Z tego artykułu dowiesz się
Panele słoneczne do kampera - elastyczne czy ramowe (sztywne)?
Istnieją dwa podstawowe typy paneli słonecznych, produkowanych z myślą o wykorzystaniu w kamperach i przyczepach. Są to panele elastyczne, które charakteryzują się łatwiejszym sposobem montażu, ale i wyższą ceną oraz panele ramowe (nazywane także sztywnymi), które sprawiają nieco więcej kłopotu w montażu, ale ich atutem jest nieco niższa cena. Użytkownicy kamperów z prostym dachem, pozbawionym wypukłości, często decydują się na panele ramowe. Gdy jednak do dyspozycji mamy mało miejsca lub powierzchnia dachu nie jest regularnie płaska, jedynym rozwiązaniem są zwykle panele elastyczne. Ich uproszczona, elastyczna budowa i brak ramy daje dużo większe możliwości montażowe. Najczęściej możemy przykleić je do powierzchni dachu, co zapewnia sztywne przyleganie.
źródło: pixabay
W przypadku paneli ramowych, konieczne jest wykonanie stelażu, do którego przymocowana zostanie rama panela. Obecnie najczęściej wykorzystywane w tym celu są narożniki montażowe, które można przykleić lub przytwierdzić do dachu pojazdu (co wymaga dodatkowego uszczelnienia, by zabezpieczyć dach przed przeciekaniem). Które rozwiązanie jest lepsze? Zarówno panele elastyczne jak i ramowe mają swoich zwolenników i przeciwników. Użytkownicy kamperów z elastyczymi panelami słonecznymi doceniają łatwość ich montażu (brak konieczności nawiercania dachu) oraz kompaktowość (zajmują mniej miejsca). Zwolennicy paneli ramowych twierdzą jednak, że ich rozwiązanie jest lepsze ze względu na obecność stelaża, a więc dystans pomiędzy powierzchnią panela a dachem. Dzięki temu panel nie nagrzewa się zbyt mocno oraz nie powoduje dodatkowego nagrzewania się dachu. Jest chłodzony powietrzem także od spodu, co przekłada się pozytywnie na jego wydajność. Przewaga w wydajności zależy w tym przypadku od wielu czynników, w tym pogody. W praktyce, bez względu na to, czy zdecydujemy się na panel elastyczny czy ramowy, powinien on spełniać swoją funkcję poprawnie, jeżeli tylko ma on odpowiednio dobraną do naszych potrzeb moc.
Fotowoltaika w kamperze – panele mono czy polikrystaliczne?
Wbrew obiegowej opinii to, czy zamontowany przez nas w kamperze panel fotowoltaiczny jest monokrystaliczny czy polikrystaliczny nie jest wyznacznikiem wydajności instalacji. Jeżeli oba panele będą miały tę samą moc znamionową, będą ładowały akumulatory w taki sam sposób. Faktem jest, że panele monokrystaliczne mają średnio większą sprawność. Dzięki temu, mogą być one lżejsze i mniejsze niż panele polikrystaliczne o tej samej mocy. Kluczowe jest jednak słowo „średnio” ponieważ sprawność paneli zależy od warunków nasłonecznienia. W optymalnych warunkach pogodowych panel monokrystaliczny będzie od 10 do nawet 30% wydajniejszy niż polikrystaliczny. W gorszych warunkach pogodowych, to jednak ten drugi może spisywać się lepiej. Uzyskiwane efekty mogą bezpośrednio zależeć zatem od tego, w jakich porach roku oraz warunkach pogodowych będziemy użytkowali naszego kampera. Panele polikrystaliczne są z reguły nieco droższe niż monokrystaliczne. W przypadku kamperów czy przyczep kempingowych, użytkownicy zwykle decydują się na montaż od 2 do 4 paneli, zatem różnica cenowa nie będzie w tym przypadku drastyczna. Obecnie większość użytkowników decyduje się na zakup paneli monokrystalicznych, ponieważ jest to nowsza technologia, częściej oferowana przez producentów gotowych zestawów montażowych do fotowoltaiki w kamperach.Jaki regulator ładowania do kampera wybrać?
Panele słoneczne to najważniejsze, ale niejedyne elementy instalacji fotowoltaicznej w kamperze. Sercem całego systemu jest regulator ładowania, który odpowiada za stabilizowanie napięcia prądu wytwarzanego przez panele, w celu umożliwienia ładowania akumulatorów. Istnieją dwa podstawowe typy regulatorów napięcia, stosowanych w instalacjach fotowoltaicznych dla kamperów. Podstawowy typ to regulator ładowania PWM, którego zaletą jest niższa cena. Wynika ona z bardzo ograniczonej funkcjonalności. Taki regulator obniża napięcie z panela do napięcia akumulatora, przez co generuje duże straty w pozyskiwanej energii. Co więcej, konstrukcja regulatorów PWM pozwala na skuteczną pracę tylko w dobrych warunkach nasłonecznienia, są one zupełnie niewydajne w cieniu.
Drugi typ regulatorów ładowania do instalacji fotowoltaicznych w kamperach to MPPT. Umożliwiają one uzyskanie pełnej mocy z panela słonecznego. W skrócie, regulator MPPT jest w stanie zbadać napięcie w panelach i ładować akumulator w sposób inteligentny, dzięki czemu ładuje się on nawet o 30% szybciej w optymalnych warunkach nasłonecznienia niż w przypadku zastosowania regulatora PWM. Kiedy jednak brak słońca lub panele znajdują się w miejscu zacienionym, przewaga regulatora MPPT staje się jeszcze większa, gdyż regulator PWM w takich warunkach ma wydajność ograniczoną niemal do zera. Jak łatwo się domyślić, sens istnienia na rynku dwóch regulatorów, z których jeden jest zdecydowanie lepszy od drugiego wyjaśnia cena. O ile regulator PWM kupimy już za 20-50 zł, regulator MPPT renomowanej firmy może kosztować nawet ponad 300, co zwiększa koszt całej instalacji fotowoltaicznej w kamperze czy przyczepie kempingowej.
Jeżeli korzystamy ze swojego kampera czy też przyczepy kempingowej często i lubimy spędzać tam swój wolny czas, z pewnością nie pożałujemy montażu instalacji fotowoltaicznej, która pozwoli nam na korzystanie z lodówki, telewizora, ładowanie laptopa czy smartfona lub podgrzewanie wody bez konieczności uruchamiania silnika pojazdu. Takie rozwiązanie podniesie wygodę korzystania z kampera, a czyż nie właśnie wygody oczekujemy w czasie wakacyjnych czy urlopowych podróży?