Z tego artykułu dowiesz się
- Rekompensata za prąd dla wszystkich: niższa opłata przejściowa oraz akcyza. Ile zyskamy?
- Rekompensaty za prąd z tytułu wyższych umów na rok 2019 dla firm i samorządów
- Fundusz wypłaty różnic cen będzie rozliczał rekompensaty za prąd
- Ceny prądu w 2019 roku nie wzrosną, w kolejnych latach szansa na to jest niewielka
Rekompensata za prąd dla wszystkich: niższa opłata przejściowa oraz akcyza. Ile zyskamy?
Rząd przed świętami Bożego Narodzenia przedstawił projekt ustawy zakładający obniżenie dwóch opłat, które wpływają na wysokość rachunku za prąd. Chodziło o obniżenie akcyzy dla 1 MWh z poziomu 20 złotych do 5 złotych oraz obniżenie stałej opłaty przejściowej o 95%. Słowo zostało dotrzymane i od nowego roku będziemy płacić dużo niższe stawki niż w roku 2018. Opłata przejściowa w zależności od naszego rocznego zużycia prądu i grupy taryfowej, w której się rozliczamy będzie naliczana w następującej wysokości:
- Dla gospodarstw domowych opłata przejściowa była stałą comiesięczną kwotą doliczaną do każdego rachunku
Dla osób zużywających rocznie powyżej 1200 kWh zmieni się ona z 6,50 zł netto do poziomu 0,33 zł netto miesięcznie. Daje to w skali roku oszczędność na poziomi ponad 90 zł brutto.
Dla osób zużywających rocznie od 500 do 1200 kWh zmieni się ona z 1,90 zł nett do poziomu 0,10 zł netto miesięcznie. Daje to w skali roku oszczędność na poziomie 25,50 zł brutto.
Dla osób zużywających poniżej 500 kWh zmieni się ona z 0,45 zł netto do poziomu 0,02 zł netto miesięcznie. Daje to w skali roku oszczędność na poziomie 6,30 zł brutto.
Widać wyraźnie, że osoby zużywające najwięcej prądu zyskują najwięcej
- Dla firm tzw. opłata przejściowa inaczej niż dla gospodarstw domowych była naliczana w każdym miesiącu w odniesieniu do 1kW mocy umownej. Jej wysokość również się zmieniła, ale w zależności od grupy taryfowej. Została tak samo jak w przypadku klientów indywidualnych obniżona o 95%
Firmy rozliczające się w grupach taryfowych zaczynających się od litery C czyli C11, C12a, C12b, C21, C22a, C22b oraz C23 będą płacić 0,08zł netto w roku 2019 przy opłacie wysokości 1,65zł netto za każdy 1kW mocy umownej miesięcznie w roku 2018. Dla przykładu firma rozliczająca się w taryfie C11 z mocą umowną na poziomie 10kW w skali roku zaoszczędzi 188,40 złotych netto.
Firmy rozliczające się w grupach taryfowych zaczynających się od litery B czyli B11, B21, B22, B23 zapłacą w roku 2019 0,19 zł netto przy koszcie na poziomie 3,80 zł netto w roku 2018. Przykładowo firma rozliczająca się w taryfie B23 o mocy umownej równej 100kW w skali roku zaoszczędzi 4 322 złotych netto.
Energia dla biznesu, tak samo jak dla gospodarstw domowych, działała zasada, że im wyższy rachunek za prąd płaciliśmy do tej porty, tym wyższe będą nasze oszczędności wynikające ze zmian przepisów.
Z tytułu obniżenia wysokości akcyzy o 15 zł na każdej MWh oszczędności są proporcjonalne do naszego zużycia energii elektrycznej zarówna dla gospodarstw domowych jak i firm. Jeśli zatem nasza firma zużywa rocznie 20 000 kWh to zapłaci za prąd o 300 złotych mniej.
Rekompensaty za prąd z tytułu wyższych umów na rok 2019 dla firm i samorządów
Nowością, o której parlamentarzyści i opinia publiczna dowiedziała się po świętach Bożego Narodzenia w trakcie obrad sejmu okazały się rekompensaty za podpisywanie wyższych umów sprzedaży prądu przez firmy i samorządy na rok 2019. O ile w przypadku wcześniej opisanych obniżek opłat stałych i podatków sprawa jest bardzo prosta, o tyle forma przyznawania rekompensat za podpisane umowy wymuszające na spółkach handlujących prądem zmianę warunków umów budzi na dzień dzisiejszy dużo pytań co do chociażby zgodności takiej formy wsparcia w kontekście pomocy publicznej. Nie będziemy tutaj jednak dochodzić, czy taka pomoc nie zostanie zakwestionowana przez Komisję Europejską, tylko skupimy się na tym co zostało uchwalone pod koniec roku w sejmie i w ostatni dzień roku 2018 podpisane przez Prezydenta Andrzeja Dudę.
