Z tego artykułu dowiesz się
Liczba stacji ładowania w Polsce rośnie z miesiąca na miesiąc, choć wciąż daleko nam do naszych zachodnich sąsiadów. Za rozwój infrastruktury związanej z ładowaniem samochodów elektrycznych odpowiada natomiast w głównej mierze grupa największych sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych, w której wyróżnić można między innymi słowacki GreenWay czy polski Orlen. I choć według ich zapowiedzi pod koniec 2020 roku miało w Polsce działać już niemal 3000 stacji ładowania, w styczniu 2022 ich liczba nie przekroczyła nawet 2000.
Czy w Polsce będzie powstawać więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Choć w naszym kraju swobodnie można już podróżować samochodem elektrycznym, bez obaw o to, że nie znajdzie się ładowarki na trasie pozwalającej go naładować, co udowadnia mapa stacji ładowania i ilość dostępnych na niej punktów, to wciąż ich liczba jest znacznie mniejsza niż chociażby w Niemczech czy Francji. Wszystko za sprawą tego, że największe firmy będące właścicielami sieci ładowania samochodów elektrycznych niepoprawnie oszacowały popyt na tego typu usługi, który wynika z dużo mniejszej liczby rejestrowanych elektryków w naszym kraju, niż się tego spodziewano. W związku z tym wiele z nich postanowiło nawet całkowicie wycofać się z budowania swoich sieci ładowarek jak, chociażby Lotos czy PGE. A większość z zajmujących czołowe pozycje, jeśli chodzi o ranking sieci ładowarek samochodowych w Polsce, nie zrealizowała swoich planów zakładanych na ubiegły rok.
Dodatkowo rozwój infrastruktury związanej z ładowaniem pojazdów elektrycznych skutecznie zastopowała także pandemia oraz długi czas oczekiwania na wydanie warunków przyłączeniowych do sieci i skomplikowane kwestie związane z jej późniejszą rozbudową. Pomimo to istnieje jednak szansa, że sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce zaczną się prężniej rozwijać w najbliższym czasie. Nadzieje dają bowiem dotacje na budowę stacji ładowania, które mają zostać wprowadzone przez rządzących.
Jakie firmy mają największą sieć stacji ładowania w Polsce?
Ranking sieci ładowarek samochodowych w Polsce od lat otwiera firma GreenWay, która od samych początków elektromobilności w naszym kraju sukcesywnie buduje coraz większą liczbę punktów ładowania. W związku z tym jej stacje ładowania samochodów elektrycznych zarówno te szybkie o mocy powyżej 50 kW, jak i wolne o mocy równej lub mniejszej 22 kW stanowią obecnie niemal 20% wszystkich publicznych ładowarek udostępnianych dla kierowców elektryków. Dowodem jej niezaprzeczalnej dominacji rynku sieci ładowarek samochodowych jest, chociażby to, że tylko w 2021 roku liczba nowych rejestracji użytkowników tej sieci wynosiła 23,5 tysiąca, w 2020 roku liczba ta była natomiast równa zaledwie 8,3 tysiąca użytkowników. Obecnie GreenWay zapowiada także, że stale planuje powiększać swoją sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. Zwłaszcza o super szybkie ładowarki, o mocy 150 kW, które jako pierwsza z firm w naszym kraju udostępniła ona dla kierowców w czerwcu 2019 roku, których w 2022 roku ma powstać według zapowiedzi firmy 150 sztuk.
W 2022 roku pierwsze miejsce w rankingu sieci ładowarek samochodowych w Polsce zajmuje natomiast jednak Orlen, a właściwie jego marka specjalnie stworzona na tę potrzebę, czyli Orlen Charge. Obecnie sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych tej firmy składa się z 391 sztuk, z czego 121 stacji wyposażonych jest w ładowarki, ładujące prądem stałym DC, a 270 to modele przeznaczone do pół szybkiego ładowania prądem zmiennym AC. W związku z tym posiada on już o niemal 70 stacji ładowania więcej niż firma GreenWay. Pomimo to, jeśli chodzi o liczbę szybkich ładowarek to słowacki startup prześciga wciąż markę Orlen Charge, choć jak zapowiada firma, ma ona w planach uruchomić w tym roku nawet 158 sztuk szybkich stacji ładowania.
Daleko w tyle w rankingu sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych za wymienionymi dwoma firmami znajduje się natomiast Tauron. Pierwszą piątkę największych sieci ładowarek w naszym kraju zamyka z kolei firma EV+, a także Revent, które, choć zaliczane są do mniejszych polskich firm działających na tym rynku, również coraz prężniej na nim działają, sukcesywnie budując swoją pozycję wśród posiadaczy samochodów zasilanych energią elektryczną.
Jakie rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych dominują w sieciach ładowarek?
Choć sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych rozrastają się coraz prężniej, wciąż dominują w nich przede wszystkim rodzaje stacji ładowania do samochodów bazujące na prądzie przemiennym AC, których maksymalna moc wynosi 22 kW. Dlatego też wiodący właścicieli sieci stacji ładowania w najbliższych latach chcą skupić się na budowie szybkich stacji ładowania DC, którymi ma zapełniać się coraz bardziej mapa stacji ładowania. Oznacza to więc, że całkiem możliwe jest to, że w przyszłości będzie można naładować samochód elektryczny do 80% na większości stacji ładowania, a nie jedynie go podładować i to do tego w mniej niż nawet godzinę.