Porównaj oferty

respect energy reklama

Jak sprawdzić, kiedy kończy się umowa na prąd?

Umowy ze sprzedawcami prądu zawierane mogą być zarówno na czas określony, jak i nieokreślony, a związany z tym wybór dokonywany jest zazwyczaj przez konsumentów podczas ich podpisywania. Jak wobec tego sprawdzić, kiedy kończy się umowa na prąd, aby nie przeoczyć tego terminu? Jakie są konsekwencje zakończenia umowy ze sprzedawcą prądu oraz o czym warto pomyśleć, kiedy zbliża się ten termin? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Wróć do: Aktualności Jak sprawdzić, kiedy kończy się umowa na prąd?

Gdzie sprawdzić, kiedy kończy się umowa na prąd?

Większość operatorów prądu w naszym kraju pozwala konsumentom na wybór związany z tym, czy umowa zawierana z nimi ma obowiązywać przez czas określony, czy też nie. Dlatego też informacji na ten temat należy szukać właśnie w umowie. Znaleźć w niej można również informacje dotyczące sposobu naliczania opłat za zakupiony prąd, a także obowiązujące w ramach podpisanego kontraktu taryfy.

Informacje na temat terminu zakończenia umowy ze sprzedawcą prądu można także uzyskać na infolinii czy w stacjonarnym biurze obsługi klienta. Aby tego dokonać, należy jednak przygotować indywidualnie przypisany numer klienta, a także dane osoby, która zawarła umowę. Niekiedy potrzebny może także okazać się numer PPE, który znaleźć można na fakturze za prąd.

Kiedy kończy się umowa na prąd po przepisaniu licznika?

Z odmienną sytuacją mamy natomiast do czynienia, kiedy licznik prądu przepisywany jest na nowego właściciela na przykład po sprzedaży nieruchomości. Aby tego dokonać, potrzebne są więc takie dokumenty jak:

  • akt własności nieruchomości,
  • dokument potwierdzający tożsamość,
  • wniosek o przepisanie licznika prądu na nowego właściciela,
  • protokół zdawczo-odbiorczy zawierający aktualny stan rzeczywisty licznika w dniu przejmowania nieruchomości.

W takiej sytuacji umowa między sprzedawcą prądu a starym właścicielem nieruchomości kończy się wraz z przeniesieniem licznika energii elektrycznej na nowego właściciela, który ma także przy tej okazji prawo do zmiany sprzedawcy energii. Od tej pory to on zobowiązany jest do ponoszenia wszelkich opłat związanych ze sprzedażą prądu.

Co się dzieje, kiedy skończy się umowa ze sprzedawcą prądu?

Jeśli umowa ze sprzedawcą prądu zawarta jest dla danego licznika energii elektrycznej na czas określony, większość firm po jej zakończeniu zazwyczaj po prostu przedłuża ją na kolejny okres, który wyszczególniony jest w warunkach umowy. Oznacza to więc, że nawet jeśli termin zakończenia umowy zostanie przeoczony, licznik energii elektrycznej nie zostanie odłączony, a jego użytkownicy nie pozostaną bez prądu. Przy czym należy pamiętać, że warunki tak przedłużonej umowy najczęściej opierają się na cennikach bazowych, mogą więc nie obejmować promocyjnych cen czy innych korzyści.

Aby umowa ze sprzedawcą prądu nie została natomiast przedłużona automatycznie, należy spełnić określone w umowę warunki, którymi najczęściej jest przesłanie jej wypowiedzenia z zachowaniem wskazanego okresu np. jednego miesiąca.

Koniec umowy ze sprzedawcą prądu to dobry czas na zmiany

Koniec umowy ze sprzedawcą prądu to nie tylko obowiązki związane z jej przedłużeniem, ale także świetna okazja do tego, aby zmienić jego sprzedawcę, na takiego, którego oferta będzie korzystniejsza zarówno pod względem ceny za 1 kWh energii elektrycznej, jak i kosztów, jakie generuje opłata handlowa lub zmianę taryfy prądu.

Zamiast zmieniać sprzedawcę prądu, można także zapoznać się z dostępnymi ofertami tego, z którym obecnie mamy podpisaną umowę. Może się bowiem okazać, że są one o wiele korzystniejsza w przypadku zawierania nowych kontraktów lub można ją rozszerzyć o dodatkowe produkty, jak ma to miejsce, chociażby w przypadku firmy Energa.

Jak dokonać zmiany sprzedawcy energii?

Aby zmienić sprzedawcę prądu, w pierwszej kolejności należy znaleźć nową interesującą nas ofertę, na przykład za pomocą dostępnych w internecie porównywarek ofert. Następnie należy skontaktować się z wybraną firmą w celu przygotowania umowy wraz z ofertą. Zapoznając się nią, należy natomiast zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • czas trwania umowy,
  • warunki dotyczące wypowiedzenia i przedłużenia umowy,
  • wysokość opłat za zakup 1 kWh energii elektrycznej oraz opłat handlowych,
  • sposób naliczania płatności i okres, w jakim muszą być one uregulowane.

Jeśli wszystkie warunki są korzystne, nie pozostaje nic innego jak podpisać umowę. Warto jednak wiedzieć, że sam proces zmiany sprzedawcy energii powinien natomiast nastąpić najpóźniej w chwili wygaśnięcia starego kontraktu, co zapewni ciągłość w dostawach prądu. Przy czym należy pamiętać, że zmiana sprzedawcy prądu nie oznacza zmiany dostawcy, dlatego tez należy go również poinformować o tym, przesyłając do niego stosowną informację.

Podsumowując, umowa ze sprzedawcą prądu może być podpisywana zarówno na czas określony, jak i nieokreślony, a informacje dotyczące tego zawarte są w samym dokumencie. Zakończenie trwania umowy najczęściej nie oznacza jednak, że prądu zostanie odłączony, gdyż jego sprzedawcy najczęściej automatycznie przedłużają ją na określony czas. Warto jednak pamiętać, że kończąca się umowa ze sprzedawcą prądu to świetny czas na jego zmianę, zwłaszcza jeśli pobierane przez niego opłaty handlowe są wysokie, co znacząco wpływa na wysokość finalnych rachunków za prąd.


Oceń artykuł bez dodawania komentarza

4 (5 opinii)

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Twoja ocena:

Optimal Energy - optymalne rachunki

optimalenergy.pl to największa w Polsce porównywarka na rynku energii. Działamy nieprzerwanie od 2010 roku. Piszemy o rynku energii, OZE i elektromobilności. Tworzymy raporty i rankingi, które pomagają wybrać najlepsze firmy do współpracy oraz obniżyć rachunki naszym użytkownikom.

Zobacz ile możesz zaoszczędzić