Rekompensaty za prąd będą przyznawane podmiotowi, który po 30 czerwca 2018 roku zawarł nową umowę sprzedaży lub umowę kompleksową z ceną wyższą lub stawką opłaty wyższą od ceny lub stawki wynikającej z ostatnio obowiązującej umowy. Spółka handlująca prądem ma obowiązek zmiany warunków umowy do dnia 1 kwietnia 2019, a korygowane opłaty za prąd w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 marca 2019 roku będą zwracane przez sprzedawcę prądu na konta bankowe klientów.
Fundusz wypłaty różnic cen będzie rozliczał rekompensaty za prąd
Powołany został specjalny fundusz: Fundusz wypłaty różnic cen, którego zadaniem będzie kierowanie środków do firm handlujących prądem, a te będą je przelewać na konta swoich klientów. Zasada działania jest taka, że nasz obecny sprzedawca prądu wysyła elektroniczny wniosek do funduszu wypłaty różnic cen, w którym określa wolumen energii jaki został sprzedany klientowi końcowemu w okresie od 1 stycznia 2019. Wniosek ten jest weryfikowany przez Zarządcę Rozliczeń i po jego zatwierdzenia w terminie 14 dni wypłacane są środki na konto dostawcy prądu w Polsce, który później ma je zwrócić swoim klientom. O tym w jaki sposób rekompensaty będą wypłacane przez największe spółki obrotu takie jak Enea, Energa, Tauron czy PGE dowiemy się w ciągu najbliższych tygodni. Póki co na stronach sprzedawców pojawiły się komunikaty mówiące o konieczności dostosowania się przez nie do nowych przepisów.
źródło: Energa Obrót
Rekompensaty będą także oczywiście wypłacane przez inne spółki handlujące prądem. O tym jak w praktyce będzie wyglądał zwrot za wyższe ceny prądu na umowach na rok 2019 będziemy na bieżąco informować. W tej chwili sami sprzedawcy prądu czekają na odpowiednie rozporządzenia.
Ceny prądu w 2019 roku nie wzrosną, w kolejnych latach szansa na to jest niewielka
Ustawa, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku mówi także o tym, że taryfy jakie zatwierdza prezes Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek sprzedawców prądu i operatorów systemu dystrybucyjnego pozostaną na poziomie z roku 2018:
Art. 5. 1. W 2019 r. ceny i stawki opłat zawarte w taryfie lub zbiorze cen i stawek opłat za energię elektryczną opracowywanym przez przedsiębiorstwo energetyczne i wprowadzanym jako obowiązujący dla określonych w nim odbiorców, zwanym dalej „cennikiem energii elektrycznej”, przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się:
1) przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej – określa się w wysokości nie wyższej niż ceny i stawki opłat brutto stosowane w dniu 31 grudnia 2018 r., uwzględniając zmniejszenie stawek opłaty przejściowej, o której mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 2;
2) obrotem energią elektryczną – określa się w wysokości nie wyższej niż ceny i stawki opłat brutto stosowane w dniu 30 czerwca 2018 r., uwzględniając zmniejszenie stawki podatku akcyzowego na energię elektryczną, o której mowa w art. 89 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. 2. W przypadku gdy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ceny i stawki opłat w taryfie lub cenniku energii elektrycznej na 2019 r. zostały ustalone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przedsiębiorstwo energetyczne, w terminie do dnia 30 stycznia 2019 r., wystąpi do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej „Prezesem URE”, z wnioskiem o zmianę taryfy lub uwzględnia w cenniku energii elektrycznej ceny i stawki opłat ustalone zgodnie z ust. 1.
3. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do uwzględnienia cen i stawek opłat, o których mowa w ust. 1, w rozliczeniu z odbiorcą za okres od dnia 1 stycznia 2019 r.
Rząd skutecznie zablokował wzrost rachunków za prąd w roku 2019 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że olbrzymie koszty związane z wypłatą rekompensat, które wynieść mogą nawet 9 miliardów złotych w roku 2019 nie będzie można utrzymywać w nieskończoność. Problem związany ze wzrostem wysokości naszych rachunków z pewnością wróci w kolejnym roku, a skala problemu może być wtedy zdecydowanie większa. To jak zaciekle rząd walczył z podwyżkami cen energii może dziwić chociażby ze względu na to jak ceny prądu w Polsce zmieniały się w ciągu ostatnich 10 lat.
O ile w przypadku opłat związanych z dystrybucją prądu nie mamy możliwości zabezpieczenia się w przypadku ew. podwyżek cen prądu w kolejnych latach, o tyle warto szczególnie w przypadku firm zastanowić się nad zmianą sprzedawcy prądu w roku 2019. Ceny energii czynnej oferowane przez alternatywnych sprzedawców prądu na wolnym rynku, nawet bez przymusowych rekompensat i obniżek cen są i tak średnio o 15-25% niższe niż te oferowane przez największe firmy energetyczne. Podpisując umowę np. na 24 miesiące z gwarancją stałej ceny możemy być pewni, że nasze opłaty za prąd w ciągu najbliższych lat nie wzrosną.
Kolejny rok, to kolejna mocna ingerencja rządu w ceny energii. Sprawdź jak rekompensata za prąd w 2020 roku będzie wypłacana do gospodarstw domowych.