Z tego artykułu dowiesz się
Choć stacje ładowania samochodów elektrycznych, pozwalające naładować ich baterię i poruszać się nimi po drogach są stosunkowo prostymi konstrukcjami, obecnie na rynku można znaleźć wiele ich różnorodnych rodzajów i modeli. Sklasyfikowane są one pod względem przeznaczenia, zastosowanych w nich wtyczek pozwalających je dopasować do tych, w które wyposażają auta producenci samochodów elektrycznych, a także ich mocy, od której zależy to, w jak szybkim czasie są one w stanie naładować pojazd zasilany energią elektryczną.
Rodzaje ładowarek do samochodu elektrycznego ze względu na ich przeznaczenie
Podstawowy podział ładowarek do samochodów elektrycznych wyróżnić można ze względu na ich przeznaczenie. Dlatego też producenci stacji ładowania oferują zarówno modele do użytku domowego, jak i przystosowane do użytku publicznego, komercyjnego. Podstawową różnicą między nimi jest wobec tego to, gdzie są one docelowo montowane. Pierwsze z ładowarek najczęściej znajdują zastosowanie w przydomowych garażach czy na parkingach wokół firm lub sklepów. Ładowarki publiczne montowane są natomiast zazwyczaj na publicznych parkingach, przy autostradach oraz centrach handlowych.
Oprócz tego różnią się one także zazwyczaj swoją mocą oraz wyposażeniem. Stacja ładowania do samochodu elektrycznego przeznaczona do montażu w przestrzeni publicznej posiada bowiem najczęściej wbudowany czytnik RFID oraz umożliwia połączenie jej z oprogramowaniem zewnętrznym pozwalającym nadzorować jej prace i pobierać opłaty za sesje ładowania auta. Do tego domowe stacje ładowania w postaci Wallboxów wyposażone są zazwyczaj wyłącznie w jedno gniazdo, a publiczne stacje najczęściej w dwa, pozwalające jednocześnie ładować dwa samochody.
Jaką moc może mieć stacja ładowania samochodu elektrycznego?
W przypadku mocy, jaką oferują poszczególne rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych, od których zależy przede wszystkim czas, jaki jest potrzeby do naładowania za ich pomocą pojazdu, wyróżnić można modele:
- o mocy 2 kW, będące najczęściej ładowarkami dostarczanymi fabrycznie wraz z autem, które przeznaczone są do podłączenie do gniazdka 230 V, cechujące się najwolniejszym czasem ładowania,
- o mocy od 3,6 do 7,5 kW, zasilane prądem zmiennym AC jednofazowym, stosowane zazwyczaj jako domowe stacje ładowania, ponieważ oferują wciąż stosunkowo długi czas ładowania pojazdów,
- o mocy od 11 do 22 kW, zasilane również prądem zmiennym AC jednak trójfazowym, które stosowane są zarówno w przypadku domowych stacji ładowania pojazdów, jak i tych publicznych,
- o mocy 50 kW zasilane za pomocą prądy stałego DC, określane jako szybkie ładowarki ze względu na fakt, że pozwalają naładować samochód elektryczny do 80% w około 45 minut w zależności od pojemności zastosowanej w nim baterii, stosowane w publicznych stacjach ładowania,
- o mocy powyżej 50 kW, dochodzącej nawet do 350 kW, określane jako super szybkie ładowarki, które zasilane są również prądem stałym DC, pozwalające naładować samochód elektryczny w bardzo szybkim czasie, montowane wyłącznie w miejscach z odpowiednio przystosowanym do tego przyłączem elektrycznym.
W jakie wtyczki może być wyposażona ładowarka do samochodu elektrycznego?
Ostatni z podziałem na rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych dotyczy zastosowanych w nich wtyczek. W tym przypadku są one różne w zależności od tego, czy urządzenia te wykorzystują do ładowania pojazdów prąd stały, czy też zmienny. W związku z tym w przypadku ładowarek AC o maksymalnej mocy do 22 kW wyróżnia się wtyczki:
- Typu 1 — które stosowane są w wolnych ładowarkach o mocy do 7,4 kW, jednak bardzo rzadko, ze względu na fakt, że niemal wszystkie samochody elektryczne w Europie wyposażone są w gniazda typu 2,
- Typu 2 — będące najpowszechniejszym rozwiązaniem, obsługujące zarówno ładowarki zasilane prądem jedno, jak i trójfazowym.
Z kolei ładowarki do samochodów elektrycznych zasilane prądem stałym DC wyposażone są w następujące trzy rodzaje wtyków:
- CHAdeMO — obsługujące moc do 50 kW, pozwalające naładować samochód elektryczny w szybkim czasie, przystosowane do obsługi pojazdów elektrycznych produkowanych przez japońskie i koreańskie koncerny,
- CSS — podobnie jak wtyczki CHAdeMO obsługujące moc do 50 kW, jednak nie tylko w przypadku prądu DC, ale także AC, kompatybilne z większością europejskich modeli samochodów elektrycznych,
- Tesla Supercharger — będące wtykami przeznaczonymi wyłącznie do ładowania samochodów elektrycznych marki Tesla, obsługujące moc od 50 do 120 kW.
Stacja ładowania samochodu elektrycznego — jak wybrać odpowiedni model?
Aby wybrać odpowiedni rodzaj stacji ładowania samochodów elektrycznych do swoich potrzeb, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, gdzie ma być ona zamontowana oraz w jaki sposób wykorzystywana. Dodatkowo istotną kwestią jest także rodzaj zastosowanych w niej wtyków, a także moc, które powinny być dopasowane do samochodów, które mają one ładować oraz mocy posiadanej instalacji, do której mają być one podłączone.