Jak obniżyć rachunki i płacić mniej za prąd w domu lub firmie?
Jeśli chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd, koniecznie rozważ zrobienie prędko konkursu ofert sprzedawców energii elektrycznej. Nie ma lepszego sposobu na szybkie zmniejszenie rachunków niż wejście na wolny rynek energii, niezależnie od tego, czy myślimy o firmie, czy o gospodarstwie domowym. Co więcej – zmiana sprzedawcy jest dużo łatwiejsza niż wydaje się to dużej liczbie osób, a z całą pewnością jest łatwiejsza niż zmiana przyzwyczajeń i długoletnich nawyków związanych z zużyciem energii. Co ciekawe – nowy sprzedawca może być tą samą firmą, od której kupowałeś/aś, ale w konkursie ofert przedstawi Ci znacznie korzystniejszą ofertę, żeby nie stracić klienta.
W zależności od kształtu zapisów w Twojej umowie z obecnym sprzedawcą prądu, musisz się liczyć z okresem wypowiedzenia – i to jest w zasadzie jedyna bariera, która może blokować Cię przed szybkim obniżeniem kosztów energii. Koniecznie sprawdź jak długi jest Twój okres wypowiedzenia i jak najszybciej podejmij kroki zmierzające do przeglądu ofert i zmiany sprzedawcy. Im dłuższy okres wypowiedzenia, tym bardziej powinno Ci się spieszyć. Nie zwlekaj.
Skąd będziesz wiedzieć, jaka oferta jest najlepsza dla Ciebie? Od czego zacząć i jak się skontaktować z nowym sprzedawcą?
Rzeczywiście przeglądanie stron internetowych każdego ze sprzedawców energii byłoby szalenie czasochłonnym i żmudnym procesem, ale nie musisz tego robić! Masz do dyspozycji naszą porównywarkę ofert, która przedstawia propozycję poszczególnych sprzedawców w sposób pozwalający na podjęcie decyzji, co dla Ciebie będzie najlepsze. Po wyborze konkretnej oferty od konkretnego sprzedawcy możesz skorzystać z przycisku „Skontaktuj się ze sprzedawcą” i wysłać swoje zapytanie. Dalej – potencjalny oferent pokieruje Cię dalej. W naszej porównywarce znajdziesz tylko zweryfikowane podmioty, więc nie musisz się obawiać, że oddając inicjatywę nowej firmie, ktoś będzie chciał wykorzystać to, że możesz mieć mniejsze rozeznanie w rynku energii i procesie zmiany sprzedawcy.
Jeśli do tego momentu myśl o podejmowaniu kontaktu z nowym sprzedawcą energii sprawiała dyskomfort, być może pocieszająca będzie dla Ciebie informacja, że ponad 73% firm w Polsce z różnych względów nie podejmuje żadnych aktywnych działań zmierzających do zmiany sprzedawcy prądu, podczas gdy 66% przyznaje, że ceny są dla nich barierą w funkcjonowaniu. Możemy więc tylko domyślać się, o ile większy odsetek odczuwających dotkliwie poziom cen energii znajdziemy w grupie gospodarstw domowych, które nadal tkwią w niekorzystnym układzie ze sprzedawcą.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Optimal Energy
To znaczenia prostsze niż myślą Polacy
Niestety w polskim społeczeństwie pokutuje wiele mitów związanych ze zmianą sprzedawcy energii, co widać w wynikach naszego najnowszego badania opinii, które przeprowadzone zostało w kwietniu 2024 roku. Wśród przedsiębiorców i zarządzających firmami, a zatem w grupie, która powinna wykazywać się wyższą świadomością, niespełna 60% zna przynajmniej pobieżnie katalog czynności potrzebnych do skutecznej zmiany sprzedawcy.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Optimal Energy
Niestety co trzeci z respondentów biznesowych wskazuje na czynności (na wykresie zaznaczone na szaro), które w badaniu zostały umieszczone dla weryfikacji znajomości procesu wśród polskich firm, a w praktyce są zupełnie niepotrzebne w kontekście zmiany, o której tu mówimy.
