Porównaj oferty

Stacje ładowania samochodów elektrycznych - rodzaje i wtyczki

Choć stacje ładowania samochodów elektrycznych, pozwalające naładować ich baterię i poruszać się nimi po drogach są stosunkowo prostymi konstrukcjami, obecnie na rynku można znaleźć wiele ich różnorodnych rodzajów i modeli. Sklasyfikowane są one pod względem przeznaczenia, zastosowanych w nich wtyczek pozwalających je dopasować do tych, w które wyposażają auta producenci samochodów elektrycznych, a także ich mocy, od której zależy to, w jak szybkim czasie są one w stanie naładować pojazd zasilany energią elektryczną.

Rodzaje ładowarek do samochodu elektrycznego ze względu na ich przeznaczenie

Podstawowy podział ładowarek do samochodów elektrycznych wyróżnić można ze względu na ich przeznaczenie. Dlatego też producenci stacji ładowania oferują zarówno modele do użytku domowego, jak i przystosowane do użytku publicznego, komercyjnego. Podstawową różnicą między nimi jest wobec tego to, gdzie są one docelowo montowane. Pierwsze z ładowarek najczęściej znajdują zastosowanie w przydomowych garażach czy na parkingach wokół firm lub sklepów. Ładowarki publiczne montowane są natomiast zazwyczaj na publicznych parkingach, przy autostradach oraz centrach handlowych.

Oprócz tego różnią się one także zazwyczaj swoją mocą oraz wyposażeniem. Stacja ładowania do samochodu elektrycznego przeznaczona do montażu w przestrzeni publicznej posiada bowiem najczęściej wbudowany czytnik RFID oraz umożliwia połączenie jej z oprogramowaniem zewnętrznym pozwalającym nadzorować jej prace i pobierać opłaty za sesje ładowania auta. Do tego domowe stacje ładowania w postaci Wallboxów wyposażone są zazwyczaj wyłącznie w jedno gniazdo, a publiczne stacje najczęściej w dwa, pozwalające jednocześnie ładować dwa samochody.

Jaką moc może mieć stacja ładowania samochodu elektrycznego?

W przypadku mocy, jaką oferują poszczególne rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych, od których zależy przede wszystkim czas, jaki jest potrzeby do naładowania za ich pomocą pojazdu, wyróżnić można modele:

  • o mocy 2 kW, będące najczęściej ładowarkami dostarczanymi fabrycznie wraz z autem, które przeznaczone są do podłączenie do gniazdka 230 V, cechujące się najwolniejszym czasem ładowania,
  • o mocy od 3,6 do 7,5 kW, zasilane prądem zmiennym AC jednofazowym, stosowane zazwyczaj jako domowe stacje ładowania, ponieważ oferują wciąż stosunkowo długi czas ładowania pojazdów,
  • o mocy od 11 do 22 kW, zasilane również prądem zmiennym AC jednak trójfazowym, które stosowane są zarówno w przypadku domowych stacji ładowania pojazdów, jak i tych publicznych,
  • o mocy 50 kW zasilane za pomocą prądy stałego DC, określane jako szybkie ładowarki ze względu na fakt, że pozwalają naładować samochód elektryczny do 80% w około 45 minut w zależności od pojemności zastosowanej w nim baterii, stosowane w publicznych stacjach ładowania,
  • o mocy powyżej 50 kW, dochodzącej nawet do 350 kW, określane jako super szybkie ładowarki, które zasilane są również prądem stałym DC, pozwalające naładować samochód elektryczny w bardzo szybkim czasie, montowane wyłącznie w miejscach z odpowiednio przystosowanym do tego przyłączem elektrycznym.

W jakie wtyczki może być wyposażona ładowarka do samochodu elektrycznego?

Ostatni z podziałem na rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych dotyczy zastosowanych w nich wtyczek. W tym przypadku są one różne w zależności od tego, czy urządzenia te wykorzystują do ładowania pojazdów prąd stały, czy też zmienny. W związku z tym w przypadku ładowarek AC o maksymalnej mocy do 22 kW wyróżnia się wtyczki:

  • Typu 1 — które stosowane są w wolnych ładowarkach o mocy do 7,4 kW, jednak bardzo rzadko, ze względu na fakt, że niemal wszystkie samochody elektryczne w Europie wyposażone są w gniazda typu 2,
  • Typu 2 — będące najpowszechniejszym rozwiązaniem, obsługujące zarówno ładowarki zasilane prądem jedno, jak i trójfazowym.

