Źródło: ARC Rynek i Opinia, 23.12.2013 r.
Jesteśmy skłonni zmienić sprzedawcę energii dopiero wtedy, gdy nasze rachunki za energię byłyby niższe o 20% i oferta pochodziłaby od firmy energetycznej lub z branży gazowej. Miłym zaskoczeniem dla dostawców energii powinna być informacja, że ponad 30% z nas nie chce zmieniać sprzedawcy ponieważ jest zadowolona z usług obecnego. Okazuje się, że największe powody do zadowolenia ma Tauron, najmniej z badania powinno cieszyć się PGE. Dane zestawiono na rysunku poniżej.Źródło: ARC Rynek i Opinia, 23.12.2013 r.
Jednocześnie warto podkreślić, że najbardziej zainteresowani zmianą sprzedawcy są ci odbiorcy, którzy płacą za energię najwięcej. Nie bez wpływu pozostają też reklamy. Niemal 60% respondentów przyznaje, że w ostatnim czasie spotkało się z reklamami sprzedawców energii elektrycznej i to było źródłem ich wiedzy o możliwości zmiany sprzedawcy, a także utrwaliło lub wzmocniło znaczenie marki. Wśród osób, które natrafiły na reklamę sprzedawców energii 18% osób jest zainteresowane zmianą sprzedawcy. Ci którzy nie widzieli żadnej reklamy i są zainteresowani zmianą dostawcy stanowią zaledwie 9%. Ankieta dowodzi, że proces zmiany sprzedawcy energii w Polsce wciąż jest mało popularny, ale to może się zmienić, jeśli więcej firm pojawi się na rynku i zaczną aktywnie działać poprzez reklamy i uczciwą konkurencję. Nie bez znaczenia jest także smart metering w Polsce i jego rozwój, dzięki którem oferty sprzedawców prądu będą mogły być zdecydowanie lepiej dopasowane do potrzeb finalnych odbiorców.