Z tego artykułu dowiesz się
Podróż ze Szczecina do Warszawy to 7 godzin podróży i 580km do przejechania. Jeśli mamy gotowe auta elektryczne to zapinamy pasy i spoglądamy na zasięg. W tym momencie przypominamy sobie, że musimy zaplanować swoją podróż tak, żeby po drodze odwiedzić co najmniej jedną odpowiednio przystosowaną stację, obsługującą szybkie lub przynajmniej półszybkie ładowanie aut elektrycznych. Ładowanie jest odpowiednikiem tankowania w przypadku samochodów spalinowych, ale miejsc gdzie udostępniona jest taka możliwość jest wciąż w Polsce bardzo niewiele.
Ile „pali” elektryczny samochód?
W tym momencie musimy skupić się na pojemności akumulatorów. W przypadku jednego z najpopularniejszych modeli elektrycznych – Nissana Leaf – jest to 60kWh, a znana Tesla model S posiada akumulator, który pomieści 100kWh. Nissan chwali się zasięgiem 380km, co daje nam prosty rachunek, z którego wynika, że 1kWh wystarczy na trochę ponad 6km. Czyli 17kWh wystarczy na 100km. W przypadku ładowania w domu, jest to koszt 10zł – czyli przy obecnych cenach są to 2 litry paliwa. Jeśli chcemy skorzystać z szybkiego ładowania, to zapłacimy dużo więcej – 32 zł – a to odpowiada ponad 6 litrom paliwa. Tesla szczyci się wynikiem, według którego zużywa energię, która kosztuje tyle co 3 litry paliwa. Jest to wynik w pełni wiarygodny, przy założeniu, że „tankujemy” nasze auto w swoim domu.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacji
Od 7 maja 2018 r. największa sieć punktów ładowania aut elektrycznych - GreenWay wprowadza opłaty za ładowanie. Koszt ładowania samochodu elektrycznego przy użyciu szybkich ładowarek wyniesie 1,89 zł/kWh z VAT. Za wolniejsze ładowanie zapłacimy 1,19 zł/kWh. Jeśli nie jesteśmy zarejestrowani w sieci, to będzie nas to kosztowało 30 gr na każdej kWh pobranej energii. Czyli zapłacimy 2,29 zł/kWh gdy użyjemy szybkiej ładowarki i 1,49 zł/kWh przy pobieraniu energii z półszybkiej ładowarki. Ile takich stacji spotkamy na naszej drodze ze Szczecina do Warszawy? Niewiele, w najlepszym przypadku po dwie w okolicach Poznania i Bydgoszczy, które nie są od siebie bardzo oddalone. Stacje ładowania samochodów elektrycznych mapa pokaże gdzie są zlokalizowane. Wiele popularnych sieci stacji posiada możliwość podłączenia się do zwykłej sieci, ale taka praktyka może spowodować, że będziemy jechali dwa dni. Szybkie naładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego wystarczające na przejechanie około 100 kilometrów, zajmuje mniej niż 30 minut. Przy wykorzystaniu szybkich ładowarek, koszt przejechania 100 km wynosi 28 zł. Dla wariantów półszybkich jest to 18 zł.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu
Producenci samochodów elektrycznych udostępniają swoim klientom zakup odpowiedniej ładowarki, którą można zamontować w swoim garażu. Koszt takiego urządzenia to około 6 tys. zł, a kurs obsługi to kolejne 5 tys. zł. Jest to bardzo droga inwestycja, jednak ładowanie z domowego gniazdka jest znacznie tańsze. Szacuje się, że 70-80% ładowań odbywa się właśnie w domu, trzeba jednak pamiętać, że niewiele z tych ładowań odbywa się za pośrednictwem wcześniej wspomnianych szybkich ładowarek. Wolne ładowanie w zaciszu domowym kosztuje około 20-25 zł, natomiast jeżeli uwzględnimy nocną taryfę to cena ta maleje o 25%.