Porównaj oferty

3 lut 2014

Prąd - baza wiedzy

PKP Energetyka zwiększy sympatię Polaków do kolei?

PKP Energetyka zaplanowała na przyszły rok wydatki wg których wyda łącznie ponad 1 mld zł na modernizację sieci trakcyjnej w ramach projektu modernizacji układów zasilania. Połowę tej kwoty, jak zapewnia spółka pozyska ona poprzez obligacje. Do końca 2015 r. ponad 100 obiektów zasilania zostanie zatem zmodernizowanych lub wybudowanych od początku.

Wróć do: Aktualności PKP Energetyka zwiększy sympatię Polaków do kolei?

Z tego artykułu dowiesz się

Modernizacja układów zasilania jest nieodłącznym elementem modernizacji każdej linii kolejowej. U nas niestety co roku słyszymy o remontach na torach, modernizacjach na poszczególnych odcinkach, a pociągi tak jak się spóźniały, tak się spóźniają i co gorsza z roku na rok jest coraz mniej połączeń właśnie ze względu na zły stan torów. Co więc ma zmienić miliard PKP Energetyki ? Wg zamierzeń państwa z roku na rok będziemy zwiększać prędkość pociągów, więcej pociągów w mniejszych odstępach czasu, oznacza pewne wymagania dla układu zasilania. W ramach przeprowadzanego projektu modernizacji układów zasilania (MUZa) spółka zamierza do końca 2015 roku zmodernizować lub zbudować od podstaw ponad 100 obiektów zasilania, czyli podstacji trakcyjnych i kabli. Zatem Pendolino będzie mogło pędzić nie tylko na jednym odcinku w Polsce.

Modernizacja kolei

Program inwestycyjny warty bagatela ponad 1 mld zł rozpoczął się już w ubiegłym roku. Do końca 2013 r. zmodernizowano już 21 obiektów. W tym roku harmonogram przewiduje modernizację kolejnych 40 obiektów, a cały program zakończy się do grudnia 2015 r. Środki na inwestycje pochodzą w połowie z obligacji spółki, która w październiku 2013 r. podpisała umowę z ING Bankiem Śląskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji o łącznej wartości 500 mln zł. Reszta środków pochodzić będzie z bieżącej działalności spółki oraz z opłat za przyłączenie, płaconych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Po linii kolejowej, jeżeli jest zwiększona prędkość pociągów, poruszają się pociągi o większych mocach. Dlatego potrzebna jest większa moc, którą musimy dostarczyć poprzez modernizację układów zasilania. Spółka oczywiście podkreśla, że modernizacja układów zasilania jest robiona nie tylko pod pociągi Pendolino. Inwestycja ma zapewnić dobrą jakość połączeń na kolejnych kilkadziesiąt lat do przodu, bo taki jest mniej więcej czas życia infrastruktury. Dzięki planowanym inwestycjom moc układów zasilania zwiększy się około dwukrotnie. Powstaną całkiem nowe linie zasilające, nowe systemy rozdziału średniego i wysokiego napięcia, a także systemy rozdzielania prądu stałego 3 kV, który obecnie zasila polską trakcję kolejową.

Realizacja projektu

PKP Energetyka zapewnia, że z ich strony nie będzie żadnych opóźnień lub zmian harmonogramu, które mogłyby wpłynąć na planowane na grudzień 2014 r. wprowadzenie do eksploatacji pociągów Pendolino. Jednak pociągi jadące z prędkością 293 km/h wciąż wzbudzają niedowierzanie. Poza projektem, pod piękną nazwą MUZa, PKP Energetyka jest operatorem systemu dystrybucyjnego. W związku z tym inwestycje spełnią także szereg innych wymagań, między innymi związanych z zapewnieniem odpowiedniego zasilania pozostałym odbiorcom, jak również przyłączaniem nowych odbiorców, dbaniem o to, by awaryjność była na stosunkowo niskim poziomie. Sympatia Polaków do kolei na pewno nie zwiększy się po zakupie jednego Pendolino, ale kto wie, czy po modernizacji układów zasilania nie uda się przyspieszyć połączeń na niektórych odcinkach o minutę, czy dwie, a to już by było coś…
źródło: pkpenergetyka.pl

Oceń artykuł bez dodawania komentarza

5 (1 opinii)

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Twoja ocena:

Optimal Energy - optymalne rachunki

optimalenergy.pl to największa w Polsce porównywarka na rynku energii. Działamy nieprzerwanie od 2010 roku. Piszemy o rynku energii, OZE i elektromobilności. Tworzymy raporty i rankingi, które pomagają wybrać najlepsze firmy do współpracy oraz obniżyć rachunki naszym użytkownikom.

Zobacz ile możesz zaoszczędzić