Z tego artykułu dowiesz się
Pod koniec stycznia 2022 roku w Polsce było zainstalowanych i oddanych do użytku dla kierowców samochodów w pełni elektrycznych oraz hybrydowych 1992 stacje ładowania samochodów elektrycznych, zapewniających łącznie 3893 punkty ładowania. Przy czym 72% z nich stanowiły wolne ładowarki wykorzystujące prąd przemienny AC, natomiast pozostałe 28% to szybkie ładowarki bazujące na prądzie stałym DC. I choć mogłoby się wydawać, że liczba dostępnych w naszym kraju ładowarek do samochodów elektrycznych wciąż jest zbyt mała w stosunku do liczby zarejestrowanych tego typu pojazdów wynoszącej łącznie z modelami hybrydowymi w tym samym okresie 39 328 sztuk, pod względem dostępności do szybkich ładowarek Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie.
Jakie ładowarki można określić jako szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych?
Szybkimi ładowarkami samochodów elektrycznych określane są modele, które do ładowania pojazdów wykorzystują prąd stały i pracują na napięciu od 400 do 800 V. Dzięki temu moc ich ładowania waha się w zakresie od 50 kW do nawet 350 kW. Tego typu rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych, za sprawą tego, że nie muszą zmieniać prądu przemiennego w prąd stały oraz ze względu na ich moc są w stanie o wiele szybciej naładować baterie w aucie do 80%, co w zależności od jej pojemności może zajmować zaledwie od 15 minut do 2 godzin.
Stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych wyposażone są najczęściej w dwa podstawie rodzaje złączy:
- CHAdeMO — pozwalające na podłączenie do nich pojazdów elektrycznych produkowanych przez japońskie i koreańskie koncerny samochodowe,
- CCS Combo — przystosowane do podłączania do nich modeli samochodów elektrycznych produkowanych w Europie.
Niekiedy mogą być one także wyposażone w złącza Typu 2 oraz Tesla Connector przeznaczone do ładowania wyłącznie pojazdów marki Tesla.
Jakie wady i zalety mają stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych?
Podstawową zaletą szybkich ładowarek jest możliwość naładowania za ich pomocą samochodu elektrycznego w krótkim czasie. W związku z tym doskonale sprawdzają się one na trasach, kiedy zachodzi konieczność uzupełniania stanu baterii w pojeździe. Dzięki nim podróżowanie autami zasilanymi energią elektryczną staje się o wiele wygodniejsze i prostsze, a ich zasięg nie stanowi już takiego problemu. Dlatego też obecnie producenci samochodów elektrycznych starają się, aby ich modele można było ładować z zastosowaniem nawet super szybkich ładowarek. Doskonałym dowodem na to jest zaprezentowana w ubiegłym roku przez chińskiego producenta GAC Aion ultraszybka ładowarka A480, która ma moc do 480 kW. Podczas prezentacji tego modelu była ona dzięki temu w stanie uzupełnić 35,1 kWh pojemności baterii w zaledwie 4 minuty i 50 sekund.
Wadami szybkich stacji ładowania są jednak związane z ich utrzymaniem koszty. Generują one bowiem bardzo duże pobory energii elektrycznej ze względu na ich moc, w związku z tym ich montaż wymaga podłączenia urządzeń do sieci średniego natężenia rozliczanej za pomocą taryfy C21. Niestety z tego samego powodu, tego typu ładowarki mają również bardzo duży wpływ na obciążenia sieci. Dlatego też, jeśli w najbliższych latach nie zostanie usprawniona infrastruktura energetyczna w Polsce, dalszy rozwój szybkich stacji ładowania staje pod dużym znakiem zapytania. Już dziś zdarzały się bowiem sytuacje, w których po zamontowaniu i uruchomieniu takich ładowarek zabrakło prądu, aby zasilić okoliczne miejscowości. Rozwiązaniem tego problemu są więc inwestycje w odnawialne źródła energii takie jak fotowoltaika dla domu czy firm, magazyny energii oraz bilansowanie prądu w sieci. Oprócz tego koszt ich zakupu również nie sprzyja zwiększaniu liczby szybkich ładowarek w naszym kraju. Ceny szybkich stacji ładowania wahają się bowiem w zakresie od 40 000 do nawet 200 000 złotych.
Gdzie można znaleźć szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych?
Szybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych najczęściej zlokalizowane są w pobliżu ruchliwych ciągów komunikacyjnych, takich jak autostrady czy drogi szybkiego ruchu. Jak wskazuje mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych, można je również znaleźć na coraz większej liczbie parkingów publicznych w miastach, zwłaszcza tych większych, a także na stacjach paliw, czy w galeriach handlowych.
Korzystając z szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy jednak pamiętać, że możliwość naładowania pojazdu w szybkim czasie ma także swoje przełożenie na cenę tego typu usług. W związku z tym korzystanie z większości szybkich ładowarek udostępnianych w przestrzeni publicznej jest droższe od korzystania z modeli AC niekiedy nawet o ponad złotówkę za 1 kWh pobranego prądu. Obecnie na stacjach sieci GreenWay koszt 1 kWh w przypadku podłączenie auta do ładowarki o mocy od 70 do 140 kW wynosi 2,04 złotego. Ostateczna cena ładowania zależna jest natomiast zawsze od operatora stacji ładowania, który ustala ją w indywidualny sposób, jednak zawsze ma obowiązek podać ją do ogólnej wiadomości, tak aby każdy mógł się z nią zapoznać.