Porównaj oferty

Szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych

Pod koniec stycznia 2022 roku w Polsce było zainstalowanych i oddanych do użytku dla kierowców samochodów w pełni elektrycznych oraz hybrydowych 1992 stacje ładowania samochodów elektrycznych, zapewniających łącznie 3893 punkty ładowania. Przy czym 72% z nich stanowiły wolne ładowarki wykorzystujące prąd przemienny AC, natomiast pozostałe 28% to szybkie ładowarki bazujące na prądzie stałym DC. I choć mogłoby się wydawać, że liczba dostępnych w naszym kraju ładowarek do samochodów elektrycznych wciąż jest zbyt mała w stosunku do liczby zarejestrowanych tego typu pojazdów wynoszącej łącznie z modelami hybrydowymi w tym samym okresie 39 328 sztuk, pod względem dostępności do szybkich ładowarek Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie.

Jakie ładowarki można określić jako szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych?

Szybkimi ładowarkami samochodów elektrycznych określane są modele, które do ładowania pojazdów wykorzystują prąd stały i pracują na napięciu od 400 do 800 V. Dzięki temu moc ich ładowania waha się w zakresie od 50 kW do nawet 350 kW. Tego typu rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych, za sprawą tego, że nie muszą zmieniać prądu przemiennego w prąd stały oraz ze względu na ich moc są w stanie o wiele szybciej naładować baterie w aucie do 80%, co w zależności od jej pojemności może zajmować zaledwie od 15 minut do 2 godzin.

Stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych wyposażone są najczęściej w dwa podstawie rodzaje złączy:

  • CHAdeMO — pozwalające na podłączenie do nich pojazdów elektrycznych produkowanych przez japońskie i koreańskie koncerny samochodowe,
  • CCS Combo — przystosowane do podłączania do nich modeli samochodów elektrycznych produkowanych w Europie.

Niekiedy mogą być one także wyposażone w złącza Typu 2 oraz Tesla Connector przeznaczone do ładowania wyłącznie pojazdów marki Tesla.

Jakie wady i zalety mają stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych?

Podstawową zaletą szybkich ładowarek jest możliwość naładowania za ich pomocą samochodu elektrycznego w krótkim czasie. W związku z tym doskonale sprawdzają się one na trasach, kiedy zachodzi konieczność uzupełniania stanu baterii w pojeździe. Dzięki nim podróżowanie autami zasilanymi energią elektryczną staje się o wiele wygodniejsze i prostsze, a ich zasięg nie stanowi już takiego problemu. Dlatego też obecnie producenci samochodów elektrycznych starają się, aby ich modele można było ładować z zastosowaniem nawet super szybkich ładowarek. Doskonałym dowodem na to jest zaprezentowana w ubiegłym roku przez chińskiego producenta GAC Aion ultraszybka ładowarka A480, która ma moc do 480 kW. Podczas prezentacji tego modelu była ona dzięki temu w stanie uzupełnić 35,1 kWh pojemności baterii w zaledwie 4 minuty i 50 sekund.

Wadami szybkich stacji ładowania są jednak związane z ich utrzymaniem koszty. Generują one bowiem bardzo duże pobory energii elektrycznej ze względu na ich moc, w związku z tym ich montaż wymaga podłączenia urządzeń do sieci średniego natężenia rozliczanej za pomocą taryfy C21. Niestety z tego samego powodu, tego typu ładowarki mają również bardzo duży wpływ na obciążenia sieci. Dlatego też, jeśli w najbliższych latach nie zostanie usprawniona infrastruktura energetyczna w Polsce, dalszy rozwój szybkich stacji ładowania staje pod dużym znakiem zapytania. Już dziś zdarzały się bowiem sytuacje, w których po zamontowaniu i uruchomieniu takich ładowarek zabrakło prądu, aby zasilić okoliczne miejscowości. Rozwiązaniem tego problemu są więc inwestycje w odnawialne źródła energii takie jak fotowoltaika dla domu czy firm, magazyny energii oraz bilansowanie prądu w sieci. Oprócz tego koszt ich zakupu również nie sprzyja zwiększaniu liczby szybkich ładowarek w naszym kraju. Ceny szybkich stacji ładowania wahają się bowiem w zakresie od 40 000 do nawet 200 000 złotych.

