Z tego artykułu dowiesz się
Budowa samochodów w pełni elektrycznych
Samochody elektryczne zbudowane są z podobnych elementów jak klasyczne modele spalinowe, co zresztą można zauważyć, jeśli oba z nich zostaną zaparkowane obok siebie, gdyż nie różnią się one niemal swoim wyglądem.
Podstawowym elementem odróżniającym elektryki od spalinówek jest jednak zastosowany w nich napęd elektryczny odpowiedzialny za napędzanie pojazdu. Umieszczany jest on z przodu pojazdu, a w związku z tym, że wykorzystuje on energię elektryczną do wprowadzania kół samochodu w ruch, wymaga baterii, w której będzie ona kumulowana. To właśnie one zastępują więc bak na paliwo, z kolei jego wlew zamieniony jest w pojazdach elektrycznych na gniazdo ładowania. Same baterie umieszczane są w zależności od tego, jaką koncepcję przyjmą producenci samochodów elektrycznych na przedniej, tylnej lub na obu osiach jednocześnie pod podłogą.
W jaki sposób działa silnik elektryczny w pojazdach zeroemisyjnych?
Działanie silnika elektrycznego jest o wiele prostsze, czystsze oraz cichsze niż w modelach spalinowych. Opiera się ono na przekazywaniu energii elektrycznej z baterii samochodu, który to następnie bez spalania i wybuchów przekazuje ją na wybraną oś czy też obie osie za pomocą przekładni mechanicznej lub bezpośrednio. Dzięki temu moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od 0 km/h, dzięki temu, jeśli chodzi o porównanie samochodów elektrycznych ze spalinowymi, pod względem dynamiki ruszania wypadają one o wiele lepiej.
Zaletą elektrycznych jednostek napędowych jest także ich wysoka sprawność, która dla modeli spalinowych wynosi zaledwie od 35 do 40%, gdyż zachodzi w nich proces spalania emitujący energię cieplną niewykorzystywaną do napędzania pojazdu. W elektrykach nie ma z tym jednak problemu, tak samo, jak nie trzeba stosować w olejów do smarowania ruchomych części ich silników. Przez co koszty ich eksploatacji są znacznie niższe.
Co jeszcze należy wiedzieć o tym, jak działa napęd elektryczny samochodów EV?
Choć nie brakuje przeciwników pojazdów w pełni elektrycznych, którzy zarzucają im przede wszystkim to, że zabierają one frajdę z jazdy, samochody elektryczne pozwalają na naprawdę komfortowe poruszanie się nimi nie tylko po mieście, ale i w trasie. Dowodem są na to ich parametry.
Zasięg pojazdów elektrycznych
Zasięg pojazdów elektrycznych uzależniony jest od kilku czynników, wśród których wyróżnić można między innymi:
- pojemność zastosowanych w nim baterii,
- średnie zużycie energii na 100 km,
- ciężar własny pojazdu.
W większości przypadków producenci samochodów elektrycznych gwarantują jednak możliwość przejechania elektrykiem na jednym ładowaniu około 250 kilometrów. Niektóre z modeli aut elektrycznych zapewniają natomiast zasięg nawet do ponad 500 kilometrów. Oznacza to więc, że bez problemu można nimi pojechać na weekendowy wypad na mazury z Warszawy bez obaw o konieczność częstego ładowania baterii.
Osiągi pojazdów elektrycznych
Jeśli chodzi natomiast o osiągi samochodów elektrycznych, one także pozytywnie zaskakują. Większość z modele tego typu zapewnia bowiem doskonałe przyspieszenie od 0 do 50 km/h, dzięki możliwości uzyskania przez ich silniki maksymalnego momentu obrotowego od razu po uruchomieniu pojazdu. W przypadku prędkości ranking samochodów elektrycznych otwiera natomiast Porsche Taycan pozwalający na poruszanie się nim z maksymalną prędkością równą 260 km/h. Bardziej budżetowe modele umożliwiają natomiast na rozpędzenie się nimi najczęściej do 180 km/h, co w zupełności wystarcza nawet podczas wyprzedzania na autostradach. Jeśli chodzi o moc silnika elektrycznego w samochodzie z napędem na prąd podawana jest ona natomiast najczęciej zarówno w kWh, jak i KM, aby można było ją w prosty sposób porównać z modelami spalinowymi.
Podsumowując, działanie samochodów elektrycznych oparte jest na silnikach elektrycznych, które zamiast czerpać energię ze spalanego paliwa, pobierają ją z zastosowanych w nich bateriach. Dzięki temu są one ekologiczniejsze oraz tańsze pod względem ich utrzymania.