Porównaj oferty

Licznik energii czynnej

To jak często dokonywane są odczyty liczników mierzących zużytą energię elektryczną, uzależnione jest od wybranego podczas podpisywania umowy ze sprzedawcą prądu okresu rozliczeniowego. Kwestia ta dodatkowo ma wpływ również na wysokość pojawiających się na fakturach za prąd opłat dodatkowych. Podpowiadamy więc, czym dokładnie wobec tego jest okres rozliczeniowy w przypadku sprzedaży energii elektrycznej, jakie są dostępne opcje do wyboru w jego przypadku w zależności od firmy i jak go można zmienić?

Co to jest okres rozliczeniowy?

Okres rozliczeniowy w przypadku rachunków za prąd to czas pomiędzy dokonywanym przez dystrybutorów energii elektrycznej odczytami zużycia energii w danym punkcie jej poboru. W jego przypadku istotne jest to, że nie zawsze jest on równoznaczny z tym, jak często są przesyłane rachunki za prąd.

Przykładowo w przypadku rozliczeń prognozowanych rachunki za prąd przesyłane są raz na 2 miesiące, a wskazana na nich wartość do zapłaty wynika z prognozowanego zużycia energii elektrycznej. Rzeczywisty jej odczyt dokonywany jest natomiast raz na 6 miesięcy. W związku z tym w takiej sytuacji okres rozliczeniowy to właśnie 6 miesięcy.

Ile może wynosić okres rozliczeniowy za prąd?

Podczas podpisywania umowy ze sprzedawcą prądu zarówno właściciele gospodarstw domowych, jak i firm mają do wyboru nie tylko różne taryfy prądu, ale także okresy rozliczeniowe. Jego dostępna do wyboru długość uzależniona jest natomiast od dystrybutora energii elektrycznej działającego na danym terenie. W związku z tym:

  • w Tauron okres rozliczeniowy może wynosić 1, 2, 6 lub 12 miesięcy, tak samo, jak w przypadku firmy Enea oraz Innogy (E.ON),
  • w PGE okres rozliczeniowy może wynosić 1, 2 lub 6 miesięcy,
  • w Energa okres rozliczeniowy może trwać wyłącznie 1 lub 2 miesiące.

W przypadku wyboru okresu rozliczeniowego za prąd warto pamiętać, że jest im on częstszy, tym więcej trzeba będzie zapłacić za opłatę abonamentową w ciągu roku.

Fotowoltaika a okres rozliczeniowy

W przypadku osób posiadających instalację fotowoltaiczną najkorzystniejszym wyborem jest roczny lub półroczny okres rozliczeniowy. Dwumiesięczny lub miesięczny okres rozliczeniowy dostępny w Tauron, PGE i u innych dystrybutorów prądu dla użytkowników fotowoltaiki nie sprawi bowiem, że będą w nim uwzględniane nadwyżki energii elektrycznej oddawanej do sieci, które są rozliczane raz na 12 miesięcy. Wygenerują one natomiast wyłącznie wyższe opłaty handlowe związane z częstszym dokonywaniem odczytów licznika.

Jak zmienić okres rozliczeniowy u sprzedawcy prądu?

Wybór każdego okresu rozliczeniowego za prąd ma zarówno swoje wady, jak i zalety. W przypadku miesięcznych okresów zyskuje się pewność, że płacone rachunki dotyczą wyłącznie rzeczywiście zużytego prądu, nie ma więc mowy o niedopłatach czy nadpłatach, jednak trzeba liczyć się z większymi opłatami abonamentowymi w skali roku. Z kolei kilkumiesięczne okresy rozliczeniowe obniżają wysokość dodatkowych opłat na każdym rachunku za prąd, jednak nigdy nie można mieć pewności co do tego, czy wskazana na nich prognoza jest zgodna ze zużyciem rzeczywistym.

Na szczęście każdy może w prosty sposób zmieniać okresy rozliczeniowe. W tym celu wystarczy jedynie wypełnić odpowiedni wniosek związany ze zmianą warunków dotychczasowej umowy i złożyć go u swojego sprzedawcy lub dystrybutora energii elektrycznej. W można tego dokonać w placówce firmy energetycznej lub bez wychodzenia z domu poprzez portale eBOK. Zmiana okresu rozliczeniowego jest całkowicie darmowa.