Gdzie można znaleźć szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych?

Szybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych najczęściej zlokalizowane są w pobliżu ruchliwych ciągów komunikacyjnych, takich jak autostrady czy drogi szybkiego ruchu. Jak wskazuje mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych, można je również znaleźć na coraz większej liczbie parkingów publicznych w miastach, zwłaszcza tych większych, a także na stacjach paliw, czy w galeriach handlowych.

Korzystając z szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy jednak pamiętać, że możliwość naładowania pojazdu w szybkim czasie ma także swoje przełożenie na cenę tego typu usług. W związku z tym korzystanie z większości szybkich ładowarek udostępnianych w przestrzeni publicznej jest droższe od korzystania z modeli AC niekiedy nawet o ponad złotówkę za 1 kWh pobranego prądu. Obecnie na stacjach sieci GreenWay koszt 1 kWh w przypadku podłączenie auta do ładowarki o mocy od 70 do 140 kW wynosi 2,04 złotego. Ostateczna cena ładowania zależna jest natomiast zawsze od operatora stacji ładowania, który ustala ją w indywidualny sposób, jednak zawsze ma obowiązek podać ją do ogólnej wiadomości, tak aby każdy mógł się z nią zapoznać.

Aktualności
Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?
9 maj 2022
Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce z roku na rok rozwija się coraz bardziej. Wraz z nim powstają nowe potrzeby związane z infrastrukturą przeznaczoną do ich ładowania, która z kolei staje się jednym nowych pomysłów na biznes dla przedsiębiorców. Otworzenie własnej stacji ładowania może bowiem zapewnić w najbliższym czasie niemały dochód, którego uzyskanie będzie wymagało niewielkiego zaangażowania, poza początkowym etapem inwestycji. W związku z tym, jak otworzyć stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Czytaj więcej
Ile ładuje się samochód elektryczny na stacji?
4 maj 2022
Ile ładuje się samochód elektryczny na stacji?

Jedną z największych obaw zaraz po niewielkim zasięgu oraz wysokich składkach, jakie trzeba zapłacić za ubezpieczenie samochodu elektrycznego, jest ilość czasu, jaki jest potrzebny na jego naładowanie. W przypadku modeli spalinowych, kiedy kończy się nam paliwo, po prostu zajeżdżamy na najbliższą stację paliw, tankujemy i możemy ruszać w dalszą drogę. Jeśli chodzi natomiast o samochody elektryczne, sprawa wygląda nieco inaczej, gdyż naładowanie ich akumulatora zajmuje więcej czasu. 

Czytaj więcej
Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych
19 kwi 2022
Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych

Kierowcy samochodów elektrycznych mają kilka rozwiązań, z których mogą skorzystać, jeśli chcą naładować swoje auto. Pierwszym z nich są publiczne stacje ładowania, do których muszą jednak dojechać, a do tego ponieść opłaty za ładowanie obejmujące nie tylko cenę energii elektrycznej, ale także prowizję, jaką pobierają operatorzy stacji ładowania. Inną opcją jest natomiast ładowanie samochodu elektrycznego w domu za pomocą klasycznego gniazdka 230 V lub o wiele wydajniejszych, zyskujących na coraz większej popularności domowych stacji ładowania. Dlatego też poniżej skupiamy się na tym, jak zamontować domową stację ładowania. 

Czytaj więcej
Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
28 mar 2022
Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Jeszcze kilka lat temu, kiedy liczba samochodów elektrycznych w Polsce była niewielka, większość stacji ładowania była darmowa. Wynikało to przede wszystkim z tego, że koszt zużywanej energii elektrycznej przez właścicieli tego typu pojazdów był niższy niż koszt pobierania od nich opłat. Obecnie jednak wzrost liczby zarejestrowanych elektryków sprawił, że coraz trudniej znaleźć jest punkty ładowania, w których nie trzeba zapłacić za podłączenie do nich swojego auta.

Czytaj więcej