Najważniejsze jednak jest to, że z wykorzystaniem naszej porównywarki docierasz bezpośrednio do nowego sprzedawcy, a po kontakcie możesz podpisać pełnomocnictwo, dzięki któremu nowy sprzedawca przejmie za Ciebie kontakt z dotychczasową firmą sprzedającą prąd. Praktycznie niczym nie różni się to od procedury zmiany operatora sieci telefonii komórkowej, z którą większość z nas miała do czynienia pewnie nawet po kilka razy.
Co może być ważniejsze od ceny?
Warto pamiętać o tym, że sama cena sprzedaży jest tylko jednym z parametrów umowy. Poza indywidualną wyceną, która w przypadku firm okazała się być kluczowa wg wyników naszego kwietniowego badania (czy tak samo byłoby w przypadku gospodarstw domowych?), nabywcy szukają również możliwości szybszego rozwiązania umowy bez kary umownej, a także udziału OZE w źródłach kupowanej energii. Lepiej oceniane są też oferty firm, w których konsultant doradza najlepsze rozwiązania dla danych okoliczności.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Optimal Energy
Miliony konsumentów mogą naprawdę wiele
Nie myśl, że odpowiedzialność za otoczenie leży głównie po stronie firm. Jeśli zależy Ci na czystym powietrzu w Polsce, wykonaj pierwszy krok we własnym zakresie i zmień sprzedawcę prądu na takiego, który pozyskuje go z odnawialnych źródeł energii.
Dawaj dobry przykład i namawiaj znajomych, aby zrobili to samo. Jeśli popyt na prąd z OZE będzie coraz większy, to i więcej sprzedawców będzie chciało go oferować. Tym samym coraz mniej będzie na rynku energii pozyskanej z paliw kopalnych w tradycyjnych elektrowniach. Jeśli nie wiesz, jak znaleźć taką ofertę – tutaj również nasza porównywarka służy pomocą.
Konkurencja o klienta jest dobra
Jeśli firmy muszą się postarać o klienta i konkurują między sobą – to klienci na tym korzystają. Tak samo jest w przypadku wolnego rynku energii. Warto przypomnieć sobie, że rynek energii w Polsce jest stopniowo uwalniany już od 17 lat. Przez ten czas z prawa do zmiany sprzedawcy prądu skorzystało nieco ponad 10% firm, co może wydawać się niedużym odsetkiem. Kiedy jednak spojrzymy na dane, które mówią, że te 10% firm kupuje 72% oferowanej energii w Polsce (dane za 2023 rok), będziemy mieli już pewność, że robią to najwięksi gracze. Warto brać z nich przykład.
O jakich różnicach w cenie prądu mówimy?
Aby dobrze zobrazować, z jak dużą różnicą możemy mieć tutaj do czynienia, przygotowaliśmy w raporcie ze wspomnianych badań pewne eksperymentalne wyliczenie.
W hipotetycznej sytuacji, gdy wszyscy korzystają ze stawki maksymalnej (tzw. zamrożonej) - wówczas na podstawie danych URE o łącznym zużyciu energii w Polsce można wyliczyć, że całkowity koszt energii dla firm i innych organizacji nie będących gospodarstwami domowymi wyniesie 6,2 mld zł.
Gdyby jednak do tego wyliczenia zastosować średnią cenę wyliczoną na podstawie notowań na rynku spot w poprzednim miesiącu, nawet powiększoną o marże sprzedawcy, koszty zakupu praw majątkowych oraz akcyzę, otrzymalibyśmy łączny koszt dla polskiej gospodarki na poziomie 3,95 mld zł. To 36% różnicy.
Warto więc się zastanowić, czy przepłacanie za energię jest rozsądnym podejściem. Z dużą pewnością możemy przypuszczać, że ogromna część nabywców energii zarówno po stronie firm, jak i gospodarstw domowych, zwyczajnie nie wie, o ile mniej mogłaby płacić. Na szczęście u nas można to sprawdzić.