekipa fachowców, którzy zdiagnozują usterkę i jeśli jest to defekt leżący w kwestii dystrybutora to możliwie szybko się jej pozbędą. W przeciwnym razie będziemy zmuszeni do zapłaty, jeśli np. awaria dotyczy wewnętrznej instalacji w budynku. Informacje o tym za co trzeba będzie zapłacić, a za co nie znajdziemy w umowie o świadczenie usługi dystrybucji.