Z tego artykułu dowiesz się
Liczba stacji ładowania w naszym kraju wzrasta z miesiąca na miesiąc. Pod koniec stycznia 2022 roku było ich zamontowanych w Polsce już niemal 2000. Każda z tych stacji ładowania samochodów elektrycznych, a w szczególności publiczna, czyli taka, która udostępniania jest dla każdego kierowcy bez wyjątku, posiada swojego operatora. W wielu przypadkach są oni wyznaczani na danym terenie naszego kraju w drodze decyzji przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Pomimo to z powodzeniem niemal każdy może się nim stać, a umożliwia to między innymi franczyza stacji ładowania, którą oferuje wiele firm. W związku z tym według wielu głosów to właśnie na barkach operatorów stacji ładowania spoczywa ciężar związany z rozwojem infrastruktury niezbędnej do zwiększenia rynku elektromobilności w naszym kraju.
Kim jest operator stacji ładowania samochodów elektrycznych?
Operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania określany jest podmiot, który jest odpowiedzialny za budowę oraz zarządzanie, a także bezpieczeństwo użytkowania i konserwacje stacji ładowania. Musi on zapewnić, że na danej stacji choć jeden dostawca usługi ładowania będzie prowadził swoją działalność. Przy czym operator stacji ładowania może być jednocześnie także dostawcą usługi ładowania, czyli gwarantować możliwość korzystania z danej ładowarki, zawierać umowy ze sprzedawcami prądu oraz udostępniać informacje związane z cennikiem i warunkami ładowania na danej stacji w ogólnodostępnej formie, na przykład za pomocą strony internetowej.
W uproszczony sposób operatora można więc określić jako zarządcę stacji ładowania, który jednocześnie ma prawo do ustalania cen za korzystanie ze swoich ładowarek w indywidualny sposób określony zgodnie z przygotowanym przez siebie regulaminem i taryfą opłat.
Jakie są obowiązki operatora stacji ładowania?
Obowiązki operatorów publicznych stacji ładowania określane są ściśle przez Ustawę o elektromobilności z dnia 11 stycznia 2018 roku. W związku z tym należą do nich przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania ze stacji ładowania, zawieranie umów z dostawcą energii elektrycznej, który będzie dostarczał je na potrzeby ładowarki oraz przeprowadzanie badań technicznych stacji zarówno przed jej pierwszym uruchomieniem, jak i po naprawach likwidujących jej awarię.
Oprócz tego stacje ładowania samochodów elektrycznych muszą być przez niego wyposażone w oprogramowanie, dzięki któremu będzie można bez problemu je użytkować oraz uiszczać za to opłaty, a także być zgłoszone do rejestru Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych EIPA wraz z informacjami o ich dostępności oraz obowiązującym na nich cenniku ładowania. Co istotne brak wypełnienia któregokolwiek z obowiązków nakładanych na operatorów stacji ładowania może skutkować karą nawet do 100 000 złotych.
Kto może zostać operatorem stacji ładowania?
Operatorem stacji ładowania aut elektrycznych może zostać niemal każdy. Producenci ładowarek oferują bowiem zarówno stacje ładowania przeznaczone dla firm, jak i osób prywatnych. W praktyce, aby zamontować stację ładowania i stać się jej operatorem należy jednak dopełnić wielu formalności, które skutecznie zniechęcają wiele osób. Dlatego też w większości przypadków operatorami publicznych stacji ładowania są duże firmy, posiadające sieci ładowarek rozlokowane po całym kraju.
Najwięksi operatorzy stacji ładowania w Polsce
Za budowę i zarządzanie infrastrukturą związaną z ładowaniem samochodów elektrycznych w naszym kraju odpowiada głównie 5 firm. Ranking ładowarek elektrycznych pod tym względem od lat otwiera firma GreenWay. Jest to słowacki startup, który nadzorowany jest w Polsce przez Rafała Czyżewskiego. Firma GreenWay jest właścicielem największej liczby w Polsce zarówno szybkich, jak i standardowych stacji ładowania, a do tego stale montuje ich nowe modele. Obecnie jej udziały w rynku związanym ze stacjami ładowania wynoszą niemal 20%. Oznacza to więc, że prawie co 5 stacja ładowania w naszym kraju, z której korzystają kierowcy samochodów elektrycznych, zarządzana jest przez firmę GreenWay. W związku z tym to ile kosztuje ładowania elektryków za pomocą publicznych ładowarek, w dużej mierze zależy od cen, jakie wyznaczy właśnie ten operator, który coraz prężniej rozwija swoją sieć w Polsce.
Zaraz za firmą GreenWay największym operatorem stacji ładowania w naszym kraju jest natomiast Orlen wraz z własną marką stworzoną na potrzeby tego typu inwestycji, jaką jest Orlen Charge. Firma ta mocno inwestuje w rozwój elektromobilności w Polsce, montując na większości swoich stacji ładowarki pozwalające na naładowanie samochodu elektrycznego. Oprócz niej w zestawieniu 5 największych operatorów ładowarek znajdują się także również dwie polskie spółki energetyczne Tauron, Energa oraz EV+.
Na dalszych miejscach rankingu pod względem liczby obsługiwanych i zarządzanych przez dane firmy stacji ładowania w naszym kraju znaleźć można z kolei:
- PGE,
- Innogy,
- Lotos,
- Elocity wspólnie z NOXO,
- GO+,
- Enea.