Porównaj oferty

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Popularność aut elektrycznych wzrasta. W kwietniu 2021 roku zarejestrowano już ponad 25 000 aut w pełni elektrycznych i hybrydowych. Pomimo to wciąż duże emocje budzą koszty związane z eksploatacją takich pojazdów, a dokładniej dotyczące ich ładowania. Postanowiliśmy więc sprawdzić, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego i od czego zależy wysokość tych kosztów.

Wróć do: Aktualności Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Jak można ładować auto elektryczne?

Posiadacze aut elektrycznych w Polsce mają do wyboru dwa rozwiązania, jeśli chodzi o ich ładowanie. Pierwszym z nich jest wykonywanie tego w domu za pomocą gniazdka 230 V i specjalnego przewodu lub przy wykorzystaniu nieco sprawniejszych ładowarek typu Wallbox. Drugie z rozwiązań pozwala natomiast naładować elektryka w przestrzeni publicznej. Na parkingach, przy autostradach oraz stacjach paliw, za pomocą stacji ładowania, których obecnie w naszym kraju jest ponad 1500 sztuk. Mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych stale się powiększa. Z czego każda z nich pozwala na jednoczesne podłączenie do nich dwóch aut. W związku z tym poniżej przeanalizowaliśmy to, jak prezentują się koszty związane z ładowaniem w pełni akumulatora w aucie elektrycznym w przypadku obu tych rozwiązań.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodów elektrycznych w domu zależny jest przede wszystkim od ceny za 1 kWh energii elektrycznej, która może się różnić u poszczególnych operatorów. Wpływ na nią ma także wybrana taryfa. Gdyż posiadacze taryfy G12 płacą mniej za 1 kWh energii elektrycznej w godzinach poza szczytowych, czyli od 22 do 6 rano oraz od 13 do 15. Oczywiście koszty związane z ładowaniem auta w domu można także obniżyć poprzez zastosowanie fotowoltaiki. W takim przypadku nie trzeba będzie bowiem płacić za zakup prądu, gdyż będzie on produkowany z odnawialnego źródła energii, jakim jest słońce przez panele fotowoltaiczne. My jednak skupimy się na kosztach tradycyjnego ładowania, bez wsparcia tego rozwiązania.

Koszt ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka 230 V

Każdy samochód elektryczny można naładować za pomocą gniazdka 230 V, bez względu na pojemność zastosowanego w nich akumulatora. Potrzebny do tego jest wyłącznie specjalny przewód, który zamienia prąd zmienny (DC) w prąd stały (AC) pozwalający szybciej naładować auto, co jednak i tak będzie trwać bardzo długo. W niektórych przypadkach nawet do 20 godzin ze względu na moc na poziomie od 2,2 do 3 kW.

Wobec tego to ile zapłacimy za naładowanie samochodu elektrycznego w domu, zależy, jak już wcześniej wspominaliśmy od posiadanej taryfy oraz pojemności akumulatora. Dla przykładu przyjmiemy więc, że ładujemy samochód z akumulatorem o pojemności 50 kWh, w związku z tym do jego pełnego naładowania potrzebujemy właśnie takiej ilości prądu, pomijając straty energii. W takim przypadku posiadając taryfę G11, w której cena za 1 kWh energii elektrycznej wynosi średnio 0,55 zł, koszt ładowania będzie wynosił 50 kWh x 0,55 zł/kWh, co daje nam 27,50 zł za naładowanie akumulatora w pełni. Zakładając więc, że podczas eksploatacji samochodu elektrycznego zużywa się około 20 kWh na 100 km za przejechanie właśnie takiego dystansu, czyli trzeba zapłacić zaledwie 11 złotych.

Z kolei w przypadku kiedy posiadamy taryfę G12, w której cena prądu zależna jest od pory dnia i od 22 do 6 oraz od 13 do 15 wynosi średnio 0,25 zł/ kWh energii, a w pozostałych godzinach tyle samo co w taryfie G11. Jeśli podłączymy ten samochodów do ładowania na noc w godzinach, kiedy prąd jest tańszy, za jego pełne naładowanie trzeba będzie zapłacić 12,5 zł, a za przejechanie 100 km zaledwie 5 zł.

Oznacza to więc, że przejeżdżając rocznie 20 000 kilometrów, eksploatacja auta będzie nas kosztować:

  • w przypadku taryfy G11 - 2 200 złotych rocznie
  • w przypadku taryfy G12 i podłączenia auta do ładowania wyłącznie w godzinach, kiedy cena zakupu prądu jest tańsza - 1000 złotych rocznie.

Koszty ładowania auta elektrycznego za pomocą Wallbox

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu może odbywać się jednak także za pomocą domowych stacji ładowania, tzw. Wallbox, które szybciej uzupełniają moc w akumulatorach. W tym przypadku za sam wykorzystany prąd zapłacimy tyle samo ile podczas "tankowania" elektryka za pomocą zwykłego gniazdka. Dodatkowym kosztem, co prawda jednorazowym, jednak wpływającym na koszty eksploatacyjne jest natomiast zakup samego urządzenia, którego cena zależna może być od modelu, mocy ładowania oraz marki pojazdu elektrycznego.