Z kolei ładowarki do samochodów elektrycznych zasilane prądem stałym DC wyposażone są w następujące trzy rodzaje wtyków:

  • CHAdeMO — obsługujące moc do 50 kW, pozwalające naładować samochód elektryczny w szybkim czasie, przystosowane do obsługi pojazdów elektrycznych produkowanych przez japońskie i koreańskie koncerny,
  • CSS — podobnie jak wtyczki CHAdeMO obsługujące moc do 50 kW, jednak nie tylko w przypadku prądu DC, ale także AC, kompatybilne z większością europejskich modeli samochodów elektrycznych,
  • Tesla Supercharger — będące wtykami przeznaczonymi wyłącznie do ładowania samochodów elektrycznych marki Tesla, obsługujące moc od 50 do 120 kW.

Stacja ładowania samochodu elektrycznego — jak wybrać odpowiedni model?

Aby wybrać odpowiedni rodzaj stacji ładowania samochodów elektrycznych do swoich potrzeb, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, gdzie ma być ona zamontowana oraz w jaki sposób wykorzystywana. Dodatkowo istotną kwestią jest także rodzaj zastosowanych w niej wtyków, a także moc, które powinny być dopasowane do samochodów, które mają one ładować oraz mocy posiadanej instalacji, do której mają być one podłączone.

Aktualności
Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?
9 maj 2022
Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce z roku na rok rozwija się coraz bardziej. Wraz z nim powstają nowe potrzeby związane z infrastrukturą przeznaczoną do ich ładowania, która z kolei staje się jednym nowych pomysłów na biznes dla przedsiębiorców. Otworzenie własnej stacji ładowania może bowiem zapewnić w najbliższym czasie niemały dochód, którego uzyskanie będzie wymagało niewielkiego zaangażowania, poza początkowym etapem inwestycji. W związku z tym, jak otworzyć stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Czytaj więcej
Ile ładuje się samochód elektryczny na stacji?
4 maj 2022
Ile ładuje się samochód elektryczny na stacji?

Jedną z największych obaw zaraz po niewielkim zasięgu oraz wysokich składkach, jakie trzeba zapłacić za ubezpieczenie samochodu elektrycznego, jest ilość czasu, jaki jest potrzebny na jego naładowanie. W przypadku modeli spalinowych, kiedy kończy się nam paliwo, po prostu zajeżdżamy na najbliższą stację paliw, tankujemy i możemy ruszać w dalszą drogę. Jeśli chodzi natomiast o samochody elektryczne, sprawa wygląda nieco inaczej, gdyż naładowanie ich akumulatora zajmuje więcej czasu. 

Czytaj więcej
Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych
19 kwi 2022
Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych

Kierowcy samochodów elektrycznych mają kilka rozwiązań, z których mogą skorzystać, jeśli chcą naładować swoje auto. Pierwszym z nich są publiczne stacje ładowania, do których muszą jednak dojechać, a do tego ponieść opłaty za ładowanie obejmujące nie tylko cenę energii elektrycznej, ale także prowizję, jaką pobierają operatorzy stacji ładowania. Inną opcją jest natomiast ładowanie samochodu elektrycznego w domu za pomocą klasycznego gniazdka 230 V lub o wiele wydajniejszych, zyskujących na coraz większej popularności domowych stacji ładowania. Dlatego też poniżej skupiamy się na tym, jak zamontować domową stację ładowania. 

Czytaj więcej
Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
28 mar 2022
Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Jeszcze kilka lat temu, kiedy liczba samochodów elektrycznych w Polsce była niewielka, większość stacji ładowania była darmowa. Wynikało to przede wszystkim z tego, że koszt zużywanej energii elektrycznej przez właścicieli tego typu pojazdów był niższy niż koszt pobierania od nich opłat. Obecnie jednak wzrost liczby zarejestrowanych elektryków sprawił, że coraz trudniej znaleźć jest punkty ładowania, w których nie trzeba zapłacić za podłączenie do nich swojego auta.

Czytaj więcej