Z tego artykułu dowiesz się
Problemy z hybrydami
Sprzedaż hybryd w Polsce idzie bardzo słabo, ponieważ użytkownicy tych samochodów nie mogą liczyć na żadne ulgi. Dodatkowym problemem jest także brak stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz fakt, że silnik hybrydowy, który ma pojemność powyżej 2 litrów, jest jeszcze obłożony wysoką akcyzą. Mając do wyboru tradycyjny samochód nawet o stosunkowo dużym spalaniu, Polacy decydują się na niego, ponieważ najważniejsze dla nich są koszty początkowe, czyli zakupu oraz komfort użytkowania, a nie oszczędności podczas eksploatacji. Nowe oraz te sprowadzane zza granicy samochody są w Polsce objęte akcyzą zależną od pojemności silnika. Przy jednostce napędowej o pojemności do 2 litrów akcyza wynosi 3,1 proc., a dla większych silników – aż 18,6 proc. Niestety większość samochodów ekologicznych posiada teraz silniki 2,4 l.Sposoby państw Europy
W Holandii na przykład, nabywcy samochodów normalnie płacą ponad 20-proc. podatek. Jednak jeśli chodzi o hybrydę wysokość podatku spada do ok. 7 proc. lub nawet do zera. Podczas pierwszej rejestracji samochodu trzeba tam również zapłacić tzw. podatek bpm, który jest obliczany na podstawie emisji CO2 danego pojazdu. Dla aut, które emitują mniej niż 88 g dwutlenku węgla na kilometr (czyli dla silników benzynowych) lub 70 g na kilometr (dla diesli) władze wprowadziły zwolnienie z podatku. Dla porównania i uzyskania rzędu wielkości finansowej, przy rejestracji najmniej ekologicznych pojazdów (które emitują powyżej ok. 200 g CO2/km), wysokość podatku bpm przekracza 15 tys. euro.Hybrydy w Polsce
U nas samochód hybrydowy będzie raczej gadżetem dla kogoś, kto chce mieć ciekawy samochód, który będzie obiektem zainteresowania. Niektóre polskie miasta starają się jednak zmienić podejście Polaków do samochodów elektrycznych i jak pisaliśmy niedawno inwestują w miejskie wypożyczalnie aut elektrycznych. Pionierem w kraju był Wrocław, a już teraz Warszawa również planuje rozpoczęcie projektu. Największe koncerny samochodowe nadal będą jednak wypuszczać nowe modele hybrydowe i wprowadzać na rynek polski, gdyż nigdy nie wiadomo, kiedy UE wprowadzi bardziej rygorystyczne ograniczenia emisji CO2 dla samochodów i trzeba będzie pozbyć się używanych, zagranicznych wraków.źródło: biznes.newseria.pl