Z tego artykułu dowiesz się
Energa Operator
Zbudowany przez Energę-Operatora system jest zgodny z wymaganiami stawianymi przez Urząd Regulacji Energetyki. Tak jak było zapowiadane, system opomiarowania pozwala dokonywać pomiarów energii w 15 minutowych interwałach. Skuteczność odczytów zanotowano na poziomie 99%, co dowodzi, że projekt został dopięty na ostatni guzik i system działa bez zarzutów. Energa-Operator i jej klienci już korzystają z możliwości, które przynosi im system. W lokalizacjach, w których funkcjonują inteligentne liczniki (Drawsko Pomorskie, Władysławowo oraz Kalisz), realizacja odczytów, czy chęć zmiany taryfy energii elektrycznej nie wymaga wizyt przedstawicieli firmy, ani ruszania się z domu. Zdalnie realizowane są także inne procedury takie jak załączenia i odłączenia licznika. Uruchomione zostały również jednocześnie z instalacją liczników nowe narzędzia dla klientów: portal oraz aplikacje mobilne pozwalające na sprawdzanie zużycia energii w dowolnej chwili. Nie zaniedbano zatem komfortu użytkownika, wprowadzając go w nowe, niedziałające cudo techniki, ale zadbano o to, by klient rzeczywiście mógł trzymać rękę na pulsie sprawdzając swoje zużycie energii. Ponadto system posiada ogromną zaletę, a mianowicie umożliwia dokonanie rozliczenia w dowolnym, wyznaczonym przez klienta dniu miesiąca, w ramach ofert sprzedawców, którzy są związani z rozliczeniami.
Wdrażanie systemu
Oceniono zatem, że pierwszy etap wdrożenia inteligentnego opomiarowania zakończył się pełnym sukcesem. Podzielenie systemu na 3 niezależne warstwy – system centralny, telekomunikację oraz liczniki, sprawdził się. Dzięki temu zapewniono na prawdę dużą elastyczność i niezależność od dostawców, czy konkretnych technologii. Budowa sytemu realizowana była przy użyciu otwartych standardów, co pozwoli kupować dalsze partie infrastruktury na bardzo konkurencyjnym rynku. Obecnie trwają także prace nad wykorzystaniem systemu do wdrożenia nowych przydatnych funkcjonalności: lokalnego bilansowania energii, czy odczytów liczników innych mediów.
Obecnie firma prowadzi intensywną wymianę liczników na całym terenie swojego działania. Łączna liczba zainstalowanych urządzeń zaliczanych do urządzeń nowego typu przekroczyła już 225 tys. (wliczając w to 100 tys. już odczytywanych zdalnie) a zgodnie z pierwotnymi założeniami projektu budowy systemu inteligentnego opomiarowania, każdego miesiąca liczba zainstalowanych liczników wzrasta o ok. 30 tys. Montaż inteligentych liczników z pewnością pozytywnie wpłynie na ułatwienie procedur związanych ze zmianą sprzedawcy prądu.
Pierwszy etap w liczbach:
106 tys. – gospodarstwa domowe, które zostały objęte wymianą1558 – zmodernizowane stacje energetyczne
1558 – zainstalowane łącza telekomunikacyjne
36 – tiry transportujące liczniki do naszych domów
660 tys. zł – tyle wyniosły oszacowane wstępnie oszczędności z tytułu zastąpienia manualnych odczytów i innych czynności związanych z wizytami u klientów, zarejestrowane w okresie od początku lutego, czyli od dnia uruchomienia systemu, do końca września.
Skoro jedna firma przetarła już szlaki być może rzeczywiście czeka nas rewolucja i wkrótce w całej Polsce będą funkcjonowały inteligentne liczniki energii.
źródło: Energa Operator