Najtańsze i najprostsze z domowych stacji kosztują więc około 2000 złotych, z kolei te wyposażone w dodatkowe technologie pozwalające sterować ładowaniem, uruchamiać je zdalnie oraz wyposażone w dodatkowe podliczniki to natomiast koszt od 4000 złotych wzwyż.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacjach ładowania?

Z innymi kosztami ładowania elektryków trzeba się natomiast liczyć podczas korzystania z nich na publicznie dostępnych stacjach ładowania. W tym przypadku płacimy bowiem nie tylko za ilość "zatankowanych" kilowatogodzin, ale także niekiedy doliczana jest opłata postojowa, która w zależności od firmy, która jest właścicielem stacji ładowania, może być różna. Wiele stacji ładowania dostępnych na przykład na stacjach benzynowych przy drogach szybkiego ruchu wprowadza z kolei rozwiązania minutowych opłat lub za jedną stałą opłatę za podpięcie auta i ładowanie go przez określony czas.

Jakie ładowarki do aut elektrycznych mamy w Polsce?

Obecnie w Polsce znaleźć można ponad 1500 stacji ładowania, z czego większość z nich należy do dziesięciu największych sieci, wśród których liderem jest firma GreenWay mająca do końca 2019 roku ponad 50% udział w ilości wszystkich stacji ładowania w Polsce. Tuż za GreenWay znajduje się ORLEN, który umożliwia naładowanie samochodu elektrycznego na ich stacjach. Trzecie miejsce, jeśli chodzi o ilość zainstalowanych stacji ładowania w naszym kraju, zajmuje natomiast poznańska spółka EV. Oprócz tych firm w przestrzeni publicznej znaleźć można jednak także ładowarki, których właścicielami są takie firmy jak:

  • Tauron,
  • Rawicom,
  • Innogy,
  • PGE Nowa Energia,
  • GO + Auto,
  • Energa,
  • Zepto.

Cennik najpopularniejszych stacji szybkiego ładowania

Biorąc pod uwagę liczbę zainstalowanych stacji ładowania i ich dostępność chcąc określić to, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego na stacjach szybkiego ładowania, przeanalizujemy cenniki wyłącznie dwóch pierwszych z dziesięciu wymienionych powyżej firm.

Wobec tego w przypadku stacji ładowania GreenWay do wyboru mamy możliwość skorzystania z trzech pakietów, przy czym tylko jeden z nich nie wymaga ponoszenia dodatkowych opłat w postaci abonamentów. W zależności więc od wybranego pakietu Energia Standard, Energia Plus z opłatą miesięczną 29,99 zł lub Energia MAX z opłatą miesięczną 89,99 zł za 1 kWh energii zapłacimy odpowiednio:

  • 1,29/1,09/0,99 zł za ładowania prądem AC lub DC o mocy do 25 kW,
  • 2,09/1,59/1,29 zł za ładowania prądem DC o mocy od 25 do 70 kW,
  • 2,39/1,74/1,39 za ładowania prądem DC o mocy od 70 do 140 kW
  • 2,59/1,89/1,49 za ładowania prądem DC o mocy powyżej 140 kW.

W przypadku stacji ładowania na Orlenie koszty rozkładają się natomiast następująco:

  • 1,49 zł/ kWh w przypadku ładowania prądem AC,
  • 1,99 zł / kWh w przypadku ładowania prądem DC o mocy do 50 kW,
  • 2,39 zł / kWh w przypadku ładowana prądem DC o mocy większej niż 50 kW.

Dodatkowo ładując auto na tych stacjach ładowania, należy także doliczyć opłatę postojową w wysokości 0,40 zł za minutę, której naliczanie rozpoczyna się po 45 minutach ładowania.

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na szybkich stacjach ładowania?

Chcąc więc określić, ile kosztuje szybkie ładowanie za pomocą stacji ładowania, załóżmy, że będziemy ładować Nissana Leaf z akumulatorem o pojemności 40 kWh za pomocą prądu DC o mocy do 50 kW. W związku z tym na najpopularniejszych stacjach ładowania w Polsce — GreenWay trzeba będzie zapłacić, nie posiadając wykupionego żadnego abonamentu 40 kWh x 2,09 zł/kWh, czyli 83,6 zł. Z kolei na Orlenie za naładowanie tego samego auta do pełna zapłacimy 40 kWh x 1,99 zł/kWh, czyli 79,6 zł, nie wliczając to ewentualnej opłaty postojowej.

Jak więc widać ładowanie samochodów na stacjach szybkiego ładowania jest nieporównywalnie droższe od wykonywania tego w domu, czerpać energię z sieci. Dlatego też lepiej to właśnie tam ładować auto elektryczne, a z zewnętrznych stacji ładowania korzystać wyłącznie w koniecznych sytuacjach na przykład będąc na trasie, kiedy wiemy, że zabraknie nam energii do jej pokonania w całości.


Oceń artykuł bez dodawania komentarza

5 (2 opinii)

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Twoja ocena:

Optimal Energy - optymalne rachunki

optimalenergy.pl to największa w Polsce porównywarka na rynku energii. Działamy nieprzerwanie od 2010 roku. Piszemy o rynku energii, OZE i elektromobilności. Tworzymy raporty i rankingi, które pomagają wybrać najlepsze firmy do współpracy oraz obniżyć rachunki naszym użytkownikom.

Zobacz ile możesz zaoszczędzić